Jump to content
Markowitch

Kræftbehandling bedre i Sverige end i Danmark?

Recommended Posts

Asbjørn Kloppenborg-Skrumsager fik konstateret kræft i tarmen og leveren. Danske læger gav ham nogle få år at leve i. Det var i 1995. Takket være kræftbehandling i Sverige med stereotaktisk stråleudstyr lever han stadig i dag. Men regningen skal han selv betale, Vestre landsret gav nemlig sundhedsstyrelsen medhold i at der var tale om en eksperimentel behandling. Hvordan Vestre landsret er nået frem til denne konklussion forbløffer mig. Alene Karolinska er udstyret med syv stereotaktiske anlæg og Malmø, samt mange andre byer i Sverige har også fået udstyret. http://www.sondagsavisen.dk/Site/Arkiv/legArc-b-bp/Artikler/Indland/96a7d23e-955d-11d5-9362-0010b555f137.htm I min egenskab af civilingeniør og udvikler af medicinsk ultralydsudstyr, kender jeg til metoder der via brachy terapi indsætter små radioaktive kugler i kroppen ved cancer tumorer. Strålingen vil kunne dræbe canceren, ligesom man også kan forstille sig at stereotaktisk stråling kan gøre det samme. Behandlingen med de små radioaktive kugler er så udbredt at der er kommerciel reson i at implementere support for den i professionelt medicinsk udstyr. Men de radioaktive kugler er måske også eksperimentel i Danmark?. Jeg må nok sige at jeg bliver vred på det danske sygehusvæsen. Provokerende kan man spørge sig selv hvordan danske læger kan være så hovmodige over for sine svenske kollegaer? Karolinska er et af verdens førende medicinske institutioner med en imponerende videnskabelig produktion. Et nært familiemedlem var i dag til møde om sin polyp, som jo ubehandlet godt kan udvikle sig til cancer. Dog viste det sig hurtigt at lægerne på Roskilde Sygehus ikke havde diagnostiseret billedmateriallet i sagen og var uforberedte selvom de havde indkaldt til "konference" som det så smukt kaldes. Ikke alene fremstår de som uforberedte tumper, men denne oplevelse giver ikke patienten den store tryghed ved at lægge livet i deres hænder. Lægernes respons på kritikken om den manglende forberedelse, fik ham til at forslå en ny undersøgelse på stedet, selvom den undersøgelse var blevet fortaget ugen før :scared:. Pågældende læge var nu ikke blot tumpe pga. af dårlig planlægning, men også pga. en enestående mangel på logisk tænkning. Vi betaler næsten lige så meget skat som svenskerne, men vi får ikke samme kvalitet... tankevækkende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites