Jump to content
Igelkottar

Hussalg

Recommended Posts

Hej, nogen der ved lidt om svenske skatteregler omkring hussalg ?

Vi har solgt et hus med en vinst på 400.000kr. Og købt et andet hus der er lidt dyre end gamle. Ifølge div udregninger når alle udgifter på vedligeholdes i forbindelse salg en på

Ca. 40.000kr. Skal der betales vinstskat af dem ?

Mvh

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu forstår jeg ikke lige helt spørgsmålet, men reglerne er at du som udgangspunkt skal betale reavinstskatt i Sverige når du har overskud ved salg af en bolig...

Overskuddet udregnes som forskellen mellem køb og salgspris, og kan fratrækkkes udgifter til salget (mægler og lign.) samt udgifter til forbedring af ejendommen (eks. større renoveringer, tilbygninger, ombygninger osv.)

Det er dog muligt at søge uppskov hvis man har købt nyt (og dyrere) såfremt man vil udskyde betalingen... For os som har arbejde i DK og ingen indkomst i SE kan det være en fordel da vi kan deklarere reavinsten drypvis henover en årrække og derved næsten slippe for at betale den...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ret fint forklaret her hvordan det fungerer

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/379.4.39f16f103821c58f680007697.html

Hvis du som sup3rior også skriver har din indkomst fra DK - og renteudgifter som kan trækkes fra i SE (for eksempel fra bolån) så bør du absolut søge uppskov hvis du har mulighed for det (de nærmere regler står også i brochuren jeg linker til). Det koster godt nok et %-beløb hvert år - men du kan så år efter år tilbageføre uppskov til din årsdeklaration som passer til dine renteudgifter og på den måde betale reavinst-skatten med dit rentefradrag.  Du kan angive renteudgifterne fuldt ud i såvel Danmark som Sverige hvert år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
On 2/2/2016 at 1:49 PM, sup3rior said:

Nu forstår jeg ikke lige helt spørgsmålet, men reglerne er at du som udgangspunkt skal betale reavinstskatt i Sverige når du har overskud ved salg af en bolig...

Overskuddet udregnes som forskellen mellem køb og salgspris, og kan fratrækkkes udgifter til salget (mægler og lign.) samt udgifter til forbedring af ejendommen (eks. større renoveringer, tilbygninger, ombygninger osv.)

Det er dog muligt at søge uppskov hvis man har købt nyt (og dyrere) såfremt man vil udskyde betalingen... For os som har arbejde i DK og ingen indkomst i SE kan det være en fordel da vi kan deklarere reavinsten drypvis henover en årrække og derved næsten slippe for at betale den...

Jeg står i sammen situation, dvs. har arbejdet i DK, sovet i sverige og har haft 0 at gøre med skattemyndighederne i SE i 14 år. Sælger så nu med en gevindst for at bo i DK - nyt boligkøb.

Jeg har læst flere tråde på forumet her og jeg kan stadig ikke helt greje det her med UPPSKOV. Hvad er det Superior mener med "deklarere drypvis henover en årrække og derved slippe for reavinstskatt??"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites