Jump to content
hrhansen

ROT-avdrag

Recommended Posts

Nu har jeg brug for lidt ekspertice..... Kan læse man kan få op til 50.000 i skattereduktion hvis man bruger en håndværker. Hvad betyder det når man arbejder og betaler skat i Danmark. Har tidligere skrevet om jordvarme - og kan se at dette kan indgå i ROT-aftalen.... så kunne jo være fedt hvis man kunne få tilskud. Det er bare et kanon forum det her.... man ender jo med at blive klog :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu har jeg brug for lidt ekspertice..... Kan læse man kan få op til 50.000 i skattereduktion hvis man bruger en håndværker. Hvad betyder det når man arbejder og betaler skat i Danmark. Har tidligere skrevet om jordvarme - og kan se at dette kan indgå i ROT-aftalen.... så kunne jo være fedt hvis man kunne få tilskud. Det er bare et kanon forum det her.... man ender jo med at blive klog :)
ROT avdrag er som du selv skriver et fradrag på din skatte-billet i SE. Men i og med du arbejder i DK har det jo ingen effekt da du ikke betaler noget skat til SE, så det er nok ikke noget du får så meget ud af... Ved det var oppe og vende på et tidspunkt om håndværkeren direkte skulle trække det fra på sin regning og så selv få pengene af Skatteverket, men om det blev til noget aner jeg faktisk ikke...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skat

ROT avdrag er som du selv skriver et fradrag på din skatte-billet i SE. Men i og med du arbejder i DK har det jo ingen effekt da du ikke betaler noget skat til SE, så det er nok ikke noget du får så meget ud af... Ved det var oppe og vende på et tidspunkt om håndværkeren direkte skulle trække det fra på sin regning og så selv få pengene af Skatteverket, men om det blev til noget aner jeg faktisk ikke...
Hvad med ejendomsskatten man betaler.... man kan ikke modregne den... og overfører resterende beløb til kommende år ????

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der må da kunne findes en løsning på det her!? Kan jo ikke være rigtigt man ikke kan benytte skidtet, hvis man er så (u)heldig at tjene sine penge i Danmark. Og det er jo ikke kun os tilflyttere der rammes, men så sandelig også en god bunke svenskere, som har valgt at nyde godt af regionens muligheder for job hvor pengene er gode. Det kan da kun blive en sag mellem SKAt og Skatteverket, og deres i forvejen hårdt plagede udlignings-model for skat de to lande imellem. Men det skal da ikke undre mig, at vi bare får et skuldertræk, og igen må finde os i at ende som en lus mellem to fingernegle. *suk*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der må da kunne findes en løsning på det her!? Kan jo ikke være rigtigt man ikke kan benytte skidtet, hvis man er så (u)heldig at tjene sine penge i Danmark. Og det er jo ikke kun os tilflyttere der rammes, men så sandelig også en god bunke svenskere, som har valgt at nyde godt af regionens muligheder for job hvor pengene er gode. Det kan da kun blive en sag mellem SKAt og Skatteverket, og deres i forvejen hårdt plagede udlignings-model for skat de to lande imellem. Men det skal da ikke undre mig, at vi bare får et skuldertræk, og igen må finde os i at ende som en lus mellem to fingernegle. *suk*
Det tror jeg du har helt ret i... Hvorfor skulle politikerne gide det - den svenske side får ikke super meget ud af det end marginalt flere håndværkere i arbejde... Og den danske side skal af med flere penge hvis den anerkender fradraget...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det tror jeg du har helt ret i... Hvorfor skulle politikerne gide det - den svenske side får ikke super meget ud af det end marginalt flere håndværkere i arbejde... Og den danske side skal af med flere penge hvis den anerkender fradraget...
Catch 22...*suk*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

fradrag

Efter 1. juni eller juli kan håndværkeren trække Rot fradraget på hans faktura. mvh A
OK - skal jeg så forstå det sådan .... at håndværkeren fratrækker det i regningen til mig.... så man alligevel kan udnytte ordningen.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så hvis jeg forstår det korrekt så får man blot en restskat hvis man udnytter ordningen? "Om du har betalat halva arbetskostnaden men inte har någon slutlig skatt att räkna av skattereduktion mot kommer du att få kvarskatt motsvarande den del av den preliminära skattereduktionen som inte kan räknas av från den slutliga skatten."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

fradrag

Så hvis jeg forstår det korrekt så får man blot en restskat hvis man udnytter ordningen? "Om du har betalat halva arbetskostnaden men inte har någon slutlig skatt att räkna av skattereduktion mot kommer du att få kvarskatt motsvarande den del av den preliminära skattereduktionen som inte kan räknas av från den slutliga skatten."
Men kan man så ikke bruge Skatteverket som en kredit - de finansierer halvdelen nu.... og man får først efterskatten næste år...... og kan sparer op til den.... Så kan man få lavet arbejdet nu - uden at skulle låne penge i banken.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men kan man så ikke bruge Skatteverket som en kredit - de finansierer halvdelen nu.... og man får først efterskatten næste år...... og kan sparer op til den.... Så kan man få lavet arbejdet nu - uden at skulle låne penge i banken.....
Hvis jeg har forstået det rigtigt så jo. Så låner du jo egentlig pengene af Skatteverket idet du så betaler når du får en restskat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke noget at hente Jeg har selv gang i et varmepumpeprojekt og har i den forbindelse nærlæst de svenske regler for "ROT-avdrag". Jeg er 99 % sikker på, at der ikke er noget at hente, fordi "avdraget" i givet fald skal modregnes i svensk skat af (svensk) arbejdsindkomst. Det ændrer helt sikkert ikke på problemstillingen, at håndværkeren eventuelt fratrækker fradraget allerede ved sin fakturering af arbejdsløn. Men jeg er absolut åben for gode argumenter for at jeg tager fejl ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

og uden at vide det, så kan vi sikkert heller ikke søge fra den særlige pulje i DK, fordi vi ikke bor i DK og fx. vil bruge en svensk håndværker. Men som sagt, jeg aner det ikke - gætter bare på at vi igen er faldet ned i et hul...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har samme problem. Er pt. i gang med, at få lavet en masse på mit fritidshus, og ville kunne trække en stor del fra i skat ved brug af ROT-avdraget. Hvis ikke det var fordi jeg arbejdede i DK! Samtidig med det kan jeg heller ikke søge puljen i DK fordi jeg ikke bor i DK (ved godt den ikke gælder for sommerhuse - men alligevel). Når jeg taler med folk siger de bare: "ja, men du har jo til gengæld haft stor glæde af den lave svenske krone". Ja, tak med det ændrer jo ikke på, at vi ikke har samme rettigheder - selvom vi bidrager med mere (hvidt) arbejde til håndværkerne. Det er vel reelt dét det handler om. Er det ikke? Hvis der er nogen, som på mirakuløs vis skulle finde en mulighed for, at få ROT-avdrag UDEN at skulle sige jobbet op i DK, så sig endelig til. Jeg har svært brug for en lovændring eller et lovligt smuthul lige nu. PS. Har talt med Oresunddirekt og fik standardsvaret; du har intet sted at trække ROT-avdraget fra ergo kan du ikke bruge det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dybt latterligt først at lægge skatteniveauet sådan, at almindelige mennesker er ude af stand til at betale andre en timeløn, da alt går op i skat og skatters skat, og når man så har konstateret, at servicesektoren derfor visner og dør bortset fra den sorte del af den, så bruger man de indkradsede midler til at yde tilskud til særlige bestemte ting, som man skal regne ud og dokumentere på femogtyveøren og indsende anmodning om... Lad dog for katten folk beholde deres penge og selv bestemme, hvad de vil bruge dem til. :mad: Hvis man tog de mandetimer, der går med at nulre med alle de tal og føre beløb frem og tilbage, og i stedet for brugte tiden til at samle sprællemænd, lægge ikea-skruer i poser eller bygge mejsekasser, så ville Sverige blive et rigt samfund. Nåmen bortset fra det, ville jeg bare tale et lille trøstens ord, for reelt er ROT-afdraget et (nästintill) nulsumsspil for staten og dermed også for den typiske skatteborger, idet man ikke kan fradrage udgifter til forbedringer to gange, så det ROT-fradrag Svensson får i dag, kan han ikke senere fradrage i sin kapitalgevinstskat, når han sælger sit hus. Nej, det har der ikke stået noget om i statsmedierne. :cool: Hvis man ikke får ROT-fradrag - f.eks. af etniske grunde - så kan man slippe tilsvarende billigere i skat, når man sælger ejendommen - under forudsætning af, at der er tale om forbedringer og lidt andet, der skal være opfyldt. Men i hvert fald: Hvis man påtænker at sælge, er det måske ikke så stort et tab, at man misser ROT. Ellers må man jo skaffe sig noget svensk indtægt, som man skal betale skat af, så man ikke skal betale skat af det. :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har vært på skattemøte holdt av SKAT i Danmark og spurt om akkurat det her. Slik det er nå så har vi ikke sjans til å få skattefratrekk hverken på svensk eller dansk side. Ikke i Sverige fordi vi ikke har vår inntekt der og ikke i Danmark fordi vi ikke har vår ejendom der :sad: MEN da jeg spurte hva som skjer etter 7/9 Juli når ROT avdraget allerede er fratrukket tjenesten man kjøper så kunne de ikke svare helt. Det kan ikke være riktig at jeg så skal insistere på å betale 50% mer for en tjeneste siden jeg ikke har rett på avdraget og kan risikere å skulle betale det tilbake i skat. Tror de blir tvunget til å komme med en utmelding innen juli og jeg har et lite håp om at vi får nyte godt av avdraget når den tid kommer. Jeg venter i hvert fall med å pusse opp badet til den tid :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ROT-avdrag Hej igen Vi har set en ejendom med et stort annex der skal lejes ud - som jeg forstår det betyder det at vi skal betale skat af denne lejeindtægt..... og det er vel til sverige.... eller hvad...... Betyder det så ikke - at vi vil kunne udnytte Rot-avdrag og modregne den del vi betaler i skat af lejeindtægten. Vi skal begge arbejde i danmark. mvh Henrik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites