Jump to content
hpn

Opvarmning med el

Recommended Posts

"El-vattenburen värme" er, som navnet siger, opvarmning ved El og "vattenburen", dvs. "båret af vand". I praksis betyder det at varmen flyttes fra den centrale eldrevne varmekilde til resten af huset ved hjælp af vand, enten til gulvvarme eller til radiatorer. Ganske som vi kender det fra centralvarmeanlæg. Et alternativ er "Direktverkande El", og det er, også som navnet siger, direkte virkende elopvarmning. I praksis er det elradiatorer eller elvarme i gulvet. Elradiatorer fås bl.a som de gammeldags brødriste, som hænges på væggen. De giver en meget tør og ofte svingende varme, fordi de tændes og slukkes via en termostat efter behov. Nyere elradiatorer er fyldt med væske, ofte vegetabilsk olie, og så opvarmer en varmepatron denne olie, og radiatoren opleves som en almindelig radiator, uden den tørre varme fra den gammeldags elradiator. Ligeledes er varmen ikke så svingende, fordi olien ikke kølner umiddelbart, når elpatronen slukkes eller justeres ned. Disse nyere radiatorer er så yderligere opdelt i 2 undergrupper, termostat med bimetal eller elektronisk termostat. Bimetaltermostaten klikker hver gang den justerer varmen i radiatoren, hvorimod den elektroniske er lydløs. EDIT: Sorry for dobbeltsvaret !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Til jer med varmepumper: Hvor meget larmer de? Hpn: jeg synes ikke det vil väre decideret dumt at köbe et hus med direktverkande el, for det gjorde vi;) Det er godt nok kun et halvt år siden, så hvor meget vi bruger årligt kan jeg ikke sige. Dog har vi konstateret, at forbruget öger gevaldigt når det bläser! Så det er fedt, når man bor ubeskyttet med marker til alle sider:sick: (vi får nok brändeovn som varmesupplement på et tidspunkt...)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Til jer med varmepumper: Hvor meget larmer de?
Larm kan jo defineres på mange måder. Ja de kan høres men synes absolut ikke det er en lyd man lægger mærke til i det daglige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Til jer med varmepumper: Hvor meget larmer de?
Det vigtigste er at "dimsen" udenfor er monteret så den ikke giver vibrationer mv i huset. Det kan eksempelvis være på et par bestonstolper i jorden i stedet for husvæggen. Dem, der sidder indenfor giver også lyd fra sig men den er efter min mening ikke generende.
Hpn: jeg synes ikke det vil väre decideret dumt at köbe et hus med direktverkande el' date=' for det gjorde vi;) Det er godt nok kun et halvt år siden, så hvor meget vi bruger årligt kan jeg ikke sige. Dog har vi konstateret, at forbruget öger gevaldigt når det bläser! Så det er fedt, når man bor ubeskyttet med marker til alle sider:sick: (vi får nok brändeovn som varmesupplement på et tidspunkt...)[/quote'] Eldreven opvarmning er så vidt jeg ved den mest udbredte måde at varme op på i Sverige. Prisen på el er meget lavere end i Danmark, dette kombineret med nær-0-vedligehold gør det i mine øjne til en god løsning. Det er bestemt billigere end olie, specielt med dagens oliepriser! :eek: Egentlig er det også meget smart, man kan finde på alle mulige måder at producere energi på der gennem tiden er smart (kulkraft, oliekraft, atomkraft, vindkraft, vandkraft, osv) - alt sammen kan laves til elektricitet så man slipper for at skifte varmesystemet i alle husene af dén grund.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites