Jump to content
Ulla

Køb af kolonihavehus i Dk, ejer af hus i Skåne

Recommended Posts

Jeg har boet i Sverige i 10 år og er nu ved at nærme mig at flytte tilbage til Dk. Kunne tænke mig at starte op med et kolonihave/fritidshus i nærheden af København, hvor jeg arbejder, men er løbet ind i problemer med min svenske adresse. Man kan ikke som "svensker" købe bolig i Danmark. Man forlanger at se det gule sygesikringsbevis, med dansk adresse, som bevis. Det vil sige, at jeg er nødt til at finde en dækadresse, eller c/o adresse og tilmelde mig folkeregisteret i Dk. Herefter ansøge om nyt sygesikringsbevis. Når købet af fritidsboligen er overstået, må jeg flytte min adresse tilbage igen til Sverige. Jeg vil gerne beholde min svenske bil og mener at reglerne er, at der højst må gå 14 dage før man skal betale dansk skat af sin svenske bil. Er der nogen herinde som har prøvet noget lignende ? Nogen, som har gode fif ? Er der noget, jeg skal være opmærksom på ?

Ulla

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde faktisk et kolonihavehus da vi flyttede til Sverige.
Kolonihaveforeningen bad os om at sælge, efter et par år vi havde boet der, da man ikke må eje en kolonihave i DK, hvis du ikke bor i landet.
Der er faktisk nogen der har regler om at du skal bo i selve kommunen eller tæt på.

Så..... hvis de kræver at du fremviser noget ID, så kommer der nok også et problem når de skal til at sende regningerne til din svenske adresse.

Rent faktisk kan de bare sælge din andel for dig, efter de har vurderet den. (og hvis formand og kasser er gode venner, så bliver den solgt billigt til en fra bestyrelsen)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Citat: "Denne lov er etableret med henblik på at hindre udenlandske investorer i at købe danske boliger og fritidshuse og dermed presse prisniveauet så højt op, at landets egne borgere ikke kan være med".

Dansk humor. :biggrin-new:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
7 timer siden, Paul skrev:

Citat: "Denne lov er etableret med henblik på at hindre udenlandske investorer i at købe danske boliger og fritidshuse og dermed presse prisniveauet så højt op, at landets egne borgere ikke kan være med".

Dansk humor. :biggrin-new:

Tja, visse steder i Sverige er det ikke så enkelt at købe hus for en Dansker. Der skal man have en anbefaling fra hjemkommunen eller en der bor i den kommune man vil købe sit fritidshus i. Men der kan være lidt om det med prisniveaet. I denne kommune var det meget in at købe hus i for Danskere for ca. 10 år tilbage. Priserne gik sindsygt i vejret, så det blev svært for andre at købe hus her.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites