lovebuine 10 Anmeld indhold Skrevet June 22, 2018 det er jo ret kendt at vi som bor i Sverige og arbejder i dk og måske mister arbejdet en dag og skal på dagpenge, så skal man pludselig være medlem af svensk a kasse og få svenske dagpenge der slet ikke svare til de danske. men de skriver spalte op og ned alle steder hvordan EU borgere (rumænere) kommer hertil og får danske dagpenge efter kun 3md, som så skal sættes ned til 1md, er der noget jeg har misset her? https://ekstrabladet.dk/nationen/danske-dagpenge-er-rare-rumaener-siger-job-op/7208907 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2018 Forskellen er hvor man bor, dvs. bor rumænerne i Danmark kan de få udbetalt dagpenge i Danmark. De kan ikke lovligt tage til Rumænien mens de modtager dagpenge, da de skal stå til rådighed for det danske arbejdsmarked. Hvorvidt det bliver kontrolleret om reglerne overholdes er en anden sag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2018 Her er lidt supplerende information https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE10703940/danmark-paa-vej-mod-fire-nederlag-paa-stribe-i-socialt-eu/ Den store overraskelse i artiklen er følgende citat: Når det gælder dagpenge, har Danmark i dag en karensperiode på tre måneder, før en EU-borger har ret til danske dagpenge. Det bliver efter al sandsynlighed sat ned til én måned, hvis EU-borgeren ellers har arbejdet 11 måneder i sit hjemland, før han eller hun fik arbejde i Danmark. Samtidig vil grænsependlere efter tre måneders arbejde få ret til dagpenge fra det land, hvor de arbejder. Og ikke som nu fra det land, hvor de bor. 1 larscph reacted to this Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
obs 0 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2019 Trækker denne tråd frem igen... Nogen der ved, hvad der skete videre i denne sag? Hvad jeg har forstået, så skal man stadig modtage dagpenge fra en svensk a-kasse, hvis man mister jobbet i Danmark. Eller? Et andet spørgsmål på samme linje, såfremt der ikke er sket nogen forandring i reglerne om, hvor man skal have dagpenge fra: Er der nogen der har erfaringer omkring lønsikringsforsikringer når man bor i S og arbejder i DK? Man kan jo godt tegne lønsikring i Danmark, men hvis dagpengene skal komme fra en svensk a-kasse, så er en dansk lønsikringsordning jo ingenting værd. Fagforeningen Unionen i Sverige tilbyder en lønsikringsordning til sine medlemmer, men det kræver jo så at man er medlem af fagforeningen og har været det i 12 måneder eller mere. Nogen der ved, om man kan bevare sit medlemsskab af Unionen (eller andre fagforeninger) og på den måde være kvalificeret til lønsikring i fald man mister jobbet, selvom man evt. også bliver medlem i en dansk fagforening? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cbpwr 10 Anmeld indhold Besvaret June 6, 2019 Jeg tror ikke de regler blev til noget, jeg står snart og (måske) skal bruge dem, der jeg er opsagt på 31/10-2019, jeg bor i Sverige og arbejder i DK, og Står i HK Danmark, I HK siger de jeg skal melde mig ind i en Svensk Fagforening, det så ud som om Unionen passer til mit område, det kan jeg dog ikke få lov til, da man først kan blive medlem når man er i Arbejde hos en Svensk arbejdsgiver, men det er nok heller ikke Fagforeningen som er vigtig, men A-Kassen, da det er dem som skal udbetale Dagpenge (a-kasseersättning), jeg har talt med Unionens A-Kasse, som siger de kan ikke gøre mere før jeg har fået min sidste udbetaling fra Jobbet i Danmark, så skal jeg have et dokument (PD U1) fra min Danske A-Kasse, så jeg kan bliver overflyttet. De sagde i Sverige at HK i Danmark ikke kan udfylde PD U1 dokumentet, før jeg har haft sidste udbetaling fra mit job I DK, og så frygter man jo der går mange uger inden udbetalingen kommer fra den svenske A-KASSE. Og ydelsen er ikke ret stor, man kan se det her: https://arbetsloshetskassa.nu/akasseersattning 1-100 dag Max 910 kr/dag 20 020 kr/mån efter skatt ca 14 553 kr/mån* 101-200 dag Max 760 kr/dag 16 720 kr/mån efter skatt ca 12 375 kr/mån* 201-300 dag Max 760 kr/dag 16 720 kr/mån efter skatt ca 12 375 kr/mån* Endast arbetssökande med barn under 18 år kan få arbetslöshetsersättning efter dag 300. Unionen har en forsikring som der giver et par 1000kr mere, men da men jo ikke kan være med i Fagforeningen, har jeg en IDE om at det kan jeg ikke bruge til noget. Det ser ud til at dagpenge satsen i DK er ca. 26.825 per mnd (altså svenske kroner), det er aligevel noget af en forskel. Håber jeg er heldig at finde job inden den 31/10, er fritstillet, så kan stoppe når jeg vil ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
obs 0 Anmeld indhold Besvaret June 14, 2019 På 6.6.2019 at 19:34 , cbpwr skrev: Unionen har en forsikring som der giver et par 1000kr mere, men da men jo ikke kan være med i Fagforeningen, har jeg en IDE om at det kan jeg ikke bruge til noget. Det kan man ikke. Jeg har spurgt hos Unionen og den forsikring kan ikke bruges, da den er knyttet til medlemskabet af fagforeningen, som igen kræver at man har et job i Sverige. Den eneste fritstående lønsikringsordning jeg har kunnet finde, udbydes af et firma som hedder NISH Service. Men jeg ved ikke om det er et selskab, som man tør binde an med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret June 18, 2019 PD U1 dokumentet ansøger du om hos HK 2-3 uger før din sidste aflønnede arbejdsdag, da der går lige godt 4 uger inden de sender dokumentet til dig. I tilfælde af du har et deltidsjob skal du være opmærksom på, at du skal have arbejdet mindst 80 timer om måneden i mindst 6 måneder ud af de sidste 12 måneder. Selvom man har betalt til a-kassen i Danmark, og der er andre regler i Danmark, så falder man igennem i Sverige og får absolut ingenting. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2019 Reglerne omkring social sikring indenfor EU er uretfærdige. Jeg har kæmpet mod min fagforening tidligere og har i sidste ende vundet og har fået "Miethe"-status. Den lovgivning er så vendt og drejet et hav af gange, knubskydninger er kommet til i massevis. Nu er jeg efter 10 år igen ledig, og kæmper igen mod min danske akasse. De forsøger igen at sende med over sundet til svensk akasse, som ikke accepterer min overflytning, da jeg har IVS (deltidsbeskæftigelse) i Danmark. Nu er jeg i gang med min første klagesag på afslag i dansk akasse i denne sag, og jeg kommer nok til at skulle køre den helt til EU. For hvordan harmonerer det med tanken om fri bevægelighed indenfor EU, hvis dansk a-akasse ikke accepterer, at jeg er berettiget til dansk akasse selvom jeg har IVS i Danmark... og Sverige ikke accepterer mig med samme begrundelse omkring min virksomhed i DK. Vh, Lars. 1 obs reacted to this Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2019 6 timer siden, bonne skrev: Reglerne omkring social sikring indenfor EU er uretfærdige. Jeg har kæmpet mod min fagforening tidligere og har i sidste ende vundet og har fået "Miethe"-status. Den lovgivning er så vendt og drejet et hav af gange, knubskydninger er kommet til i massevis. Problemerne opstår når to lande har forskellige regler og traditioner for social sikring. Danmark stikker f.eks. ud i EU-sammenhæng med, at det er arbejdstageren som (via skatten) betaler omkostningerne til social sikring, hvor det er normen i EU, at det er arbejdsgiveren der betaler omkostningerne til social sikring. En anden ting der kan gå galt er f.eks. når man ikke passer ind i de små nydelige kasser, som langt de fleste lønmodtagere normalt passer ind i. 1 obs reacted to this Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites