Paul 26 Anmeld indhold Skrevet March 8, 2016 Forleden dag på Hyllie Station ved grænsekontrollen blev jeg belært af en politikvinde, at det almindelige svenske ID-kort som jeg fremviste aldrig har været gyldigt ved grænsekontroller. Det har jeg sjovt nok benyttet gennem flere måneder uden nogen form for kommentarer fra de politifolk der kontrollerede det fremviste ID. Min nysgerrighed var dog vakt, og da jeg kom hjem skulle det naturligvis googles. Og, rigtig nok - et nationalt ID-kort og et almindeligt ID-kort er to forskellige slags kort. Det forvirrende er dog, at et almindeligt svensk ID-kort godt kan bruges til identitetskontrol på Københavns Lufthavns station i Kastrup; men, at man skal vise enten et nationalt ID-kort eller et pas ved grænsekontrollen på Hyllie Station i Sverige. Hvordan kan det være, at utallige svenske politifolk ikke kender til forskellen på et nationalt ID-kort og et almindeligt ID-kort? Måske fordi et nationalt ID-kort koster 50 kroner mere end et pas, og et almindeligt ID-kort koster det samme som et nationalt ID-kort. Forskellen er dog, at et nationalt ID-kort kan det samme som et pas indenfor EU, det kan et almindeligt ID-kort ikke. Hvorfor har man et almindeligt ID-kort, når et nationalt ID-kort koster det samme og kan mere? Måske fordi sådan nogle som os - grænsegængere - som ikke er svenske statsborgere, kun kan få et almindeligt svensk ID-kort. Det kræver nemlig statsborgerskab at få et nationalt svensk ID-kort. Hvilket betyder, at man som fremmed statsborger med bopæl i Sverige skal fremvise enten et nationalt ID-kort eller et pas fra det land, hvor man er statsborger. Og i Danmark kan man kun få et pas. Til gengæld kan man som statsborger i et nordisk land, godt benytte et gyldigt kørekort ved grænsekontrollen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2016 Sverige og deres fantastiske sindrige system :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2016 3 timer siden, HillSurfer skrev: Sverige og deres fantastiske sindrige system :-) Nok nærmere beskrivelsen på ethvert offentligt bureaukratisk system... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2016 Det smarte med et nationalt ID er at de børn/unge, som af forskellige grunde ikke kan få et pas, de kan alligevel komme med på skolerejsen med Id kortet. Men det at man kan komme over grænsekontrollen på et alm Bank ID eller et kørekort, er jo bare en lempelse af reglerne. I starten sagde de jo at det ikke fungerede. Netop fordi det ikke viser nationalitet. Jeg tror der er rigtig mange danskere der er kommet i klemme i Tyskland i disse tider. Der er jo mange der tror at deres kørekort eller sygesikring er nok i schengen land. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2016 16 timer siden, skallstorp skrev: Det smarte med et nationalt ID er at de børn/unge, som af forskellige grunde ikke kan få et pas, de kan alligevel komme med på skolerejsen med Id kortet. Men det at man kan komme over grænsekontrollen på et alm Bank ID eller et kørekort, er jo bare en lempelse af reglerne. I starten sagde de jo at det ikke fungerede. Netop fordi det ikke viser nationalitet. Jeg tror der er rigtig mange danskere der er kommet i klemme i Tyskland i disse tider. Der er jo mange der tror at deres kørekort eller sygesikring er nok i schengen land. Jeg viste ikke engang kørekort i Tyskland i sidste uge :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2016 On 3/8/2016 at 1:57 PM, Paul said: Min nysgerrighed var dog vakt, og da jeg kom hjem skulle det naturligvis googles. Og, rigtig nok - et nationalt ID-kort og et almindeligt ID-kort er to forskellige slags kort. Det forvirrende er dog, at et almindeligt svensk ID-kort godt kan bruges til identitetskontrol på Københavns Lufthavns station i Kastrup; men, at man skal vise enten et nationalt ID-kort eller et pas ved grænsekontrollen på Hyllie Station i Sverige. Det link fortæller mig, at man netop godt kan bruge vanligt ID-kort fra Skatteverket til identifikation i Sverige. Så i Hyllie, der jo er i Sverige, burde du kunne bruge et vanligt ID-kort. Hvad er et vanligt ID-kort? Et af dem, man bestiller online, og kommer hjem som et a4-ark? På Københavns Lufthavns station kan du vist identificere dig med et hvilket som helst ID-kort bare der er billede på. F.eks. et syrisk pas. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2016 12 hours ago, bonne said: Det link fortæller mig, at man netop godt kan bruge vanligt ID-kort fra Skatteverket til identifikation i Sverige. Så i Hyllie, der jo er i Sverige, burde du kunne bruge et vanligt ID-kort. Hvad er et vanligt ID-kort? Et af dem, man bestiller online, og kommer hjem som et a4-ark? På Københavns Lufthavns station kan du vist identificere dig med et hvilket som helst ID-kort bare der er billede på. F.eks. et syrisk pas. Vh, Lars. Jo, Hyllie er Sverige men du ankommer fra et andet land. På samme måde som når du lander med et fly i Arlanda fra et andet land. Arlanda er også i Sverige men... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2016 Den første halvdel af den første dag med kontrol i Kastrup, kunne man ikke benytte det svenske nationale ID-kort - men efter en kommunikation med 'nogle' i Sverige, kunne det lige pludselig benyttes, så det kan undre at man nu - 4 måneder - efter ikke kender til de samme anvisninger som blev givet til DSB. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites