Jump to content
zoy80

Overvejelser om at købe bolig i Malmø

Recommended Posts

Hej alle, Jeg har længe gået i tanker om at købe en lejlighed/Hus i skåne. Men jeg har en række spørgsmål som måske I herinde kan hjælpe mig med at få svar på. I Danmark kan man købe bolig uden bopælspligt som er fordelsagtigt for udlandsdansker. Kan man gøre det samme i Sverige? Eksisterer begrebet ”Bolig Uden Bopælspligt” i Sverige også? Mit skatteforhold i Danmark er blevet ophørt siden jeg har fået udlandsdansker status i DK. Jeg ved at når man flytter til Sverige og køber en bopælsejendom kan man vælge at betale SKAT i Sverige eller DK men hvilke regler gør sig gældende i min situation. Jeg vil være taknemlig at få lidt respons fra jeres side siden jag længe har drømmet at købe en bolig i Sverige men det her case har forhindret mig og jeg ikke kunne ansøge et konkret svar nogle steder :sad: Mange Hilsner Herfra:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ved at når man flytter til Sverige og køber en bopælsejendom kan man vælge at betale SKAT i Sverige eller DK
Hej og velkommen til, men det er altså ikke rigtig. Arbejder du i DK, betaler du Skat til DK.....foruden at du flyttede til Sverige for en del år siden, så er du stadigvæk under den gl. ordning. Men flytter du over nu, og arb i DK, så betaler du til DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Undtagelser i den gamle ordning Ikke forbi det har med tråden at göre, men det er ikke nok at have boet her i mange og dermed er på den gamle ordning. Har man arbejdet i Sverige i en periode ryger man ud af den gamle ordning.

Hej og velkommen til' date=' men det er altså ikke rigtig. Arbejder du i DK, betaler du Skat til DK.....foruden at du flyttede til Sverige for en del år siden, så er du stadigvæk under den gl. ordning. Men flytter du over nu, og arb i DK, så betaler du til DK.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt, hvad det drejer sig om, men det er nemt at finde en bolig i Sverige, hvor man ikke behøver at være folkeregistreret. Det er dog en overtrædelse af loven om folkbokföring (misdemeanor;)) og kan desuden være en overtrædelse af skattelovgivningen (felony:cool:), hvis man ikke sørger for at være i folkeregisteret der, hvor man bor, for som bosat i Sverige er man fuldt skattepligtig der. Arbejdsindtægt fra Danmark beskattes dog som sagt i Danmark uanset, hvor man bor. Valgfrihed er der ikke noget af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære venner jeg blev lidt forvirret her. Lad mig lige fortælle min situatation igen. Jeg ansat for en dansk firma men udfører mit arbejde i udlandet. Tilsammen har jeg op til 300 rejsedage om året. Derfor har jeg udlandsdansker status dvs. jeg står i den danske folkeregister som udrejst og derfor betaler jeg 0,- kr i SKAT. Jeg ønsker at købe en liglighed i Skåne. Spørgsmålet er nu hvad der sker så for min situation? MVH

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Udrejste Vi er alle udrejste fra DK. Det der afgør er hvor det firma der betaler din løn liggger.

Kære venner jeg blev lidt forvirret her. Lad mig lige fortælle min situatation igen. Jeg ansat for en dansk firma men udfører mit arbejde i udlandet. Tilsammen har jeg op til 300 rejsedage om året. Derfor har jeg udlandsdansker status dvs. jeg står i den danske folkeregister som udrejst og derfor betaler jeg 0,- kr i SKAT. Jeg ønsker at købe en liglighed i Skåne. Spørgsmålet er nu hvad der sker så for min situation? MVH

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi er alle udrejste fra DK. Det der afgør er hvor det firma der betaler din løn liggger.
Jo, men zoy80 har ret i at der er specielle skatteregler, når man har mange rejsedage. Et par af mine venner, der var udsendte har holdt regnskab med hvor mange dage de opholdt sig i DK, for ikke at blive bonget ekstra. Jeg tør sq ikke byde ind på den når bopælen så kommer til at være i Sverige. Du må hellere sætte en formiddag af til at snakke med dem på Sluseholmen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu sidder jeg selv lidt i samme situation, så jeg har læst alle mulige skatteregler. Facts er, at det er lige meget i hvilket land dit firma er placeret. det som det drejer sig om er, i hvilket land du OPHOLDER dig i. I det øjeblkik, hvor du er Folkbogført i Sverige, vil skatteverket gerne vide, hvordan du tjener dine penge, og du skal bevise, at du betaler skat i arbejdslandet. Efter som du ikke betaler skat i arbejdslandet, så kan du ikke få fradrag i din skatteindtægt af betalt skat, så du vil være fuldt skattepligtig til Sverige af din indkomst. Skulle du nu blive syg, så er der ikke megen hjælp at hente heller. Du kan ikke få sygedagpenge fra Forsikringskassan, da du arbejder i udlandet, og din arbejdsgiver ikke betaler socialsikring i Sverige, Hvis du vil vide mere, så kan du kontakte mig via pm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu sidder jeg selv lidt i samme situation, så jeg har læst alle mulige skatteregler. Facts er, at det er lige meget i hvilket land dit firma er placeret. det som det drejer sig om er, i hvilket land du OPHOLDER dig i. I det øjeblkik, hvor du er Folkbogført i Sverige, vil skatteverket gerne vide, hvordan du tjener dine penge, og du skal bevise, at du betaler skat i arbejdslandet. Efter som du ikke betaler skat i arbejdslandet, så kan du ikke få fradrag i din skatteindtægt af betalt skat, så du vil være fuldt skattepligtig til Sverige af din indkomst. Skulle du nu blive syg, så er der ikke megen hjælp at hente heller. Du kan ikke få sygedagpenge fra Forsikringskassan, da du arbejder i udlandet, og din arbejdsgiver ikke betaler socialsikring i Sverige, Hvis du vil vide mere, så kan du kontakte mig via pm
Et ekstra spørgsmål: Hvis man bor i et land, arbejdsgiver i et andet land og man udfører arbejdet i et tredje land! Hvor betaler man så skat? MENER at man på et tidspunkt slet ikke skulle betale skat for der var ikke nogel der kunne finde ud af hvem, af de tre lande, der skulle have pengene?!?!?!?! :tongue2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Et ekstra spørgsmål: Hvis man bor i et land, arbejdsgiver i et andet land og man udfører arbejdet i et tredje land! Hvor betaler man så skat? MENER at man på et tidspunkt slet ikke skulle betale skat for der var ikke nogel der kunne finde ud af hvem, af de tre lande, der skulle have pengene?!?!?!?! :tongue2:
Nej, gid det var så let. Tro mig, det er det ikke!!! Jeg er i den situation, som du beskriver, og jeg betaler skat i arbejdslandet, og nu vil Sverige, med loven i hånden, også have skat af mig. hvis der ikke findes en dobbeltbeskatningsaftale imellem arbejdslandet og Sverige, kan Skatteverket kræve, at du betaler skat i Sverige, du vil så få godskrevet den skat, som du allerede har betalt i arbejdslandet. Men har du ikke betalt noget der, så kan Sverige kræve dig i skat af hele din indtjening. Du må max opholde dig i Sverige i 72 dage på et kalenderår, overskrider du det, skal du betale skat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her er helt ude i hampen. Det bliver hat og briller hvis j skal komme og bevise at jeg har betalt SKAT i f.eks. Algeriet eller Nigeria eller det der med dobbeltbeskatningsaftale kan man nemt komme i knibe med. Jeg vil nu overveje noget andet. Min Søster bor i Skåne og ejer en lejlighed sammen med sin mand. Jeg kan vel købe en ejendom på hendes navn eller hur? spørger de svenske myndigheder hende om hvor hun har fået pengene fra for en ekstra lejlighed? Hvad kommer til at ske for hendes personlig fradrag osv...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det her er helt ude i hampen. Det bliver hat og briller hvis j skal komme og bevise at jeg har betalt SKAT i f.eks. Algeriet eller Nigeria eller det der med dobbeltbeskatningsaftale kan man nemt komme i knibe med. Jeg vil nu overveje noget andet. Min Søster bor i Skåne og ejer en lejlighed sammen med sin mand. Jeg kan vel købe en ejendom på hendes navn eller hur? spørger de svenske myndigheder hende om hvor hun har fået pengene fra for en ekstra lejlighed? Hvad kommer til at ske for hendes personlig fradrag osv...
Her kan du læse om dobbeltbeskatningsaftaler. http://www.skatteverket.se/skatter/internationellt/avtal.4.2132aba31199fa6713e80006951.html

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites