mealth 10 Anmeld indhold Skrevet June 28, 2010 Jeg har fået tilbudt job hos en stor svensk virksomhed. De tilbyder en arbejdsuge der hedder 8-17 hver dag. En del overarbejde man ikke får løn for eller må opspare og holde fri. For et års overarbejde får man kun 3 ekstra feriedage. Lønnen er på SEK 20.000 kr. 20.000 SEK for en måned på min. 180 timer virker jo nærmest helt grotesk, eller er det bare nivauet? I DK vil en sådan stilling give DKK 25-30000 plus udbetaling eller opsparing af overarbejde og en langt mindre arbejdsuge.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 Har du regnet på hvad forskellen er efter skat? Og hvad med efter skat og efter transport? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mealth 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 Ja.. der er jo lidt mindre skat herovre, men tilgengæld er fradragene større i dk, så det går næsten lige op.. Transporten vil jeg tabe lidt på, men ikke set i forhold til arbejdstimer kontra ren løn. Den svenske løn er 10.000 mindre end den danske før skat.. det er meget for at arbejde mange flere timer i ugen synes jeg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Katrin 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 Nu ved jeg ikke hvad du skal lave, men jeg er idag blevet tilbudt job som pædagog på 32,5 timer om ugen og får 23.400 sek om måneden. Det kan nok bedst sammenlignes med en som sidder i lignende stilling for at kunne sige noget om hvordan niveauet er.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mealth 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 Det er som webadministartor... 8-17 hver dag plus en masse interesstimer uden betaling eller mulighed for at afspadsere.. En normal arbejdsuge i sverige er 45 timer inkl pauser som man selv betaler? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mealth 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 Er der andre der kan fortælle lidt om de svenske arbejdsforhold i arbejder under? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 Du skal nok vænne dig til en noget længere beslutningsproces !!! selv omkring små ting ... generelt går det bare lidt langsommere i Sverige ... men ok de arbejder jo også et par timer mere pr uge... og ja jeg har selv arbejdet i Sverige ... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 Det er som webadministartor... 8-17 hver dag plus en masse interesstimer uden betaling eller mulighed for at afspadsere.. En normal arbejdsuge i sverige er 45 timer inkl pauser som man selv betaler?Ja, en normal svensk arbejdsuge er 40 timer, men interessetimer uden betaling gad jeg godt nok ikke. Har du tjekket med fagforening om de virkelig kan kræve det? Min løn kan du ikke bruge til noget, da jeg er akademiker under videreuddannelse, men den svarer meget godt til lignende positiion i DK. Jeg er meget glad for at arbejde i SE, men det er måske ikke så meget fordi det er SE, men det at jeg har ret frie arbejdstider, så jeg kan arbejde når jeg vil mere eller mindre, at vi får gratis årskort til træningscenter -og det er meget velanset at man tager et træningspas midt på dagen fx. og jeg kan tage ferie/fridag med kort varsel. Jeg har 31 feriedage, da jeg er mellem 30 og 40 år, det synes jeg også er fint (under = 29 dage over = 35 dage) Noget som jeg var imponeret over da jeg begyndte at arbejde i SE var, at folk kunne tage mere end 3 ugers sammenhængende ferie, men det har måske også noget at gøre med at jeg er på et universitet og de studerende har sommerferie :) Men generelt virker SE meget dødt i juli måned. Jeg har ikke det store overblik i forskelle mht. skat, fradrag og pension og den slags, da jeg ikke ved hvordan det er i DK (og det har min begrænsede interesse). Jeg synes godt nok din løn virker meget lav! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mealth 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 ja 40 timer plus pauser som man selv betaler kan jeg forstå. Skal man have mere ferie når man er over 30? De vil give 5 uger for mig der er 32 år.. ja så plus de 3 dage ekstra for et års overarbjede. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 Personligt synes jeg umiddelbart, at den tilbudte løn lyder lav, men det er helt uden at kendte noget som helst til dine kvalifikationer samt det ansvar, der følger med den omtalte stilling. Så er der lige det med interessetimer.... tjooooh, de følger jo nærmest branchen hånd i hånd. ;) Jeg har vel efterhånden lagt flere TUSINDE interessetimer fordelt ud på de seneste ti år i branchen. Nogle vil så mene, at det er tosset, men en ihærdig indsats og generel arbejdsomhed kan samtidig være med til at bringe én langt op ad lønstigen ganske hurtigt, hvis man samtidig formår at producere de resultater (og mere til), virksomheden ønsker at se. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 ja 40 timer plus pauser som man selv betaler kan jeg forstå. Skal man have mere ferie når man er over 30? De vil give 5 uger for mig der er 32 år.. ja så plus de 3 dage ekstra for et års overarbjede. 5 veckor är lagstadgat, så det får du oavsett ålder. Mer än det är upp till firman. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 Synes godt nok også den er lav den løn.. :-S Det er min elevløn + 1000 kr.. Men igen som dannemare skriver - der må vel være en grund til lønnen.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mealth 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 tja.. jeg kommer fra en stilling som Key Account Manager med stort ansvar, men det afspejler sig ikke helt i denne stilling. Jeg ville have fået dobbelt så megt i løn for en tilsvarende stilling som Key Account Manager. I stillingen som Webadministrator her får jeg ansvar for hele DK samt implentering af alle produkter samt salgstekster plus en del kundeservice. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mealth 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 Synes godt nok også den er lav den løn.. :-S Det er min elevløn + 1000 kr.. Men igen som dannemare skriver - der må vel være en grund til lønnen.. Er det en elevstilling i Sverige? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 Nej det i DK - så det er nok ikke til meget sammenligning, andet end forskellen på DK og SE Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 Tror sku ikke du ved hvad ordet grotesk betyder. Hvis du virkelig mener at det groteske arbejdsforhold! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2010 Tror sku ikke du ved hvad ordet grotesk betyder. Hvis du virkelig mener at det groteske arbejdsforhold! Well, grotesk er måske et stærkt ord, men 20.000 svenske er vel på det nærmeste en hån mod selv helt nyuddannede i IT-branchen. Med mindre man er decideret uduelig (og samtidig vil erkende det), kan jeg ikke rigtigt forestille mig, at mange ville se sig tilfredse med at arbejde for sek 20k om måneden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thage Løbner 10 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2010 Tja, der vel kun en sikker måde at finde ud af om svenske it-folk synes det er slemt. Vent og se om nogen snupper jobbet. Hvis du synes det er for ringe betalt, så find en anden skorsten, hvor du bedre kan lide røgen. I sidste ende er det vel altid arbejdsgiveren, der bestemmer hvad han vil betale og kræve (medmindre jobbet er overenskomstbelagt), så er det jo op til dig om du synes det er ok. Iøvrigt har jeg ikke en pind forstand på om 20.000 er meget eller lidt, men det er heller ikke relevant. Hvis der findes folk, der vil ha jobbet, så er det en ok løn, ellers ikke. Løn varierer nu engang fra land til land. Hilsener Thage Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2010 Tja, der vel kun en sikker måde at finde ud af om svenske it-folk synes det er slemt. Vent og se om nogen snupper jobbet. Hvis du synes det er for ringe betalt, så find en anden skorsten, hvor du bedre kan lide røgen. I sidste ende er det vel altid arbejdsgiveren, der bestemmer hvad han vil betale og kræve (medmindre jobbet er overenskomstbelagt), så er det jo op til dig om du synes det er ok. Iøvrigt har jeg ikke en pind forstand på om 20.000 er meget eller lidt, men det er heller ikke relevant. Hvis der findes folk, der vil ha jobbet, så er det en ok løn, ellers ikke. Løn varierer nu engang fra land til land. Hilsener Thage Helt enig, der er jo en grund til at vi har den opfattelse at alting (næsten) er billigere her..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mealth 10 Anmeld indhold Besvaret July 5, 2010 Det er helt grotesk at der findes folk der vil arbejde under de forhold. Sveriges arbejdsmarked er jo 40 år bagefter.! Ret skræmmende synes jeg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thage Løbner 10 Anmeld indhold Besvaret July 5, 2010 Det er helt grotesk at der findes folk der vil arbejde under de forhold. Sveriges arbejdsmarked er jo 40 år bagefter.! Ret skræmmende synes jeg. Tja, eller også er det Danske arbejdsmarked foran. Se blot på mængden af arbejdspladser, der flytter fra Danmark til lavlønslande. Det er jo i høj grad både fysisk arbejde og viden arbejde der flytter. Gad vide om Danmark kan holde til de høje lønninger (og den høje skat) i mange år endnu? Det eneste vi kan være sikker på er at overførselsindkomst modtage og de der skal kontrollere dem, bliver tilbage sammen med de mere end 60%, eller var det højere, af befolkningen der lønnet af det offentlige. Det er vist mere end 60% der lønnes af det offentlige, men jeg bliver så sur når jeg slår det op, så det overlader jeg gerne til andre. Nå, nu er det feriesæson så alt går vel nok, ikk? Forresten fører Danmark osse når det gælder ferielængde. Thage Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret July 9, 2010 Andet uddannelses system Bagefter ja måske. Problemet er at Sverige har et andet uddannelses system. Selvom man er färdiguddannet anses man ikke for at väre det för man har arbejdet et par år bagefter, en slags betalt praktik. Men som Dansker behöver man jo ikke at arbejde i Sverige hvis man ikke vil.Det er helt grotesk at der findes folk der vil arbejde under de forhold. Sveriges arbejdsmarked er jo 40 år bagefter.! Ret skræmmende synes jeg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret July 9, 2010 Bagefter ja måske. Problemet er at Sverige har et andet uddannelses system. Selvom man er färdiguddannet anses man ikke for at väre det för man har arbejdet et par år bagefter' date=' en slags betalt praktik. Men som Dansker behöver man jo ikke at arbejde i Sverige hvis man ikke vil.[/quote'] Det behøver man vel heller ikke som svensker? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites