Jump to content
ahmad.dk

Dansk firma til renovering

Recommended Posts

Har lige fået et godt tilbud af en vens ven for renovering af køkken og 2 badværelser. Er der nogen som ved om det er muligt/lovligt at bruge et DK firma og bruge de kvitteringer/regninger den dag man skal sælge sit hus til fx. trække fra i SKAT/salgs fortjeneste etc? //Ahmad

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne forestille mig Skatteverket ville foretrække firmaer med F-skatteseddel (altså svenske momsregistrerede firmaer) - men jeg er ikke sikker. Du må kunne finde informationen på Skatteverkets hjemmeside, under reglerne for fradrag i vinstskatt ved boligsalg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har lige fået et godt tilbud af en vens ven for renovering af køkken og 2 badværelser. Er der nogen som ved om det er muligt/lovligt at bruge et DK firma og bruge de kvitteringer/regninger den dag man skal sælge sit hus til fx. trække fra i SKAT/salgs fortjeneste etc?
Jeg ved ikke med skat, men ift forsikringer kan det blive et problem at badevärelserne ved renovering af dansk firma mangler svensk "behörighet" =de däkker nok ikke hvis du får vandskade etc.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ved ikke med skat' date=' men ift forsikringer kan det blive et problem at badevärelserne ved renovering af dansk firma mangler svensk "behörighet" =de däkker nok ikke hvis du får vandskade etc.[/quote'] Are you sure about that Sanne? Jeg mener hvad med al de polske/Østeuropæiske firmaer (som er moms reg.) som operer i bl.a. DK? er det hele volapyk for forsikringsselskaberne i tilfælde af skader etc? Findes der ikke et EU-aftale agtigt noget? Nu er der jo tale om et verificeret DK håndværker firma( Skandinavisk standarder?) Vil selvfølgelig lige ringe til mit forsikringsbolag og høre nærmere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Are you sure about that Sanne? Jeg mener hvad med al de polske/Østeuropæiske firmaer (som er moms reg.) som operer i bl.a. DK? er det hele volapyk for forsikringsselskaberne i tilfælde af skader etc? Findes der ikke et EU-aftale agtigt noget? Nu er der jo tale om et verificeret DK håndværker firma( Skandinavisk standarder?) Vil selvfølgelig lige ringe til mit forsikringsbolag og høre nærmere.
Danske og svenske vådrums regler er ikke ens så lige med vådrum ville jeg undersøge sagen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Are you sure about that Sanne? Jeg mener hvad med al de polske/Østeuropæiske firmaer (som er moms reg.) som operer i bl.a. DK? er det hele volapyk for forsikringsselskaberne i tilfælde af skader etc? Findes der ikke et EU-aftale agtigt noget? Nu er der jo tale om et verificeret DK håndværker firma( Skandinavisk standarder?) Vil selvfølgelig lige ringe til mit forsikringsbolag og høre nærmere.
Jep, som BS siger, er reglerne meget forskellige. De østeuropæiske håndværkere som findes her også, SKAL også ha svensk "behörighet" (hva f#n er det det hedder...?) for at forsikringen dækker. Visse siger godt nok at man bare skal kunne forevise at arbejdet er udført korrekt (billeder antager jeg), men lur mig om hvilket som helst forsikringsselskab -så som næsten er kutyme :-/-vil forsøge at fratage sig ansvaret i så fald. Så hvis jeg var dig jeg ville få det på skrift at dit forsikringsselskab godkender dansk aut. badeværelsesrenovering. Der er INTET der hedder skandinavisk standard!!! :-) Både DK og SE har fundet på hver sine elendige bygningskonstruktioner helt af dem selv ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har lige fået et godt tilbud af en vens ven for renovering af køkken og 2 badværelser. Er der nogen som ved om det er muligt/lovligt at bruge et DK firma og bruge de kvitteringer/regninger den dag man skal sælge sit hus til fx. trække fra i SKAT/salgs fortjeneste etc? //Ahmad
Pas godt på. Der er visse dele af VVS arbejder og el-arbejder som danske håndværkere ikke må udføre i Sverige, med mindre de arbejder for et svensk aut. firma. Hvis du bor i bostadsrät risikerer du store problemer med at få det godkendt af bostadsföreningen når du flytter, og problemet er dit.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pas godt på. Der er visse dele af VVS arbejder og el-arbejder som danske håndværkere ikke må udføre i Sverige, med mindre de arbejder for et svensk aut. firma. Hvis du bor i bostadsrät risikerer du store problemer med at få det godkendt af bostadsföreningen når du flytter, og problemet er dit.
Kan du venligst uddybe? Skal som sagt renovere begge mine badværelser og semi-renovere køkkenet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja det har jeg læst, men ingen kan sige hvad det er præcist som DK håndværkerne ikke må udføre. Såvidt jeg kan forstå så er der heller ikke enighed der.
Præcist er det jo helt enkelt at de ikke må udføre en skid, da de ikke har svensk behörighet (for badeværelser er det også vigtigt med vådrums-behörighet fx.). Men snak nu med dit forsikringsselskab, det er jo dem der skal give erstatning ved evt. skade og har du på skrift at de godkender DK håndværkere el. lign. så er du da et godt skridt på vejen... Men er fuldstændig enig med jaz's seneste indlæg!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes jeg husker noget om at foreningen også skal godkende visse sager, så snart det er større el-ting og især vådrums-arbejde. Men igen - hvis forsikringen vil godkende det, så kan de vel ikke stille sig på bagben? Det er nok en god ting lige at høre dem ad, så man ikke bagefter skal stå og slås med dem, skulle uheldet være ude (og de vifter med städgarna) ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites