Jump to content
kuuulioooo

Børnepenge. SKAT, SU - NYT SPØRGSMÅL

Recommended Posts

Hejsa. Er der nogen der kan fortælle mig om hvor jeg er berettiget til Børne og unge ydelsen, efter som jeg bor i malmö og studerer i danmark. Jeg er ikke arbejdstager i hverken sverige eller danmark og min mand er desværre også arbejdsløs for tiden. Jeg er skattepligtig i danmark og modtager (selvfølgelig) SU fra danmark. MVH sabrina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke svare på det med børnepenge, men du er vel ikke skattepligtig i Danmark hvis du ikke arbejder i Danmark? Du er ikke skattepligtig af din SU i Danmark når du bor i Sverige. http://www.sunddebat.com/showthread.php/17528-Flyt-til-SE-og-slip-for-skat-på-SU-en http://www.sunddebat.com/showthread.php/22669-Fritagelse-af-skat-af-SU-Selvangivelsen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vil bare lige sige....Bliver du fritaget for at betale skat af din su' date=' så kan du ikke trække renter osv. fra hvis du altså har lån/gæld osv. i DK. Hvis du intet har, så er det win win :D[/quote'] Der skal man jo bare tage en tur med lommeregneren og se hvad der bedst kan betale sig :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

tak det har jeg ikke:) og fik hemvistintyg idag . ansøgte om det på skatteverket i mandags :D ved du om man får pengene tilbage fra skat først næste år, eller kommer de ind på kontoen når skat er færdig med at behandle sagen ?? på forhånd tak :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tak det har jeg ikke:) og fik hemvistintyg idag . ansøgte om det på skatteverket i mandags :D ved du om man får pengene tilbage fra skat først næste år, eller kommer de ind på kontoen når skat er færdig med at behandle sagen ?? på forhånd tak :)
Du vil få en "afregningen" når skatteåret 2013 gøres op - og det sker jo først i marts 2014

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu engang tak for oplysningen om fritagelse af skat af su, jeg har kigget dine links og er ved at sende alle papirer afsted til skat. Har dog et spørgsmål som du måske kan svare på. Hvad skal jeg selv gøre nu, for at skat ikke trækker mig til næste udbetaling af su her den 31. Nogen skriver man skal rette rubrik 28 eller 16 i selvangivelsen, en anden siger man ikke skal. Hvad er rigtig og forkert? Og hvad skal der skrives i den rubrik 28 eller rubrik 16, hvis der altså skal skrives noget ? På forhånd tak. Mvh sabina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan umuligt forestille mig at SKAT kan nå at registrere ændringerne inden den 31., slet ikke hvis du ikke har sendt papirene ind endnu. Det gik rimelig stærkt da jeg selv skulle have det gjort for nogle år siden, meeeen det er en offentlig virkesomhed vi taler om :p Jeg går ud fra at du mener forskudsopgørelsen og ikke selvangivelsen? Du er jo først begyndt at læse i år så selvangivelsen skal du ikke rode med. Forskudsopgørelsen ville jeg ikke begynde at ændre på. SKAT retter den når de behandler din sag. Jeg tror du er nødt til at lade sagen gå sin gang og regne med at du slipper for skat næste gang igen. Når det hele er gået i orden kan du kontakte SKAT for det er muligt at få pengene "før tid" så at sige, dvs. du er ikke tvunget til at vente til næste år. Men det nytter ikke at kontakte dem nu hvor de stadig venter på papirene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.. her er lige en update til dem der er interesseret. jeg har idag fået brev fra udbetaling danmark og de fortæller mig at da jeg ikke er arbejdstager og kun modtager su fra danmark, har jeg ikke ret til børnepenge. så det er sverige der skal udbetale mine børnepenge. Jeg flyttede til sverige i november 2012 og de har modtaget min ansøgning om at blive registreret i Forsäkringskassan i december 2012. er der nogen der så ved hvor længe det tager før de er færdige med at behandle min ansøgning og kan registrere mig i den Forsäkringskasse. har kigget rundt og kan ikke finde noget om sagsbehandlingstiden for at blive registreret. skal jeg tage kontakt til dem igen, da der snart er gået 7-8 måneder eller er det meget normalt der går så lang tid. jeg vil bare gerne snart ha børnepenge, og er der nogen der ved om barnbidrag i sverige er med tilbagevirkende kraft . altså får jeg udbetalt fra den dag de modtog ansøgningen om registrering i forsäkringskassen.. håber nogen kan svare. mvh sabina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ring og tal med dem - försäkringskassan. Hvis du ikke er helt komfortabel ved at tale svensk - så har du mulighed for at vælge en engelsk talende medarbejder når du ringer. De plejer at være søde og hjælpsomme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ring og tal med dem - försäkringskassan. Hvis du ikke er helt komfortabel ved at tale svensk - så har du mulighed for at vælge en engelsk talende medarbejder når du ringer. De plejer at være søde og hjælpsomme.
hejsa. tak for svar. jeg har været deroppe og spørge dem personligt flere gange i malmö. men der er bare ikke rigtig nogen der ved noget. så ville høre om der var andre der havde erfaringer indenfor området eller ved hvor længe det tager. :D men jeg må vel bare vente og høre ad dem igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Erfaringsmæssigt her har det taget langt kortere tid - det er lidt papirtungt/admistrativt bøvlet - men hvis man sørger for at udfylde alle de papirer de vil have så er det derefter gået ret hurtigt syntes jeg....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ventede i ca 7 måneder før udbetaling DK og försäkringskassan havde fået "talt" sammen og fundet ud af at pengene skulle komme fra Danmark. Hver gang jeg talte med udbetaling Danmark (det var dem der var langsomme) fik jeg beskeden at de ville kigge på det men kunne ikke informere om hvor lang der ville gå, hvem der var sagsbehandler eller om der manglede oplysninger. Det var virkelig ringe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej igen Jeg har et nyt spørgsmål vedr. fritagelse af skat på suen. skal man søge på ny og indsende nyt hemvistintyg for hvert årsskift.?? på forhånd tak.
Nu kan man jo aldrig med sikkerhed sige hvad de gode folk hos SKAT finder på, men fruen skulle i hvert fald ikke for år tilbage...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu kan man jo aldrig med sikkerhed sige hvad de gode folk hos SKAT finder på' date=' men fruen skulle i hvert fald ikke for år tilbage...[/quote'] åh endnu engang tak for hurtigt svar. har skrevet til skat os men de svare ik og min su ser ud til igen at blive trukket for skat fra januar så må ind til dem igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites