topdollar@topdollar.dk 10 Anmeld indhold Skrevet January 25, 2010 Hej Jeg har pt. en forespørgsel kørende hos Skat i Danmark vedr. ejendomsværdiskat. Min kæreste og jeg har købt hus i Sverige og jeg mener derfor at jeg skal betale ejendomsværdiskat i DK da jeg arbejder der. Jeg har endnu ikke fået en afklaring fra Skat, men jeg mener jeg skal betale det da jeg anvender den nye grænsegængerregel og derfor anses for "fuld" skattepligtig - om end det teknisk ikke kan hedde det.. En veninden (i samme situation) har ringet til Øresunddirekt og fået at vide at hun ikke skal betale ejendomsværdiskat hvilket jeg ikke forstår. Spm. 2 - hvis det skal betales. Har nogen så et godkendt index? Jeg har fundet tal på pendanten til DK's statistik hvor jeg kan finde huspriser. Men Skat har endnu ikke meddelt om det er ok.. pft. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2010 De svenske regler og takster kan ses her: http://www.skatteverket.se/fastighetbostad/privat/fastighetsavgiftfastighetsskatt.4.69ef368911e1304a625800013531.html Hvis i bor i Sverige og arbejder i Danmark, så er i oftest begrænset skattepligtige til DK og fuldt skattepligtige til SE. Så i Sverige skal i betale fastighetsskat qua ovenstående link. Har i bibeholdt ejendom i Danmark, så har SKAT ret til at afkræve jer ejendomsværdiskat af denne. Hvis det da er dét spørgsmålet gik på? Det var lidt rodet formuleret Kan også hænge sammen med mit kaffe-niveau, som ikke er over 1/4 endnu... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
topdollar@topdollar.dk 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2010 Ikke helt. Udeluk begrænset skattepligtig. Den nye grænsegænger regel er netop det modsatte, dvs. man har ret til rentefradrag, befordring etc. Dvs. egentlig en alm. dansk selvangivelse. Jeg har kun ét hus i Sverige (helårsboelse) og mener jeg at jeg skal betale dansk ejendomsværdiskat da jeg har valgt at få rentefradrag for mit lån.. Den svenske fastighedsskat er blot det der i DK hedder ejendomsskat - det skal jeg selvfølgelig betale da det er en slags "forbrug".. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2010 Ikke helt. Udeluk begrænset skattepligtig. Den nye grænsegænger regel er netop det modsatte, dvs. man har ret til rentefradrag, befordring etc. Dvs. egentlig en alm. dansk selvangivelse. Jeg har kun ét hus i Sverige (helårsboelse) og mener jeg at jeg skal betale dansk ejendomsværdiskat da jeg har valgt at få rentefradrag for mit lån.. Den svenske fastighedsskat er blot det der i DK hedder ejendomsskat - det skal jeg selvfølgelig betale da det er en slags "forbrug"..Du kan trække renterne fra begge steder. Der er ikke kommet nogle "nye" grænsegængerregler for nylig. Du skal betale fastighetsskat i Sverige af din svenske ejendom, eftersom du bor i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
topdollar@topdollar.dk 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2010 arhhh.... Det hedder den "nye grænsegængerregel" om end den har flere år på bagen... I know - glem det. Fastighedsskat er som jeg skriver ejendomsskat i Sverige - det skal alle betale. Uanset hvor de bor.. Ejendoms_værdi_skat er spørgsmålet.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2010 Fastighedsskat er som jeg skriver ejendomsskat i Sverige - det skal alle betale. Uanset hvor de bor.. Ejendoms_værdi_skat er spørgsmålet..Hvis du presser SKAT hårdt nok, så kan du da sikkert godt få lov at betale ejendomsværdiskat i DK - hvis du insisterer. Men du skal ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2010 arhhh.... Det hedder den "nye grænsegængerregel" om end den har flere år på bagen... I know - glem det. Fastighedsskat er som jeg skriver ejendomsskat i Sverige - det skal alle betale. Uanset hvor de bor.. Ejendoms_værdi_skat er spørgsmålet.. Sludder og vrøvl - du skal ikke betale dansk ejendomsværdiskat, når du ikke bor i Danmark. For den eneste måde at være "fuldt skattepligtig" til Danmark er at bo i Danmark. Og det er kun "fuldt skattepligtige" til Danmark, som skal betale dansk ejendomsværdiskat. Der er ikke nogen grænsegængerregler som pludselig gør dig "fuldt skattepligtig". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
topdollar@topdollar.dk 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2010 Ok, så er det derfor Skat ikke har nogen referencer.. Som jeg skrev sidestiller den nye grænsegængerregel også kun en med en normal selvang. i DK - men begrebet Fuld Skattepligt kan aldrig komme på tale når man bor i udlandet.. Tak for svaret ;-) PS: Så afventer jeg bare et svar fra Skat ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2010 Hvornår skal vi betale fastighedsskat? Da vi overtog huset 1. februar sidste år blev vi opkrævet skatten af ejer som allerede havde betalt den, men vi har ikke hørt noget endnu i år. Får vi ikke en opkrævning fra kommunen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2010 Svensk fastighetsskatt betales sjovt nok til Skatteverket En gang april/maj udsendes en "självdeklaration", hvori den allerede opgjorte fastighetsskatt er specificeret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2010 Svensk fastighetsskatt betales sjovt nok til Skatteverket En gang april/maj udsendes en "självdeklaration", hvori den allerede opgjorte fastighetsskatt er specificeret. Ingen grund til at hovere, Kim H. :) Fastighetsskatten er afskaffet på almindelige huse og erstattet af en kommunal afgift, som dog ganske rigtigt opkræves af Skatteverket. Det ville være mere naturligt at betale en kommunal afgift til kommunen. Hvis sælger - virkelig - har betalt i forskud vedr. 2009, skal man jo ikke betale noget, men man får selvflgelig en opgørelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2010 Ingen grund til at hovere, Kim H. :) Fastighetsskatten er afskaffet på almindelige huse og erstattet af en kommunal afgift, som dog ganske rigtigt opkræves af Skatteverket. Det ville være mere naturligt at betale en kommunal afgift til kommunen. Hvis sælger - virkelig - har betalt i forskud vedr. 2009, skal man jo ikke betale noget, men man får selvflgelig en opgørelse. Jo - du har naturligvis ret - men jeg tror da, at de fleste svenskere stadig opfatter det som en skat - selvom det nu egentlig er en afgift - og uanset hvad - så er det da Skatteverket, som opkræver :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2010 Hvis sælger - virkelig - har betalt i forskud vedr. 2009, skal man jo ikke betale noget, men man får selvflgelig en opgørelse. Jow da. Sælger havde skam betalt de 6.000 for 2009, så det var fair nok at vi betalte ham/mægler - men vi skal vel betale for 2010 nu? Eller betales der bagud? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2010 Man betaler bagud. "2010 års skatt" er skatten for 9. I modsætning til i Danmark, hvor der står 2009 på den selvangivelse, der vedrører, ja, 2009, så hvis man ville, så kunne man godt snyde en dansker, men det er der selvfølgelig ingen svenskere der vil. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites