Jump to content
BiancaNoerland

Ny i Sverige

Recommended Posts

Jeg fornemmer, af en hurtig blik på debatterne herinde, at det er erfarne Øresundspendlere der sidder bag skærmene.

Jeg er spritny i Malmø, som studerende i KBH. Hvis jeg sad med én der havde alle svarene foran mig, ville spørgsmålene vælte ud af mig i en uendelighed. Problemet er at det har jeg ikke. Jeg kender ikke rigitig nogle der bor her, så det er helt fra scratch, at jeg skal lære det hele at kende. Det værste er jo, at man ved at det er næææsten ligesom i dk, dog er der nogle enkelte småting der er anderledes. Men hvad er hvad? Suk! Det er mit problem. Tiden vil sikkert hjælpe mig, men det er jo her midt i flytningen, man særligt har brug for at kende til det praktiske. Altså jeg er flyttet og har svensk personnummer. Så langt så godt. Men så sidder jeg her, og ved ikke meget mere.

Hvor kan man finde svar på løst som fast? Helt ned i "skal(!!) man oprette et svensk telefonnummer, for at kunne klare sig i Sverige?", "Er der et sted man kan få et billigt eller gratis sprogligt kursus i svensk?" til "hvem skal man kontakte, når sælger af bostadsrät ikke står til ansvar for sine ulovlige installationer, som der står i statuskontrollen, han skal udbedre?" og "kan jeg fortsat benytte min danske læge?" Jeg kunne som allerede nævn blive ved og ved. :)

Vi er jo alligevel 20.000 danskere i Sverige. Er der ikke et sted, der kan hjælpe én på vej til at finde rundt i det svenske system?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men det er tyndet ret så kraftigt ud herinde... derfor får du også først svar nu. Og det bliver nok meget begrænset, hvad du får af svar. Både fordi det er svært at fortælle alt helt generelt, men også fordi der nu engang er tyndet godt ud herinde.

Først velkommen. Hvad studerer du? Dernæst... velkommen til racismen... Her tænker jeg på dit spørgsmål omkring gratis, sproglig kursus. Min søn ønskede at kunne tale svensk og han henvendte sig derfor til bl.a. sfi http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Svenska-for-invandrare-sfi/malmo-sfi-skola/ hvor han blev nægtet undervisning på baggrund af at han er dansk og derfor ikke har brug for det. Omvendt møder man mange i samfundet, der bliver fornærmet, hvis man taler dansk. "I Sverige taler man svensk!"

Nå... nu skal man jo ikke kun se pessimistisk på det. Der er jo også billige biler, og du har jo fået svensk personummer, kan du jo gå ud og købe en sådan.

Dansk læge... hvis du betaler dansk skat, har du i hvert fald ret til dansk læge - overalt i Danmark. Men det har mange læger svært ved at forstå.

Telefonnr... Visse banker kræver, at du har en svensk mobil til at modtage valideringsSMS'er... ellers ikke. Hvis du vil, kan du jo også købe et svensk VoIP nummer. Men nej, jeg har kun erfaret at det er et must med én bank.

Hvis du betaler skat, så undersøg om det kan betale sig at du er registreret som "grænsegænger". Men som studerende er det måske ikke relevant.

Jeg tror at det er bedre, at du spørge ind mere konkret, så er der sikkert nogle, der kan og vil hjælpe mere præcist.

Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er der egentlig blevet af al teksten fra skandianet, som primært Nils skrev for over 10 år siden. En del er sikkert forældet, men jeg kan slet ikke finde mere her?

Derudover, så er der http://www.oresunddirekt.dk/

som både har en del på siderne, og som har rådgivningskontor midt i malmø. De er offentligt finansierede, og deres svar er afstemt med de rette myndigheder.

Broen har vist også et forum, hvor folk diskuterer alt muligt (jeg har aldrig været bruger, så jeg ved ikke så meget om det).

Og så er der flere fora på facebook for pendlere og danskere i Sverige, hvor man kan få råd og stille spørgsmål. Personlig har jeg været lidt rystet over at se hvor dårlige svarene er i flere af grupperne - som om folk intet fatter om hvad det vil sige at bo i et andet land. Min erfaring er, at det er de komplet blæste som svarer, og ofte ikke bare forkert, men virkelig kriminelt forkert. Så vær varsom med at stole på svarene i den slags grupper :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sunddebatten er også døende pga. det elendige forumsystem. Man skulle have beholdt vbulletin 4.x. Den nye version 5 har været en slem skuffelse. Jeg har f.eks. lige oprettet et nyt indlæg andetsteds, og skulle kæmpe med blot at citere en stump tekst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for svar. Jeg har haft så travlt med at pakke ud at jeg ikke opdagede der var kommet svar. At vide at der ligefrem ligger et kontor er perfekt og nyttig info. Den info burde smides gennem brevsprækken hver gang der bliver registreret en dansk statsborger i skåneområdet, synes jeg faktisk. Altså nu ved man jo ret sikkert at man er på herrens mark ved indflytning, og at man selv har ansvar for at finde svar. Men et lille hint om at der findes et sted for svar til os nybegyndere ville da være ideelt. Det vil jeg tage op med dem, når jeg alligevel kontakter dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
På 9/19/2017 at 21:47 , bonne skrev:

Jo, men det er tyndet ret så kraftigt ud herinde... derfor får du også først svar nu. Og det bliver nok meget begrænset, hvad du får af svar. Både fordi det er svært at fortælle alt helt generelt, men også fordi der nu engang er tyndet godt ud herinde.

Først velkommen. Hvad studerer du? Dernæst... velkommen til racismen... Her tænker jeg på dit spørgsmål omkring gratis, sproglig kursus. Min søn ønskede at kunne tale svensk og han henvendte sig derfor til bl.a. sfi http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Svenska-for-invandrare-sfi/malmo-sfi-skola/ hvor han blev nægtet undervisning på baggrund af at han er dansk og derfor ikke har brug for det. Omvendt møder man mange i samfundet, der bliver fornærmet, hvis man taler dansk. "I Sverige taler man svensk!"

Nå... nu skal man jo ikke kun se pessimistisk på det. Der er jo også billige biler, og du har jo fået svensk personummer, kan du jo gå ud og købe en sådan.

Dansk læge... hvis du betaler dansk skat, har du i hvert fald ret til dansk læge - overalt i Danmark. Men det har mange læger svært ved at forstå.

Telefonnr... Visse banker kræver, at du har en svensk mobil til at modtage valideringsSMS'er... ellers ikke. Hvis du vil, kan du jo også købe et svensk VoIP nummer. Men nej, jeg har kun erfaret at det er et must med én bank.

Hvis du betaler skat, så undersøg om det kan betale sig at du er registreret som "grænsegænger". Men som studerende er det måske ikke relevant.

Jeg tror at det er bedre, at du spørge ind mere konkret, så er der sikkert nogle, der kan og vil hjælpe mere præcist.

Vh, Lars.

Tak for dit super gode svar. Jeg er stødt ind i et problem med mit danske nummer allerede da jeg købte ind over coop.se. Systemet ville ikke acceptere det. Desuden må jeg konkludere at svenskere enten ikke har tradition for at tage telefonen og ringe tilbage ELLER at de tror det tror det koster penge, fordi det er dansk nummer (det gør det nu ikke). Konkret spørgsmål: jeg kan jo starte med: hvad er et VoIP nummer? ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
På 25/9/2017 at 23:09 , BiancaNoerland skrev:

Jeg er stødt ind i et problem med mit danske nummer allerede da jeg købte ind over coop.se. Systemet ville ikke acceptere det. Desuden må jeg konkludere at svenskere enten ikke har tradition for at tage telefonen og ringe tilbage ELLER at de tror det tror det koster penge, fordi det er dansk nummer (det gør det nu ikke). Konkret spørgsmål: jeg kan jo starte med: hvad er et VoIP nummer? ?

Bliv så svensk som mulig, dvs. få dig et svensk nummer. Det får du lettest via Lyca Mobile med et kontantkort.

Samme erfaring her, mange svenskere ringer ikke til dig selvom de har lovet det. I tilfælde af, at det er dig der er kunden - find en anden leverandør med det samme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites