Jump to content
survivor

Så vandt vi endelig en budgivning - men...

Recommended Posts

Nu kommer alle de praktiske spørgsmål: Vi har tidligere været i banken og få et låneløfte. Vi har fundet huset og vundet budgivningen Men hvad nu? mægleren siger vi skal dokumentere lånet og komme og ordne det praktiske... Hvordan kører sådan noget nomalt? Hvad rækkefølge skal man henvende sig til myndighederne i de 2 lande? Her tænker jeg på hvor man skal melde flytning først osv... det er jo lidt forvirrende når man ikke har gjort det før... Så alle erfaringer er velkomne:scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Først vil jeg lige sige tillykke med huset. Jeg har selv lige købt lejlighed. Jeg kan fortælle min historie... Det jeg gjorde at jeg fik banken til at ringe til mælgere og sige den er god nok de har låneløfte. Det næste er at ringe til mælger og be ham at lave et møde mellem dig og sælger så i kan skrive under og finde ud af indflytning dato og overføre de 10% hvor jeg fik 1 uge til at overføre dem. Når de så er overføst så skal mælgeren lave en aftale med din bank hvor dig,sælger og mælger mødes i din bank så resten af beløbet kan overføres og du overtager huset. Det med svensk cph og flytning er jeg i gang med at finde ud af det men jeg har lige 1 mega ting som lige optager mig er at jeg bliver far på fredag så. jeg kigger lige med på resten Håber det kan hjælpe dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu kommer alle de praktiske spørgsmål: Vi har tidligere været i banken og få et låneløfte. Vi har fundet huset og vundet budgivningen Men hvad nu? mægleren siger vi skal dokumentere lånet og komme og ordne det praktiske... Hvordan kører sådan noget nomalt? Hvad rækkefølge skal man henvende sig til myndighederne i de 2 lande? Her tænker jeg på hvor man skal melde flytning først osv... det er jo lidt forvirrende når man ikke har gjort det før... Så alle erfaringer er velkomne:scared:
Du skal først og fremmest melde flytning til din DK kommune, derefter henvender du dig til Skatteverket i SV, hvor du søger om SV opholdstilladelse, CPR.nr får du automatisk når du er godkendt, du kan dog først få dette på selve indflytningsdagen. Med hensyn til forhåndsgodkendelse af boliglånet, retter du henvendelse til din bank, som så laver en skriftlig lånegaranti. Hvis du har børn, skal du lige huske, at de skal med i skatteverket. Velkommen til Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk også, igen hvis du har børn og arbejder i DK, at få søgt om børnepenge - det er en proces, hvor man får papirer fra Dk som så skal godkendes i SE og dernæst sendes tilbage til DK.. Det kan tage temmelig lang tid at få stemplet "ja de pågældende personer bor i SE" igennem det svenske system... Vi har hidtil ventet siden september :-( Ellers synes jeg der en god huskeliste for flytning til SE på oresunddirekt.com :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld jeg lige går ind med den røde pen: Det er ikke længere nødvendigt at melde flytning til det danske folkeregister, man skal bare troppe op på Skatteverket, og ang opholdstilladelse, som Claus54 nævner, så skal en almindelig dansker ikke søge om opholdstilladelse, for det har vi automatisk. I det hele taget er der ikke så mange formaliteter, og det kan måske i sig selv virke lidt forvirrende. :) Hvis man vil have boligen, skal man skynde sig at skrive under og betale handpenningen, for selv om det måske føles sådan, så har man ikke købt den, før kontrakten er skrevet under og der er betalt, og hvis sælger får friske ideer og vil sælge til nogle andre eller slet ikke sælge alligevel eller ikke til den pris, så er det bare ærgerligt - til gengæld har man jo også selv ret til at droppe handlen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Undskyld jeg lige går ind med den røde pen: Det er ikke længere nødvendigt at melde flytning til det danske folkeregister, man skal bare troppe op på Skatteverket, og ang opholdstilladelse, som Claus54 nævner, så skal en almindelig dansker ikke søge om opholdstilladelse, for det har vi automatisk. I det hele taget er der ikke så mange formaliteter, og det kan måske i sig selv virke lidt forvirrende. :) Hvis man vil have boligen, skal man skynde sig at skrive under og betale handpenningen, for selv om det måske føles sådan, så har man ikke købt den, før kontrakten er skrevet under og der er betalt, og hvis sælger får friske ideer og vil sælge til nogle andre eller slet ikke sælge alligevel eller ikke til den pris, så er det bare ærgerligt - til gengæld har man jo også selv ret til at droppe handlen...
Da vi i juni måned flyttede her over, skulle vi melde dette til Folkeregistret i vores kommune, dette skyldes at de først kan tilmelde dig skat øresund i det øjeblik de ved dette, RIMELIG VIGTIGT med skatten.... Vi skulle også udfylde en ansøgning hos skatteverket, hvor vi skulle fremvise købskontrakten på huset (dokumentation for overtagelse) samt vores danske pas. (kan godt være det ikke lige hedder opholdstilladelse, men et CPR.NR skal man jo have, og uden henvendelse, sker dette nok ikke umiddelbart.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg flyttede over i august mdr. Og der ville jeg også henvende mig på folkeregisteret først, eftersom det stadig stod på Borger.dk at det var det jeg skulle gøre. Men sådan forholder det sig ikke længere. Det er de svenske myndigheder der flytter din adresse nu. Og først når de har registreret den, og sendt den til folkeregisteret i DK, får du dit "pap" sygesikringsbevis. Jeg kontaktede selv Skat 1 mdr inden jeg flyttede over, altså inden jeg overhovedet havde været på skatteverket. Og der var ingen problemer med at få mig flyttet til Skat Øresund.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1. Få banken til at lave et lånebevis på skrift, som du kan aflevere til mægler - eller få banken til at ringe til Mægler og bekræfte du er godkendt til at låne summen. 2. Betal handpenning, 10% asap - så er aftalen nemlig bindende. Aftal overtagelsesdag med sælger. 3. På overtagelsesdagen mødes sælger og mægler i din svenske bank, hvor restkøbesummen overdrages, nøgler udleveres mv. Samt slutkøbekontakt underskrives. Herefter tager du en tur ned til dit lokale skatteverkkontor, udfylder en flytteanmeldelse, viser dit pas og købskontrakt. Herefter modtager du dit nye svenske personnummer på din nye svenske adresse. Husk at have synligt navn på dør/postkasse, ellers kan du komme ud for at posten ikke afleverer ting fra skatteverket mv. Når skatteverket har registreret din adress i sverige, gives der automatisk besked til folkeregisteret i Danmark. Jeg mener stadig man selv skal kontakte sin udflytningskommune, omkring det gule grænsegængerbevis(sygesikringsbevis) Jeg har ikke selv kontaktet SKAT og bedt om overflytning til SKAT Øresund, det er sket helt af sig selv. Og ved ikke engang om det er så hamrende vigtig at bede om at blive flyttet over, det skulle systemet selv finde ud af hos SKAT, når du står som udvandret til Sverige i CPR-registeret. PS. har du brug for en svensk bankkonto, FØR du er flyttet til sverige - til evt. overførelse af lån såfremt de er taget i DK - overførelse af overskud fra salg af ejendom i dk evt. Så er der ingen problemer i at blive oprettet på et fiktivt personnummer i banken med tilhørende swift og IBAN oplysninger. Når du så har fået dit rigtige svenske personnummer,går du bare ned i banken og viser dit personnummerbevis du har modtaget fra SKatteverket, og banken sørger for at oprette nye konti tilhørende dit nye personnummer. I Nordea SE, tog det for mig 2 uger at få lavet nye konti med nyt personnummer samt overføre mine penge fra 2 konti til 2 nye konti. Vær opmærksom på at banken kan fryse dine konti i et par dage ifm. overførelsen mellem konti, det skete for mig - var pænt nederen at skulle trække på dansk kassekredit, mens min løn stod og gloede i 2 dage i Sverige :D Måske skyldes dette, at jeg havde fået visakort på det fiktive cprnummer/konti - og skulle self. også have visa på mit rigtige cprnummer/konti Håber dette kan hjælpe dig lidt - det var i hvert fald den rækkefølge jeg gjorde tingene i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Claus54, det er ikke for at forfølge dig, men for at forfølge og ødelægge små stumper af upræcis information, der flyver rundt derude... Det skaber kun forvirring - og det har vi nok af - at blande begreberne sammen ved at anvende ordet opholdstilladelse om en flytteanmeldelse. En opholdstilladelse er jo noget ganske bestemt - og i mange tilfælde besværligt - ligesom en flytteanmelddelse er noget ganske bestemt - i de fleste tilfælde ukompliceret. Man ansøger ikke Skatteverket om noget, man melder flytning. Der er ikke tale om, at man søger om at få et personnummer - man melder, at man nu bor der og der, hvilket man så kan blive bedt om at dokumentere, derefter får man sit nummer. Tidligere skulle man melde flytning til folkeregisteret, det skal man ikke længere. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Claus54' date=' det er ikke for at forfølge dig, men for at forfølge og ødelægge små stumper af upræcis information, der flyver rundt derude... Det skaber kun forvirring - og det har vi nok af - at blande begreberne sammen ved at anvende ordet opholdstilladelse om en flytteanmeldelse. En opholdstilladelse er jo noget ganske bestemt - og i mange tilfælde besværligt - ligesom en flytteanmelddelse er noget ganske bestemt - i de fleste tilfælde ukompliceret. Man ansøger ikke Skatteverket om noget, man melder flytning. Der er ikke tale om, at man søger om at få et personnummer - man melder, at man nu bor der og der, hvilket man så kan blive bedt om at dokumentere, derefter får man sit nummer. Tidligere skulle man melde flytning til folkeregisteret, det skal man ikke længere. :)[/quote'] Jamen det er hermed taget til efterretning.....:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites