Per 10 Anmeld indhold Skrevet April 12, 2012 Hej, min kone studerer i Sverige og modtager studiebidrag på ca. 3200 Sek. om måneden. Jeg har i 2011 fået hendes personfradrag og er i tvivl om hendes bidrag skal angives på min selvangivelse i rubrik 470. Studiebidrag er som jeg forstår det, ikke skattepligtig i sverige. Skat i DK siger, at det skal sammenlignes med S.U. men må erkende at jeg er skeptisk. Jeg tænkte at der må være nogen her som her bokset med det spørgsmål. Venlig hilsen Per Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret April 16, 2012 Hvis du gerne vil være grænsegænger, skal du anmode om beskatning i henhold til grænsegængerreglerne, der står i Kildeskattelovens § 5 A-D. I § 5 C, stk. 2 står der: "Er den skattepligtige gift, og havde ægtefællerne ved udgangen af indkomståret samme bopæl, anses ægtefællen ved skatteberegningen som værende fuldt skattepligtig efter kildeskattelovens § 1. ...... Ved skatteberegningen tages hensyn til ægtefællens samlede indkomst opgjort efter danske regler, medmindre ægtefællen selv vælger beskatning efter dette afsnit." I henhold til danske regler er uddannelsesstøtte skattepligtig indkomst, og derfor skal du oplyse hendes svenske ikke-skattepligtige uddannelsesstøtte som skattepligtig indkomst i Danmark for hende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites