Jump to content
tyrkis

problemer med betaling med dansk visa/dankort på nettet

Recommended Posts

Jeg har løbende mens jeg har boet i Sverige oplevet problemer med at betale på nettet med mit danske visa dankort (bl.a. hos tre.se og saxo.dk). Sidst jeg oplevede fejlen hos tre talte jeg længe med deres kundeservice om det, uden at de kunne komme videre med fejlen. (når der betales kommer der en fejlbesked alá: "Kortnummeret skal være mellem 12 og 16 cifre, tast det rigtige antal"... og der er tastet 16 cifre og det er korrekt!) Jeg har også haft fat i min danske bank og deres bedste bud endte med at være et nyt kort (uden at det ændrede noget) I dag får jeg så en fin mail fra en online-shop - her havde deres fraudshiel markeret min betaling (selvom den var godkendt) med følgende begrundelse: 'The customer is using a card issued in a different country to the billing address.'. Jeg mistænker at det er dette forhold der giver mig problemer ift. betaling andre steder, men det kan jeg jo ikke komme udenom og samtidigt beholde min bank. Er der andre der har oplevet tilsvarende ? og hvordan er I evt. kommet rundt om problemet ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får afvist køb med mit danske visa i over halvdelen af de svenske e-handelssites, selv store steder som Ikea. Og grunden er hvergang at kortet ikke er svensk - færdig. Nogle gange ved betaling via sære fejlmeddelelser, og nogle gange ved efterfølgende annullering af ellers godkendt ordre. Og når man spørger, så er det deres kortsystem, som afviser betalingen. Sjovt nok er det som oftest dem der har DIPS, som betalingssystem, selvom det er dansk :-D Alt efter hvor besværlige de er, og om jeg gider finde mig i behandlingen, så skifter jeg bare til at betale med mit svenske mastercard i stedet. Havde et mere tosset problem, da jeg bestilte fra US, men det var kombinationen af dansk oprettet paypal og svensk adresse. Det kunne de ikke løse. Der måtte jeg tilslut bruge Visakortet (dansk) og det virkede uden problemer. Grundlæggende drejer det sig jo om fraud-protection. Både du og butikken er jo tilfredse, hvis de stopper køb fra en masse lande i asien f.eks. :-0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg får afvist køb med mit danske visa i over halvdelen af de svenske e-handelssites, selv store steder som Ikea. Og grunden er hvergang at kortet ikke er svensk - færdig. Nogle gange ved betaling via sære fejlmeddelelser, og nogle gange ved efterfølgende annullering af ellers godkendt ordre. Og når man spørger, så er det deres kortsystem, som afviser betalingen. Sjovt nok er det som oftest dem der har DIPS, som betalingssystem, selvom det er dansk :-D Alt efter hvor besværlige de er, og om jeg gider finde mig i behandlingen, så skifter jeg bare til at betale med mit svenske mastercard i stedet. Havde et mere tosset problem, da jeg bestilte fra US, men det var kombinationen af dansk oprettet paypal og svensk adresse. Det kunne de ikke løse. Der måtte jeg tilslut bruge Visakortet (dansk) og det virkede uden problemer. Grundlæggende drejer det sig jo om fraud-protection. Både du og butikken er jo tilfredse, hvis de stopper køb fra en masse lande i asien f.eks. :-0
Selvfølgeligt vil jeg gerne være med til at bekæmpe spam, men jeg vil også MEGET gerne kunne købe online. Jeg har nu talt med DIBS ( bl.a. saxo og tre.se er kunde hos dem). Der har de enkelte butikker mulighed for at lave et tjek på, hvorvidt kortets udstedelsesland er det samme som betalingsadresse land, og så afvise transaktionen pga. det... det er nok det problem du også har oplevet. Der er ikke eks. en central liste man kan komme på hvor det er ok at der er forskel, så her er eneste løsning enten at anvende et andet kort (eks. mastercard eller svensk visa) eller handle et andet sted. Den fejl jeg beskrev var fra et engelsk site og skyldes visas AVS (The Address Verification System (AVS) verifies a cardholder's billing address, helping retailers and businesses identify when goods are being dispatched to an unusual location. This is currently only used by retailers and businesses in the UK ). Her kom der dog blot en advarsel til butikken, som så selv tog fat i det (og endte med at godkende ordren). Så jeg må vist til at oveføre flere penge til min svenske konto til fremtidig onlinehandel ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites