jolin 15 Anmeld indhold Skrevet May 27, 2014 Jeg har fået nye sommersutter på bilen. Jeg undrede mig lidt da jeg opdagede, at værkstedet havde pumpet 2,5 bar i dækkene. Instruktionsbog/tankdækslet siger 2,4 for og 2,2 bag og det har jeg altid fulgt (om vinteren lidt mere tryk). Jeg har sidenhen talt med værkstedet. De siger, at de nye dæk skal have 2,5 bar og at jeg skal se bort fra instruktionsbog og tankdæksel. Jeg ved uendeligt lidt om biler, så man kan bilde mig hvad som helst ind. Jeg syntes dog det lyder mærkeligt. På den anden side kunne det godt give mening, da der vel er forskel på dæk? Mine kollegaer på arbejdet, hvoraf de fleste har bil, siger at det har de aldrig hørt om og de kontrollerer altid dæktryk jf. forskrifterne i instruktionsbog osv. Hvad siger I? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 27, 2014 Jeg har altid kørt med det dæktryk som anbefales fra bilproducentens side. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret May 27, 2014 Det der er anbefalet fra procenternes side af, er ift. det standard dæk der sad på bilen. Hvis du skifter dæk, størrelse, længde, bredde osv, kan det ændres. du kan finde tabeller rundt omkring eller evt. bare stole på dit værksted. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret May 27, 2014 Jeg har altid kørt med det dæktryk som anbefales fra bilproducentens side. Samme her, når der var tale om dæk, der svarer til standardmonteringen. Man skal blot tage højde for sit kørselsmønster (fart og vægt) og kompensere for facts. Kører du med bredere / større dæk, kan det være en videnskab at finde det rigtige dæktryk. Når man taler så meget om et højere dæktryk, handler det om brændstoføkonomi (det eneste folk taler om nu om stunder). Bilen ruller lettere og går dermed længere på literen. Det blæser jeg på og vil hellere ha, at mine dæk slides korrekt og plant... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret June 12, 2014 På min bil står der et "normalt" dæktryk som jeg mener er ca. 2,4-2,5 bar og et Øko alternativ på 2,8 frem 3,2 bar bag. Jeg kører selv med 2,8 og 3,1 bar (dæk 225/55/17) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret June 12, 2014 Tak til alle for inputs. Iøvrigt kunne jeg konstatere at bilen trækker til højre. Kører jeg på motorvej i venstre vognbane og slipper rattet, er jeg ovre i højre vognbane inden for 5 sekunder. Bilen har nu to gange været forbi Euromaster (i sydhavnen) for at blive sporet og de siger at den står snor lige. Men jeg kan ingen forskel mærke, og jeg har testet rigtigt mange steder for at tage højde for vejens hældning og vind osv. (tunnellen f.eks.). Hvis ikke det er sporingen den er gal med hvad hulan kan det så være? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret June 12, 2014 Tak til alle for inputs. Iøvrigt kunne jeg konstatere at bilen trækker til højre. Kører jeg på motorvej i venstre vognbane og slipper rattet, er jeg ovre i højre vognbane inden for 5 sekunder. Bilen har nu to gange været forbi Euromaster (i sydhavnen) for at blive sporet og de siger at den står snor lige. Men jeg kan ingen forskel mærke, og jeg har testet rigtigt mange steder for at tage højde for vejens hældning og vind osv. (tunnellen f.eks.). Hvis ikke det er sporingen den er gal med hvad hulan kan det så være? Hvis det er samme værksted, der laver sporingen, kan det jo være, at fejlen ligger i deres udstyr - eller hos personalet. Er det en sporing eller en 4-hjulsudmåling? Det kan jo være, at dine bagdæk står forkert. Men det er min opfattelse, at de fleste biler trækker til højre. Bl.a. synes jeg, at Mercedes er slemme til at trække til højre. Min gør det f.eks. også i tunellen. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret June 12, 2014 ?...de siger at den står snor lige... De siger det, men har de bevist det med en udskrift, hvor samtlige tal ér grønne? Porsche Center Syd i Malmö har tidligere indstillet min undervogn (resultat med få røde tal), men den blev først helt perfekt, da Porsche i Køge fik lov at 4-hjuls-indstille bilen - jeg havde læst om deres særlige evner. Så blev alle tal grønne (fejl på venstre forhjulsophæng), og bilen blev en helt anden at styre ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret June 12, 2014 På indersiden af tankdækslet på vores VW Lupo 3L er angivet to slags dæktryk, alt efter hvor mange personer og hvor meget baggage bilen er lastet med. Og det er naturligvis dæktrykket for dækstørrelsen bilen er født med fra fabrikken. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites