Casper Mortensen 10 Anmeld indhold Skrevet May 13, 2010 Hej sunddebatere Jeg håber i kan hjælpe mig. Er der nogen der ved om der findes et svensk svar på forbrugerstyrelsen? eller et sted man kan henvende sig som forbruger, hvis man har det lidt uheldigt som kunde? Jeg har en lidt irrenterende sag, som jeg gerne vil have fulgt helt til dørs. Jeg håber i kan hjælpe:D /Casper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2010 Konsumentverket eller Allmäna Reklammations Nämden (ARN). ARN är nog bäst, men kolla båda. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2010 Der er et par sticky i "Indkøb" omkring regler og lovgivning i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Casper Mortensen 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2010 Ok tak for svar Det er lige som David mod Goliath. Sagen vedrører køb af en Bostadsrätt tilbage i år 2007 for mSEK 1,2. Vi ligger gladeligt "handpenning" på tSEK 120, hvorefter vi får den resterende del finansieret gennem en svensk bank. Vi bliver rådgivet til, at binde renten i 10 år uden vi får oplyst, at der vil komme renteskillnadsersättning hvis vi vælger at sælge Bostadsrätten inden den bindende renteperiode. Da vi er danskere, mener jeg personligt at det er en helt klar forudsætning at man som bankrådgiver skal oplyse om dette for netop, at optage lån med en fast rente, og så mener jeg ikke at man skal rådgive til, at binde rente for en 10 årig periode. Men vi er kommet i fælden, og er aldrig blevet oplyst om disse ting selvom vi dog har underskrevet lånedokumenterne, så de har vel ret beset det juridiske på deres side Lad mig hører Jeres kommentarer /Casper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2010 Uanset hvilken bank I har, så står det garanteret nævnt under "allmänna lånevillkor" i de papirer i har skrevet under på ifm jeres lån. Det er til hver en tid ens eget ansvar at læse det i gennem man skriver under på, så I står nok med en temmelig dårlig sag. Desværre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2010 Hvis i skal købe ny bostad/villa, så tilbyder de fleste banker mod et gebyr på ca. 2000 SEK (kan sikkert forhandles væk), at det eksisterende lån kan flyttes over i den nye bostad. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Casper Mortensen 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2010 Tak for input so far :th2: Vi skal desværre ikke over i ny villa/bostad Sagen er længere en som sådan, og jeg har haft noget korrespondance med den pågældende rådgiver, hvor vedkommende skriver at de rekommendere, at danskere binder renten i 3-4 år, men hun har rådgivet os til noget andet. Hun skriver inddirekte at det er forkert rådgivning. Det er bare frusterende når man føler, at man er blevet bondefanget. /Casper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 14, 2010 Det er lige som David mod Goliath. Måske bortset fra den detalje med, hvem der vinder. Jeg tror ikke, I kommer nogen egne med at klage over et ganske almindeligt standardprodukt. Så skulle det da lige være fordi I har meddelt højt og tydeligt, at I vil tilbage til Danmark i løbet af et par år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Casper Mortensen 10 Anmeld indhold Besvaret May 15, 2010 Hej Alle Tak for svar og kommentarer :o) Vi har valgt at sluge kamelen, men derfor håber jeg virkelig ikke at der er nogen der ender i samme situation. Dog virker det til, at min korrespondance har båret lidt frugt, idet vi har fået tSEK 5 i afslag, og fastlåsning af renteskillnadsersättning i seks dage, hvilket har betydet, at vi har sparet yderligere tSEK 30. Markedsrenterne på statsobligationerne er faldet en del pga. den uro der er i markedet (Den græske situation har indvirket på det). Det har været rigtig rigtig rigtig dyre lærepenge, så jeg vil gerne opfordrer nye tilflyttere at gå med livrem og seler.... Hahaha Jeg er glad over at det hele er overstået. Det har virkelig været en kamp. /Casper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret May 15, 2010 Ok tak for svar Det er lige som David mod Goliath. Sagen vedrører køb af en Bostadsrätt tilbage i år 2007 for mSEK 1,2. Vi ligger gladeligt "handpenning" på tSEK 120, hvorefter vi får den resterende del finansieret gennem en svensk bank. Vi bliver rådgivet til, at binde renten i 10 år uden vi får oplyst, at der vil komme renteskillnadsersättning hvis vi vælger at sælge Bostadsrätten inden den bindende renteperiode. Da vi er danskere, mener jeg personligt at det er en helt klar forudsætning at man som bankrådgiver skal oplyse om dette for netop, at optage lån med en fast rente, og så mener jeg ikke at man skal rådgive til, at binde rente for en 10 årig periode. Men vi er kommet i fælden, og er aldrig blevet oplyst om disse ting selvom vi dog har underskrevet lånedokumenterne, så de har vel ret beset det juridiske på deres side Lad mig hører Jeres kommentarer /Casper Hvis I havde købt noget i Danmark, og valgt at få "fast rente i 10 år", så havde man nok givet Jer et 10-årigt flexlån af typen F10. I så fald havde I stået i præcist samme situation, og skulle betale en gevaldig kursforskel for at købe Jeres låneobligation tilbage lige nu. Fordelen her I Sverige er at de kalder det for "Ränteskillnadsersättning" - dermed kan I trække ekstrarenterne fra i Jeres danske indkomstskat. Beklager at måtte sige det - men det er er altså Jeres egen pligt at sætte sig ind I de præcise betingelser for det huslån man vælger INDEN man tager det og skriver under på det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Casper Mortensen 10 Anmeld indhold Besvaret May 15, 2010 Hej Bananas Denne tråd var ment som et tegn på at søge råd, og ikke være bagklog. Selvfølgelig er det vores pligt at sætte sig ind i betingelserne, men vi mener også at banken har en oplysningspligt specielt når man kommer som "udlændning" fra et andet land. Man skal jo ikke "bondefange" flok. /Casper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites