Jump to content
Artby

Dobbelt Statsborgerskab - fordele/ulemper?

Recommended Posts

Hej.

Vores lille familie overvejer at få dobbelt statsborgerskab, nu hvor det er muligt uden at miste sit danske statsborgerskab. Jeg forsøgte at finde tråde med dette, men intet dukkede op ved søgning.

Mit spørgsmål til jer kloge mennesker er om det kan betale sig - hvad er fordelene, og er der bagdele man i givet fald skal være opmærksom på?

På forhånd tak for hjælpen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En åbenlys fordel for mig er at man får stemmeret. Eller er det nok mest "følelsen" du får ud af det som kan være positiv. Jeg ved ikke om det kan være lettere i forhold til eksempelvis lån til ejendom hvis man har statsborgerskab. Officielt er det nok ikke, men måske der kunne være noget alligevel i forhold til diskussionen om man kan få lov at låne i Sverige hvis man arbejder i Danmark. Men det er ren spekulation fra min side.

Ulemper er jo primært at du skal høre på dine danske venner/kollegaer mobbe dig med at du er blevet svensk :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 timer siden, larscph skrev:

En åbenlys fordel for mig er at man får stemmeret. Eller er det nok mest "følelsen" du får ud af det som kan være positiv.

Jeg ved ikke om det kan være lettere i forhold til eksempelvis lån til ejendom hvis man har statsborgerskab. Officielt er det nok ikke, men måske der kunne være noget alligevel i forhold til diskussionen om man kan få lov at låne i Sverige hvis man arbejder i Danmark. Men det er ren spekulation fra min side.

Ulemper er jo primært at du skal høre på dine danske venner/kollegaer mobbe dig med at du er blevet svensk :)

Som dansk statsborger bosiddende i udlandet har man som udgangspunkt ikke stemmeret i Danmark til folketingsvalg. Som svensk medborgare bosiddende i udlandet har man rösträtt i Sverige til Riksdagen.

Sverige - Danmark = 1 - 0

Hvad finanser (herunder lån) angår, så ser Homo Suecicus kun på om du har deklarerede indtægter og eventuelle anmærkninger i systemet. De er i princippet ligeglade med om du er medborgare, selvom det muligvis vil give en højere anseelse hos nogle svenskere. De bliver mere benovede over at man forsøger at tale svensk, selvom det heller ikke giver adgang til kredit.

Det anbefales ikke at fortælle danskere (i Danmark) om eventuelle ekstra statsborgerskaber. Det er ikke sikkert de kan rumme den slags oplysninger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
På 18/10/2016 at 18:19 , Paul skrev:

Hvad finanser (herunder lån) angår, så ser Homo Suecicus kun på om du har deklarerede indtægter og eventuelle anmærkninger i systemet. De er i princippet ligeglade med om du er medborgare, selvom det muligvis vil give en højere anseelse hos nogle svenskere. De bliver mere benovede over at man forsøger at tale svensk, selvom det heller ikke giver adgang til kredit.

Er du fuldstændig sikker på det? Nordea hvor jeg har bolån ser ikke kun på deklarerede indtægter og vil fortsat gerne låne mig penge i Sverige. Måske det også tæller at jeg har været kunde hos dem i 12 år nu.

Jeg forsøger i øvrigt altid at tale svensk de steder. Det trækker nok heller ikke ned!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
På 18/10/2016 at 18:19 , Paul skrev:

Som dansk statsborger bosiddende i udlandet har man som udgangspunkt ikke stemmeret i Danmark til folketingsvalg. Som svensk medborgare bosiddende i udlandet har man rösträtt i Sverige til Riksdagen.

Sverige - Danmark = 1 - 0

Danmark er lidt af et uland hvad præcist dét angår! Jeg frasagde mig dog gerne - og frivilligt - stemmeretten hvis jeg samtidig også kunne slippe for skattepligten i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
50 minutter siden, larscph skrev:

Er du fuldstændig sikker på det? Nordea hvor jeg har bolån ser ikke kun på deklarerede indtægter og vil fortsat gerne låne mig penge i Sverige. Måske det også tæller at jeg har været kunde hos dem i 12 år nu.

Jeg forsøger i øvrigt altid at tale svensk de steder. Det trækker nok heller ikke ned!

Ja, hvad Homo Suecicus angår, så er jeg ret sikker. ;) Homo Suecicus er iøvrigt min måde at sige "Jönsson" på - i en bredere forstand. F.eks. har jeg flere gange været hos min svenske bank gennem mere end 10 år, og der er et nyt ansigt hver gang. Der er altid noget de misser omkring produkterne. Så det ender med, at det er mig der rådgiver dem omkring deres produkter.

Hvis man i Sverige bare følger flowet, som man f.eks. gør når man lige netop er flyttet til Sverige, så får man hurtigt opfattelsen af, at rigtig mange er inkompetente i deres arbejde. Men, det skyldes for det meste bare, at de næsten aldrig stiller spørgsmål omkring ens situation, og slet ikke kritiske spørgsmål. De vil helst gerne bare sælge bulkprodukter til de 95% af befolkningen der passer ind i målgruppen.

Rigtig mange svenskere forstår slet ikke at sælge varen, og der er man også på vej hen i Danmark. Havde en oplevelse i Danmark så sent som i dag der tydliggjorde det.

Og ja, har man både sin danske og svenske økonomi i den samme bank, så bliver det umådelig meget lettere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites