Jump to content
fdhin

Børnepsykolog / Barnpsykolog

Recommended Posts

Der er temmelig lang ventetid på en børnepsykolog i kommunal regi, så jeg tænkte på måske at betale mig fra det hos en privat. Mine søgninger på forum har givet 0 hits, og eniro.se gav heller ikke lige så meget. Nogen der kan anbefale en? Og hvad er egentlig prislejet på sådan en i Sverige?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor gammel barnet er, men der er altid tilknyttede en børnepsykolog i skolen ...... gå direkte til lægen der er tilknyttede skolen og få en henvisning.....

Der er temmelig lang ventetid på en børnepsykolog i kommunal regi, så jeg tænkte på måske at betale mig fra det hos en privat. Mine søgninger på forum har givet 0 hits, og eniro.se gav heller ikke lige så meget. Nogen der kan anbefale en? Og hvad er egentlig prislejet på sådan en i Sverige?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Han er 3, så ingen skolepsykolog desværre. Ellers god ide faktisk. Det drejer sig simpelthen bare om at han har lidt problemer med at koncentrere sig, og sidde stille sammenlignet med jævnaldrene. Så vi vil gerne høre nogle professionelle råd om hvordan vi som forældre kan hjælpe ham. Der må da for pokker være nogen i Skåne som kan hjælpe med det. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver lidt nysgerrig efter at vide, hvem der bedömmer ham som ukoncentreret og svärt at sidde stille? Er det jer selv, familie, pädagoger (er han i börnehave)? Mange drenge har meget energi, som skal brändes af, og miljöet hvor de befinder sig er själdent indrettet til det. Jeg kender mange eksempler på drenge, hvor de ville have gavn af praktiske aktiviteter i langt höjere grad og hvor jeg bestemt ikke ville kunne sätte nogen diagnose på dem. En treårig skal ikke kunne sidde stille ret länge ad gangen. Så hvoraf kommer din bekymring?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg bliver lidt nysgerrig efter at vide, hvem der bedömmer ham som ukoncentreret og svärt at sidde stille? Er det jer selv, familie, pädagoger (er han i börnehave)? Mange drenge har meget energi, som skal brändes af, og miljöet hvor de befinder sig er själdent indrettet til det. Jeg kender mange eksempler på drenge, hvor de ville have gavn af praktiske aktiviteter i langt höjere grad og hvor jeg bestemt ikke ville kunne sätte nogen diagnose på dem. En treårig skal ikke kunne sidde stille ret länge ad gangen. Så hvoraf kommer din bekymring?
I dagis kaldte de en psykolog ind for at rådgive dem om hvordan de skulle håndtere ham, hvilket ikke er sådan en hverdagsting for dem. Psykologens umiddelbare kommentar var "det ser ud som om det er svært at komme ind til ham", har vi hørt fra dagis personal. Og det er helt rigtigt - der skal kaldes på ham usædvanligt mange gange for at få hans opmærksomhed og få ham til at "være med". Så på trods af at han er en glad, ekstrovert og aktiv dreng, så er han meget af tiden fuldstændigt i sin egen verden og uinteresseret i hvad der foregår omkring. Ofte kommer det derud hvor han dygtigt saboterer hvad "de andre" er opslugt af, hvis han finder det kedeligt og hellere vil tumle. De mener i dagis at sproget er årsagen (vi er en international familie, så han har 3-4 sprog at forholde sig til). Det er muligvis en faktor, men jeg tror ikke det er den primære forklaring. Hans fritid ligenu tæller fodbold, ishockey, russisk søndagsskole og ridning, så han får rigeligt med aktiviteter, men det er samme mønster som i dagis de steder. Han får ikke rigtigt noget ud af det. Til hockey smider han sig f.eks. bare sommetider på isen og ligger der og ligner en der filosoferer lidt i sit eget univers. Det er jo sådan set fint nok. Bare ikke femte gang. Nu skal det at jeg søger en psykolog ikke forståes sådan at jeg mener han er syg. Hvis jeg mente at han skulle medicineres, så havde jeg jo søgt en psykiater. :) Jeg vil bare gerne tale med en professionel, og søge at finde ud af om han er understimuleret, overstimuleret, eller om det bare er et spørgsmål om at se tiden an fordi han vil modne, eller noget andet. Han skal ikke have nogen diagnose, eller i behandling. Bare lidt hjælp til at coache ham bedre. Så derfor søger jeg en barn psykolog.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, OK, så forstår jeg bedre. Med det reaktionsmønster forstår jeg godt I søger hjælp til at håndtere det. Jeg ville heller ikke umiddelbart tolke det som et problem forårsaget af sproget. Hvis han deltager i så mange ting er han tydeligvis en dreng med mange talenter. Når man har så mange muligheder, som han har, er det ikke utænkeligt at det i sig selv kan være en årsag til at han lukker sig inde. Men hvad der ligger til grund kan være svært at vurdere her og nu. Det kræver en nøjere vurdering - over en periode - af en professionel for at finde årsag og muligheder videre fremover. Jeg ved desværre ikke hvilke muligheder, der kan findes privat, men jeg skal prøve at høre mine kolleger ad (jeg er lærer her) om de har forslag til hvor man kan søge.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke pädagod eller lärer eller noget andet. Men har Asperger börn. Så jeg forstår din bekymrimg. Og det er BUP der skal tage den. Understimuleret, tja. Vil heller ikke kalde det overstimuleret, ordet er ikke stärkt nok... Stresset er måske et bedre ord, det er ret vildt at dit 3 årige barn går til så meget. Og hvis det skulle väre at dit barn har i diagnose er det bare nederlag med hold sport! Så...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med skole/dagis systemet minder måske lidt om din - dagis tilkalder psykolog - sprogproblemerne blev der også angivet som problemet - BANG af sted til ugentlige møder og undervisning med svensk talepædagog igennem et halvt år, indtil man fandt ud af at der ikke var noget problem der. Vores søn har dansk/svensk/russisk/engelsk inde på livet, han er nu 9 år! Men siden dagis har det svenske system kastet os rundt i manegen til Bup, lægehuse, psykologer, Lund sygehus osv. DET ER FANDME SLUT NU...... Efter for 3. gang at have været gennem deres system har man ikke fra hverken læger eller BUP kunnet diagonsere drengen. Alligevel bliver skolen, og skolelæge ved at finde på nye diagnoser. Bare for at drengen ikke er som alle de andre, eller som læreren vil forme ham. Pas på med at komme ind i det system hvor det følger hans skolepapirer, for så har i problemer langt ud i fremtiden! Måske er dit barn bare mere intilligent end så mange andre børn, og har derfor et andet behov for stimulering end den han pt får, i dagis. Alle børn er bare ikke ens, nogle børn er bare klogere end den normale! Og så kan systemet ikke forstå dette - Det kræver trods alt en intilligent til at forstå en intilligent. Eller som man siger "lige børn leger bedst" En gang imellem tror jeg at skolesystemet bare har brug for at finde en "prügelknappe" så at de kan holde budgeter til ekstra stöd m.m. Måske gider han bare ikke hockey.........

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Min datter er lidt over 2½ - og det eneste, hun går til, er gymnastik. En time om søndagen. Godt nok er hun i en ude-dagis, hvor de er ude det meste af dagen, hele ugen, hele året, men alligevel hygger hun sig med gymnastikken om søndagen og hun virker ikke umiddelbart som om hun har behov for mere stimulans end det hun får i mit/vores selskab om aftenen og med yderligere familie og venner i weekenden. Hvis man regner lidt på hvor længe vores børn er i institution (7-10 timer om dagen) og så dertil oven i købet lægger fritidsaktiviteter, så er der altså temmelig meget knald på i sådant et lille barns liv. Alene støj- og aktivitetsniveauet i en almindelig institution ville gøre mig sindssyg på no time, og jeg ville nok bare HJEM om aftenen og ikke lave så meget andet end at falde ned, slappe af og hygge mig. Jeg kan helt klart mærke på Cecilie hvis der har været mere end god gang i den i en weekend. Det er tydeligt, at hun bare har lyst til at nusle rundt og hygge sig i ro og mag. Fx bare i dag hvor vi var ude og powershoppe i tre timer - da vi kom hjem gik hun i ego-mode og brugte et par timer på at slappe af, se fjern, lege lidt dukker og småhygge og jeg så ikke meget til hende. Det virker som om folk er åh og ihh så bange for at børn skal kede sig. Det er helt okay at der ikke sker noget hvert minut af døgnets vågne timer. Uden derudover at ane en skid om det, så synes jeg det lyder som om at din dreng er overstimuleret og bare trænger til at hygge hjemme i ro og fred med faste rammer og faste rutiner med indlagt ego-plads og kedelige stunder. Det tyder måske også på at han trænger til fred i hovedet, når han ligger på isen og mediterer/filosoferer..? ;) At børn er to- eller flersproget burde ikke have noget at gøre med det. Han har vel ikke problemer med at kommunikere? Beklager at jeg ikke svarer på dit spørgsmål, men bare kommer med mine egne erfaringer. Held og lykke med det hele - jeg er meget nysgerrig for hvad I finder ud af. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Efter for 3. gang at have været gennem deres system har man ikke fra hverken læger eller BUP kunnet diagonsere drengen. Alligevel bliver skolen, og skolelæge ved at finde på nye diagnoser. Bare for at drengen ikke er som alle de andre, eller som læreren vil forme ham. Pas på med at komme ind i det system hvor det følger hans skolepapirer, for så har i problemer langt ud i fremtiden! Måske er dit barn bare mere intilligent end så mange andre børn, og har derfor et andet behov for stimulering end den han pt får, i dagis. Alle børn er bare ikke ens, nogle børn er bare klogere end den normale! Og så kan systemet ikke forstå dette - Det kræver trods alt en intilligent til at forstå en intilligent. Eller som man siger "lige børn leger bedst"
Fuldständig enig (selv om jeg er en del af "systemet" ;) Af samme grund ville jeg også selv satse på en privat udefra kommende - börn ER forskellige - og nogle passer ikke ind i rammerne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sætter pris på Jeres kommentarer. Han er kun i dagis tirsdag-torsdag 5 timer om dagen, så jeg synes ikke han er overhældt. Aktiviteterne er for at styrke hans svensk kundskaber og give ham en chance for at føle at han hører til. Han har kunnet betjene en computer og lægge puslespil for 6-7 årige allerede fra han var 2. Ikke at jeg lægger alt for meget i det på nuværende tidspunkt, men hvis det skulle vise sig at han har nogle særlige evner, så kommer det ikke særligt positivt til udtryk nu. Jeg blev skam også selv psykolog-evalueret da jeg var barn fordi jeg ikke "passede ind", og mine forældre måtte på forældrekonsultation efter forældrekonsultation lægge øre til "Jeres søn er yderst velbegavet, men han mangler forstanden til at bruge det til noget fornuftigt". Jeg gad simpelthen ikke.. Jeg ser optræk til det samme hos min søn, så jeg har tænkt mig at tage meget hårdere fat i rorpinden. Interessant at det her med BUP kan ende i skolepapirer. Så er det jo endnu mere vigtigt at jeg finder en privat som duer til noget. Hvis dine kolleger kender en, jpc, så sig endelig til. Fortrinsvis i Helsingborg/Landskrona/Lund/Malmö området, men i øvrigt åben for længere afstand om nødvendigt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu talt med både kolleger og sundhedsplejersken her. Deres umiddelbare reaktion er, at der ikke er nogen grund til bekymring, fordi han har svärt ved at sidde stille og koncentrere sig. Dernäst kan de godt forstå at I er nödt til at forholde jer til det og få nogle gode råd. Jeg selv ville nok begynde at overveje alternative börnehaver/skoler som er mere rummelige. Ingen kender specielt til nogen privat psykolog, som kunne väre god at gäste, men de mener dog at der burde findes nogen i storbyerne, hvis man söger lidt på nettet. Ingen kendte til tilfälde hvor folk havde opsögt psykolog når barnet er så lille. Så mit råd til jer: Begynd at se jer om efter andre muligheder, sög lidt efter en psykolog som kan komme med en udtalelse (utlåtande) om jeres barn. Her hvor jeg arbejder er vi enige om, at drengen måske ikke er helt som de andre (som pädagogerne helst ser) men at han bestemt er normal (ud fra din relativt korte beskrivelse) Håber det hjälper som input for jer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak jpc! Michaels kommentarer ovenfor fik mig til at researche lidt, og jeg fandt den her side http://giftedkids.about.com/od/younggiftedchildren/a/youngtraits.htm De der 9 punkter beskriver knægtens første år nærmest perfekt. Mens en anden side på samme site også påpeger at disse børn som 3 årige kan have et intellekt som en 6 årig, men en følelsesmæssig udvikling som en 1-2 årig, hvilket kan være meget for dem at rumme. Det lyder egentlig også meget som ham. Så jeg har besluttet at tage sønnike med til ham her i Lyngby, som har speciel erfaring med den slags børn: http://www.olekyed.dk/ Og så må jeg se hvad der sker... Tak igen. :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Bekräfter kun min opfattelse. Synes det er det helt rigtige at göre. Jeg vil gerne höre resultatet når I er kommet så langt. Jeg vil tilföje at jeg er rigtig glad for min skole og mine kolleger. En sådan rummelighed har jeg ledt länge efter. Desvärre ligger den nok lidt for langt fra Skåne, og udskolingen er måske nok at sträkke sig for langt for jeres barn :) Held og lykke!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...