Besiktas 0 Anmeld indhold Skrevet August 21, 2019 Hej, er det stadig muligt at blive fritaget for at betale skat af sin danske SU ? Og hvordan gør man og hvor lang tid tager processen ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2019 Hej, Jeg antager her, at du bor i Sverige og at der ikke er sket de store ændringer i dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og Sverige siden jeg selv studerede for snart 10 år siden. Derudover så tænk på at jeg ikke er revisor, skatteekspert eller lign. Men med det sagt... Du bliver som sådan ikke fritaget for at betale skat af din SU. Danmark har slet ikke ret til at opkræve skat af din SU! Hvis du arbejder i Danmark og bor i Sverige, skal du betale skat af din løn i Danmark, fordi sådan er aftalen ml DK/SE. Men al anden indkomst skal beskattes i Sverige, da du er fuld skattepligtig i Sverige. Der er dog lige det tvist, at "studiebidrag" i Sverige ikke er skattepligtigt og dansk SU betragtes netop som (og er) studiebidrag. Kort sagt: DK skal ikke beskatte SU'en, kun din lønindkomst fra DK. SE skal beskatte øvrig indkomst men de beskatter ikke studiebidrag = din SU er skattefri. SKAT i Danmark ville have et "hemvistintyg" fra Saktteverket i Sverige som en eller anden form for dokumentation. Jeg forstod aldrig hvorfor, SKAT kunne jo godt se at jeg boede i Sverige. Men det er bare at gå ned på Skatteverket og bede om det. Det kan godt være de spørger hvorfor du skal bruge det, og det kan godt være lidt svært at forklare. Personen du taler med ved sikkert ikke ret meget om at SU ikke skal beskattes i DK osv osv. Jeg endte med at få en masse penge tilbage og DK stoppede med at opkræve skat af SU'en fremover. Dejligt ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites