MC Manden 10 Anmeld indhold Skrevet June 11, 2007 Jaja.... måske ikke SÅ slemt. Men, 32% forhøjelse på trafikforsikringen http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=7160&datum=2007-06-07 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret June 11, 2007 Det går nok det hele - er jo billigt i forvejen kontra hvad vi danskere kommer fra :-) Går vel mest udover folk på lave forsikringstrin, så som unge billister og nye forsikringstagere - hvor trafikforsikringen er høj. I mit tilfælde snakker vi om 400 sek ca. om året. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret June 11, 2007 Det går nok det hele....Typisk svensk holdning:rolleye: Nej, det er ikke nödvendigvis billigt at forsikre sit köretöj herovre -men så länge det kun går udover de unge og nye... Og så kommer kommentaren: "det er jo også dem der laver flest skader" Bla bla... Nej, det går i höj grad ud over mange mennesker. Uberettiget synes jeg! Den svenske mc-organisation (SMC) har (forgäves) kämpet mod denne uretfärdige stigning i et års tid efterhånden, men den gik åbenbart ikke:sad: Okay alting stiger, men forklaringen til stigningen at skäre ned på antallet af ulykker holder simpethen ikke! Du får ikke färre til at köre mc/bil af den grund. Man kunne jo i stedet begränse unge mennesker ved kun at lade dem få et köretöj med begränset antal heste eller noget i den dur. Betaler i forvejen godt 6000,- i trafikforsikring! af en mc kört af pige!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret June 11, 2007 ...Typisk svensk holdning:rolleye: Nej, det er ikke nödvendigvis billigt at forsikre sit köretöj herovre -men så länge det kun går udover de unge og nye... Og så kommer kommentaren: "det er jo også dem der laver flest skader" Bla bla... Nej, det går i höj grad ud over mange mennesker. Uberettiget synes jeg! Den svenske mc-organisation (SMC) har (forgäves) kämpet mod denne uretfärdige stigning i et års tid efterhånden, men den gik åbenbart ikke:sad: Okay alting stiger, men forklaringen til stigningen at skäre ned på antallet af ulykker holder simpethen ikke! Du får ikke färre til at köre mc/bil af den grund. Man kunne jo i stedet begränse unge mennesker ved kun at lade dem få et köretöj med begränset antal heste eller noget i den dur. Betaler i forvejen godt 6000,- i trafikforsikring! af en mc kört af pige!!! De har vel ikke kæmpet imod i et år ? Det er jo noget den "nye" regering har indført, og de har da ikke siddet der i et år ? Men, dette var jo et af deres valgløfter... Håber da at folk begynder at forstå at denne regering er latterlig... (men, det er jo en helt anden diskussion) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret June 11, 2007 De har vel ikke kæmpet imod i et år ? Det er jo noget den "nye" regering har indført' date=' og de har da ikke siddet der i et år ?[/quote']Suk! Så de sidste 9 måneder:rolleye: (det er vel også et års tid efterhånden...) Det er i hvertfald ingen nyhed, og synes det er ärgeligt at der ikke har väret mere fokus på dette inden det blev for sent:sad: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 11, 2007 Det erklærede formål med denne skat er jo ikke, at ændre trafikanternes adfærd, men at synliggøre sammenhængen mellem forsikringen og udgifterne til redning, sammenlapning, rehabilitering, produktionstab og diverse andre - fysiske - omkostninger ved trafikulykker, der jo kan være ganske omfattende, men som stort set dækkes af "det offentlige" - altså os allesammen - og ikke af forsikringsselskaber. Man kan jo med god grund spørge, hvorfor en borger, der via sin adfærd udgør en meget lav trafikrisiko, via sin skat skal betale til en anden borger, der via sin adfærd udgør en høj trafikrisiko. Højrisikotrafikanterne betaler langt under kostprisen for deres forsikring. Hvis omkostningerne ved trafikulykker reelt skulle dækkes via forsikring, ville markedet lynhurtigt sørge for at tilgodese de fornuftige trafikanter, og vi ville få sikrere trafik med i købet. Så ville vi se sorte bokse og alkolås som betingelse for forsikring til normal pris, og der ville opstå en helt anden differentiering mellem forsikringstagerne - og deres køretøjer - til gavn for os, der kører relativt fornuftigt. Og Hells Angels- og Bandidos-medlemmer vil sikkert kunne få nedslag i præmien for at køre uden hjelm. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret June 11, 2007 ...Typisk svensk holdning:rolleye: Nej, det er ikke nödvendigvis billigt at forsikre sit köretöj herovre -men så länge det kun går udover de unge og nye... Og så kommer kommentaren: "det er jo også dem der laver flest skader" Bla bla... Nej, det går i höj grad ud over mange mennesker. Uberettiget synes jeg! Den svenske mc-organisation (SMC) har (forgäves) kämpet mod denne uretfärdige stigning i et års tid efterhånden, men den gik åbenbart ikke:sad: Okay alting stiger, men forklaringen til stigningen at skäre ned på antallet af ulykker holder simpethen ikke! Du får ikke färre til at köre mc/bil af den grund. Man kunne jo i stedet begränse unge mennesker ved kun at lade dem få et köretöj med begränset antal heste eller noget i den dur. Betaler i forvejen godt 6000,- i trafikforsikring! af en mc kört af pige!!! Hvorfor er det en typisk svensk holdning ? - der er jo intet du og jeg kan gøre ved det. Og jeg syns som Nils også peger ud, at det er ganske fair, at os der har biler der kan forvolde skade, også betaler for at forsikre os ud af det. Om det er en SKAT som i sverige, eller en del af forsikringspræmien som i Danmark betyder ikke så meget. Er mere et adm. spørgsmål. Hvis du betaler 6000 i forsikring i Sverige, så skulle du nok betale det dobbelte i Danmark, så jow det er billigere uanset hvordan du vender og drejer det. Har selv haft MC i DK, kostede spidsen af en jetjager for 6 måneders forsikring. Må gætte på du selv er en yngre model, siden du reagere sådan ? - kan du bestride at ifølge statistikken (Dk godt nok) står unge og ny billister for de fleste og dyreste skader inkl promille kørsel mv. ? Jeg syns det er fair, at det også er den gruppe der betaler mest. Hvis statistikerne sagde at det var os over 30 der kørte mest rådent, ville det også være fair at det var os der betalte mest. Og en på 18 uden erfaring kører altså generelt dårligere og uviden rundt, end en på 30,40 eller 50 - Du får dit pap, og først derefter skal du lære at køre bil, alene med det ansvar det medbringer. MC kørt af en pige ? Hey var det ikke jer der ville ha ligestilling ? værsgo, nu har i den, så stop det tud *Griner* <---en joke, lighten up ok :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret June 11, 2007 Det erklærede formål med denne skat er jo ikke, at ændre trafikanternes adfærd, men at synliggøre sammenhængen mellem forsikringen og udgifterne til redning, sammenlapning, rehabilitering, produktionstab og diverse andre - fysiske - omkostninger ved trafikulykker, der jo kan være ganske omfattende, men som stort set dækkes af "det offentlige" - altså os allesammen - og ikke af forsikringsselskaber. Dette ville jo så også være ok hvis de samtidig satte skatten ned, men det er jo ikke tilfældet. Det ville så betyde at alle der ikke arbejde i SE ville betale lidt extra istedet for at ALLE nu skal betale lidt extra... underlig skatteforhøjelse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret June 12, 2007 Hvorfor er det en typisk svensk holdning ? - der er jo intet du og jeg kan gøre ved det. Og jeg syns som Nils også peger ud, at det er ganske fair, at os der har biler der kan forvolde skade, også betaler for at forsikre os ud af det. Om det er en SKAT som i sverige, eller en del af forsikringspræmien som i Danmark betyder ikke så meget. Er mere et adm. spørgsmål. Hvis du betaler 6000 i forsikring i Sverige, så skulle du nok betale det dobbelte i Danmark, så jow det er billigere uanset hvordan du vender og drejer det. Har selv haft MC i DK, kostede spidsen af en jetjager for 6 måneders forsikring. Må gætte på du selv er en yngre model, siden du reagere sådan ? - kan du bestride at ifølge statistikken (Dk godt nok) står unge og ny billister for de fleste og dyreste skader inkl promille kørsel mv. ? Jeg syns det er fair, at det også er den gruppe der betaler mest. Hvis statistikerne sagde at det var os over 30 der kørte mest rådent, ville det også være fair at det var os der betalte mest. Og en på 18 uden erfaring kører altså generelt dårligere og uviden rundt, end en på 30,40 eller 50 - Du får dit pap, og først derefter skal du lære at køre bil, alene med det ansvar det medbringer. MC kørt af en pige ? Hey var det ikke jer der ville ha ligestilling ? værsgo, nu har i den, så stop det tud *Griner* <---en joke, lighten up ok :-)Hold da op, du kender mig godt nok ikke, men hvordan skulle du også kunne göre det:) (i annoncer står der ofte "mc kört af pige" for at virke overbevisende om at den er kört forsigtigt, det har ikke noget med ligestilling at göre, og det er nu meget blevet en joke kommentar, fordi sätningen temmelig indholdslös). Men for at starte fra en ende af: 1. Svensk holdning, fordi svenskerne har ry for stilletiende altid se til, aldrig gå på barrikaderne osv., som danskerne ofte gör. Derfor er en holdning som "det kan vi alligevel ikke göre noget ved, så det accepterer vi bare" typisk svensk... Der er altid undtagelser jovist, men generelt... 2. Jeg betaler 6000 i TRAFIKforsikring! Läs nu mit indläg ordentligt;) Jeg betaler godt 12000,- i halvforsikring!!! og ja, jeg har også haft mc i DK, og så kender ja da også et par stykker mc'iser i DK MED samme model, så jeg HAR noget at sammenligne med, så jo, forsikringer herovre kan väre lige så dyre. Selvfölgelig afhängig af model og alder. Og jo, jeg ER under 30, men det er sgu ikke derfor jeg reagereR sådan! Min pointe kommer längere nede... Dine kommentarer har egentlig ikke noget med den nye lov at göre... 3. Jeg er sådan set enig med dig i, at unge mennesker (hankön) står for mange ulykker. Dog ikke spiritus, der vil jeg gerne se din statistik, der tror jeg at 40-50+ årige topper den liste, men fart!, derfor mit forslag til begränsning af mulige köretöjer til unge under 25 specielt. Men hör nu her, den nye lov rammer altså alle. Ikke kun unge! Hvis du nu havde sat dig ind i sagen, kunne vi diskutere. Jeg taler nu også kun på mc'ernes vegne, jeg har ikke forstand på biler, og en af regerings forklaringer på den nye lov var at den NETOP skulle forhindre det stigende antal af mc' ulykker. Hvis du vil have statistik kan du da godt få det. Der har IKKE väret en stigning i antallet mc'ulykker: http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Dödade%20mc%20och%20bil%201980-2006.pdf Den nye lov bliver selvfölgelig rigtig dyr for alle köretöjsejere, men min pointe er bare, at vi mc'ister bliver ramt hårdt, pga. en (uretfärdig) dyr forsikring og mange (uanset alder!) derfor ikke vil have mulighed for at köre mc, dette synes jeg er synd! Al din snak om hvem der forårsager ulykker osv. kan vi diskutere, hvis jeg ser noget ordentlig statistik! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 12, 2007 Dette ville jo så også være ok hvis de samtidig satte skatten ned' date=' men det er jo ikke tilfældet.[/quote'] Jo, det et faktisk tilfældet. Skatten på forsikring er en del af regeringens sådan lidt vaklende "arbejdslinje", og indgår i regnestykket sammen med det beskæftigelsesfradrag, der skal give svenskere med job en tusse mere i tegnebogen om måneden. Motorcyklisterne "gnäller" naturligvis, for de stiger jo mest i hele kroner, men hvis det virkelig er rigtigt, at der er kommet mange flere motorcyklister og de koster samfundet mindre og mindre i ulykker, så må de jo tage det med forsikringsselskaberne, for så må der jo være nogle andre, der laver flere og flere ulykker og betaler for lidt. Så må forsikringsselskaberne have fejl i deres regnestykker. I dag betaler man bare, hvad det koster, og gnæller. Hvis man selv skulle betale hele potten ligesom man gør, når man brandforsikrer sit hus, så gik man ind på nogle vilkår - det findes jo allerede i et vist omfang især med dyrere køretøjer, men kunne sagtens blive endnu mere specifikt - til gavn for trafiksikkerheden. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2007 Tjah - så kom der brev fra IF vedr Skodaen (2006 2.0 TDI DSG). 4.339 sek årligt med fri km, en stigning på 751 sek. Jeg betaler nu 3.097 årligt i trafikforsikring for den plus delkasko og BilXtra. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites