Hans12 0 Anmeld indhold Skrevet February 16, 2018 Hej med jer, Jeg er flyttet til Sverige fra November 2017, så fik jeg et brev i starten af de nye år 2018, at de skulle have et hav af dokumenter fra mig før at de vil indregistrere mig som borger i Sverige. Fordi at jeg får brevet så sent, så har jeg ikke samtlige dokumenter som de beder om. Dokumenter såsom, færge kvittering der viser at jeg flyttede november 2017. De har også en sektion hvor de skriver hvor mange dage jeg har tænkt mig at bo i Sverige per uge. Da jeg har et arbejde hvor man kan risikiere at blive sendt til udlandet op til flere dage, så har jeg ringet til Skatteverket for at forhøre mig om regler, de vil have at jeg skal forklare tingene i brevet. Det har jeg så gjort. Jeg får afslag på ophold fordi at jeg har et arbejde, som kan risikere at sende mig til udlandet nogle dage, samt at de for eks. ikke har færgebilletten i den dag som jeg flyttede. Jeg er Dansk statsborger, så jeg kan ikke se hvad problemet er. Kan i hjælpe mig? Jeg har en fornemmelse at Skatteverket har fejlbehandlet denne sag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2018 Hans12, du fortæller desværre ikke noget om dine boligforhold i Sverige. Er boligen købt, lejet eller fremlejet? Eller er du flyttet ind hos kæresten? Du skriver også: "...indregistrere mig som borger i Sverige." Rent teknisk, så er en (med)borgare i Sverige en svensk statsborger. Vil du være svensk statsborger? Eller mener du, at du vil registrere din bopæl som værende i Sverige? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hans12 0 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2018 Jeg har købt en lejlighed (Bostadsrätt) og er flyttet til Sverige helt alene. Nu skrev jeg at de gav afslag på bopæl, så kan du vel regne resten ud. Skatteverket mener ikke at det er nok med at man fremviser dokumenter at man har købt lejlgheden, betaler for EL, bredbånd. De skal også have færge kvitteringen, fra den dag som jeg flyttede, hvilket er noget tid siden at man flyttede. Hvilket at jeg ikke længere har. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2018 Jeg synes ikke du kan være tjent med, at jeg rådgiver dig efter hvad jeg kan regne ud. 3 dannemare, larsk og larscph reacted to this Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hans12 0 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2018 Paul, jeg forventede heller ikke at du kunne hjælpe eller give gode råd. Men når du er være så selvoptaget og nærtagende, bør du søge krisehjælp. Når du skriver en lang kommentar om statsborgerskab, så er jeg ikke klar over om du forsøger at spille dum eller om du generelt bare er dum. Helt ærligt, kunne du i virkeligheden ikke selv regne ud hvad jeg mener i stedet for at spilde din og min tid? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2018 59 minutter siden, Hans12 skrev: Paul, jeg forventede heller ikke at du kunne hjælpe eller give gode råd. På 16/2/2018 at 08:48 , Hans12 skrev: Kan i hjælpe mig? Jeg har en fornemmelse at Skatteverket har fejlbehandlet denne sag. Held og lykke med den indstilling i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2018 Denne her sag lyder meget mystisk. Man sidder med en fornemmelse af at et eller andet ikke hænger sammen. Det kan være at du er løbet ind i en skrankepave. Loven siger vel at du skal registrere dig som boende i Sverige, hvis du faktisk bor her - og myndighederne skal registrere dig som værende sådan, hvis de ellers ikke vurderer, at der er tale om en pro forma flytning. Så din opgave er vel at overbevise dem om at du er flyttet reelt og ikke bare pro forma. Og at du langt de fleste nætter overnatter i Sverige. Det gør man ved at give Skatteverket så meget information som muligt som tilstyrker at man er flyttet - og ved at forklare sagen så klart og tydeligt som muligt. Uden stavefejl, sprogfejl og logiske fejl. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hans12 0 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2018 Hej Bananas, Jeg har snakket med min Danske nabo i Sverige, og hun siger at man er begyndt at skærpe krav til nordiske indflyttere og som er sket i led med Sveriges ID kontrol og med masseindvandring. Ifølge hende, kan hun godt fornemme at Svenskerne er trætte af Danskerne, hvilket undrede mig. Jeg har også snakket med Skatteverket og min sag i dag, de siger selv at man oplever en markant stigning i proforma adresser i Sverige i de sidste par år, og dette sker fordi at folk kan købe en billigere bil og betale lidt mindre i skat. Samt at der er nogen som også snyder med ophold af deres ægteskaber i Sverige, sådan at det ledes til at tro at de bor i Sverige men i virkeligheden bor de i Danmark. Jeg fik en lang forklaring. Jeg falder helt uden for alle de kategorier. Desuden har jeg tilbudt skatteverket, at de kan udføre uanmeldte besøg på min bopæl i Sverige, men den praksis accepterer skatteverket ikke. Ud over det har jeg tilbudt dem phonetracking eller at de kunne få telefonnumre af mine naboer for at bekræfte at jeg er der dagligt, men det er også imod skatteverkets praksis. I sidste ende er det skatteverket der sætter begrænsninger og ikke mig. Jeg har sendt min klage videre til skatteverkets proces afdeling i Goteborg og samt sendt en klage til Solvik. Så må vi se hvordan den sag udarter sig. Desværre tror jeg ikke på at der er meget hjælp at hente fra andre enheder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret March 4, 2018 Hvis du er dansk statsborger, må jeg gå ud fra at du går under Skatteverket's "Nordisk medborgare" kategori - og ikke under Medborgare EU/EES I mine øjne, burde det ikke være noget problem, at få et svensk person nummer, og der ved få lov til at bo i Sverige, det burde 'bare' være en 1:1 sagsbehandling, hvor alle nordiske medarbejdere har samme rettigheder - med mindre der er noget du ikke at skrevet om her, som kan påvirke din sag. At arbejde udenlands i nogle dage hver uge, kan jeg ikke se som årsag til at du bliver afvist - hvis det er, så bør de også skrive det i deres betingelser for "Nordisk medborgare". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites