Jump to content
larscph

Køb af nybygget - er jeg urimelig?

Recommended Posts

Fruen og jeg har købt en bostadsrätt i Västra Hamnen i et af Riksbyggens projekter - de er gået i gang med byggeriet nu her som er planlagt færdig i efteråret 2017. Inden vi skrev aftale med dem havde vi en del spørgsmål til byggeriet og hvilke muligheder vi havde for at påvirke indretningen af vores kommende lejlighed. Nu har vi så fået tilvalgslister sendt ud dels på de standardvalg som kan gøres dels på et par specifikke ændringer som vi ønsker (noget med at etablere en væg og flytte et skab).

I den liste jeg sendte før vi indgik en aftale var der blandt andet disse to spørgsmål som sælgeren hos Riksbyggen svarede på:

---

5. Finns der spots i loftet i baerum/wc? Eller er det muligt at etablere inklusive lysdimmer?
5. Ja

14. Finns gulvvärme på badummene? Eller går det at etablere?
14. Golvvärme finns

---

Nu er der i listen med officielle tilvalg som kan gøres mulighed for at vælge "komfortvarme i badrum och dusch" - jeg har bedt sælgeren forklare hvad det er da han jo tidligere i spørgsmål 14 har skrevet til os, at der er gulvvarme. Der er i øvrigt vattenburen radiator opvarmning i lejligheden og jeg er ret sikker på at det tilvalg de vil have penge for nu er den gulvvarme som han tidligere har oplyst fandtes.

Tilsvarende for spørgsmål 5. Der har jeg nu som en del af vores ombygningsønsker fået tilbud på etablering af spots i loftet inkl dimmer i begge badeværelser.

For spørgsmål 14 syntes jeg absolut ikke jeg kan have forstået hans svar anderledes end at der er gulvvarme. For spørgsmål 5 er det jo ikke tydeligt om han svarer ja til første eller andet spørgsmål. Men i og med at der kun er ét svar har jeg læst det som at der findes spots.

For andre spørgsmål for ting som ikke var standard har han svaret f.eks. som her

---

1. Är det muligt att etablere TV / Data / El i denne væg? Vi tænker at lave TV hjørne med TV dér og stole/sofa ved garderoben (8)

1. Projektledare tittar på frågan, återkommer med svar.

---

Her har jeg fået et tilbud på arbejdet, hvilket jeg også forventede. Det var noget som ikke var der og som vi gerne vil have.

Jeg har nu aftalt med sælgeren at holde et møde for at komme overens om de sidste detaljer. Dels er det nok nemmere og dels bruger han let 1 uge eller mere på at svare på en mail. Mit udgangspunkt er egentlig at jeg mener at de skal levere både spots og gulvvarme som en del af aftalen uden merbetaling, på baggrund af hans svar tidligere. Er det helt off? Er der nogen af jer som ville have tolket hans svar anderledes end jeg gjorde? Nogen gange læser man jo det man gerne vil læse så at sige.

Hvad syntes i?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i princippet lige meget, hva vi synes - du gør det eneste rigtige og sætter dig sammen med sælgeren fysisk for at forhandle sagen på plads. Super !

(Min vurdering: spots er ekstra og lysdæmperen er inkl. - der er gulvvarme i bad)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input :) Og selvfølgelig har du ret jeg kan ikke komme med argumentet "internettet siger, at..." - men det er bare nogen gange godt lige at høre hvad en som ikke kender til projektet på forhånd siger.

Og ja - et fysisk møde er det eneste rigtige. Jeg kan bare være irriteret på at jeg ikke insisterede på at mødes fysisk da vi afklarede spørgsmålene. Det er den klassiske fælde - det er nemt lige at sende en mail og så tror man er man er enige.

Må se hvad tirsdagen bringer :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gik sådan set OK. Det endte som du forudsagde.

Vi får gulvvarme i begge badeværelser inklusive i lejlighedens pris (26.000 sek ville det ellers have kostet). Spots i loftet i badeværelserne ville han ikke give sig på han henholdte sig til at han havde svaret ja til at det kunne lade sig gøre. Det betaler vi så for. Og opfordrede ham til at være noget mere tydelig i hans kommunikation på mail. Jeg er ikke helt sikker på at han var enig, men det så være hvad det er.

Ellers var det meget fint - vi fik afklaret et par andre åbne punkter. Der er utrolig mange detaljer når man først begynder at tænke det hele igennem. For eksempel skriver de at mureren vælger den fuge som passer bedst til fliserne på samme badeværelser. Men det er vel en smagssag om man ønsker fugen lys eller mørk til hvide fliser. Nå men det kunne så faktisk godt lade sig gøre at vælge det, man skal bare huske at sige det. Og andet i den stil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gik sådan set OK. Det endte som du forudsagde.

Vi får gulvvarme i begge badeværelser inklusive i lejlighedens pris (26.000 sek ville det ellers have kostet). Spots i loftet i badeværelserne ville han ikke give sig på han henholdte sig til at han havde svaret ja til at det kunne lade sig gøre. Det betaler vi så for. Og opfordrede ham til at være noget mere tydelig i hans kommunikation på mail. Jeg er ikke helt sikker på at han var enig, men det så være hvad det er.

Ellers var det meget fint - vi fik afklaret et par andre åbne punkter. Der er utrolig mange detaljer når man først begynder at tænke det hele igennem. For eksempel skriver de at mureren vælger den fuge som passer bedst til fliserne på samme badeværelser. Men det er vel en smagssag om man ønsker fugen lys eller mørk til hvide fliser. Nå men det kunne så faktisk godt lade sig gøre at vælge det, man skal bare huske at sige det. Og andet i den stil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
31 minutter siden, larscph skrev:

Tja - i forhold til hvad tilsvarende koster i København syntes jeg ikke det er helt skævt. Men ja, det er mange penge.

Du har selvfølgelig ret.... Men som eksiljyde rykker det altid lidt i en når man ser så store beløb!

Men det er sikkert bare misundelse :-p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites