Sofie B. 10 Anmeld indhold Skrevet March 9, 2015 Hej alle! Jeg kan desværre ikke finde konkrete svar til min nuværende situation, så forsøger mig her... Jeg er dansker og studerer i Danmark, men er bosat i Sverige (folkeregistreret). Jeg er pt. medlem af en dansk a-kasse, men da jeg afslutter min uddannelse (3,5 år) til april 2015, skal jeg flyttes til svensk fagforening. Jeg har boet i Sverige i 9 mdr., og jeg har ikke arbejdet i Sverige, da jeg har studeret i Danmark. Har jeg ret til dagpenge i Sverige? Mvh. Sofie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2015 Der er din optjening i den danske A-kasse der tæller. Så hvis du er berettiget til dagpenge i den danske a-kasse så burde du være det i Sverige også. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sofie B. 10 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2015 Tak for dit svar 'dadane26'. Grunden til min tvivl er en mail jeg fik tilbage fra fagforeningen ALFA, da jeg spurgte dem om det samme. Mail fra ALFA: Hej, För att bli betalade medlem till Alfa-kassan så måste du ha arbetat någon gång i Sverige. Medlemsavgiften är 151 kronor per månad. Om studierna har varit heltidsstudier och du är över 25 år när du avslutar dina studier så kan dessa studier hoppas över för att eventuellt kunna nå ett arbetsvillkor. Arbetsvillkor innebär att man måste arbeta 80 timmar per månad i minst 6 månader inom en sammanhängande period 12 månader. Med vänlig hälsning Alfa-kassan Mit studie er heltidsstudie og jeg er over 25 år (28), men jeg har ikke arbejdet 80 timer i mdr. i 6 mdr. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2015 Det kan godt være du skal tage fat i Øresunddirekt. Jeg er lidt i tvivl om hvordan det fungerer i praksis også i forbindelse med at du er studerende. http://www.oresunddirekt.dk/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sofie B. 10 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2015 Tak for hjælpen! Snakkede med Øresunddirekt og arbejdsformidlingen og der er desværre ingen dagpenge at hente da jeg ikke har arbejdet 80 t./mdr. i 6 mdr. over de sidste 12 mdr. Så hedder det sig desværre kontantpenge istedet. God aften :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites