larscph 18 Anmeld indhold Skrevet January 22, 2016 Når man ansøger om at skifte sit DK kørekort til et svensk skal man indsende sit originale kørekort. Hvad har I andre gjort i mellemtiden i forhold til at kunne køre bil lovligt - altså indtil i får det nye kørekort? Nogen som har spurgt Polisen hvad de foreslår? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 22, 2016 Jamen, hvad skuer mit øje? Citat: "Den 1 januari 2016 sänkte Transportstyrelsen ansökningsavgifterna för: ... utbyte av utländskt körkort från 600 kr till 150 kr". Interessant. Det var netop beløbets størrelse der holdt mig tilbage. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 22, 2016 5 timer siden, larscph skrev: Når man ansøger om at skifte sit DK kørekort til et svensk skal man indsende sit originale kørekort. Hvad har I andre gjort i mellemtiden i forhold til at kunne køre bil lovligt - altså indtil i får det nye kørekort? Nogen som har spurgt Polisen hvad de foreslår? Har ingen erfaringer i den retning, men jeg vil antage, at din ansøgning er registreret i systemet - et eller andet sted. Det samme vil jo være gældende om man anmelder sit svenske kørekort for bortkommet. Jeg tror, at jeg vil køre rundt med en kopi af ansøgningen/anmeldelsen på mig, og så håbe på det bedste. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2016 Du ska blot ha noget ID på dig, og i disse tider er det jo ingen problem: http://www.korkortsportalen.se/Kontakt/jag-har-fragor-om-korkort/korkort/#Utländska Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2016 10 timer siden, Paul skrev: Jamen, hvad skuer mit øje? Citat: "Den 1 januari 2016 sänkte Transportstyrelsen ansökningsavgifterna för: ... utbyte av utländskt körkort från 600 kr till 150 kr". Interessant. Det var netop beløbets størrelse der holdt mig tilbage. Ja lige præcist - det er dérfor jeg gør det nu. Og så er det fordi jeg har skiftet navn da jeg blev gift for nogen år siden og det er bare mest praktisk at navnet i kørekortet stemmer hvis man skal leje bil f.eks. Og så slipper jeg for at forny mit svenske ID kort fra Skatteverket fremover. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2016 2 timer siden, Kvalm skrev: Du ska blot ha noget ID på dig, og i disse tider er det jo ingen problem: http://www.korkortsportalen.se/Kontakt/jag-har-fragor-om-korkort/korkort/#Utländska Ah OK - tak :) Og nej du har ret, det er jo fast installeret i bilen for tiden! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2016 Jeg tog bare en kopi af mit originale kørekort skulle jeg havne i den situation at det blev afkrævet i en kontrol... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2016 Ja nu er det hele sendt ind og jeg har beholdt en kopi af ansøgning + mit danske kørekort. Så er det bare spændende hvor lang tid det tager at få afgjort om jeg er værdig til et svensk kørekort :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2016 De er ret effektive må man sige. Ringede lige til transportstyrelsen lige for at høre hvad status var - jo men det var klart og de havde sende blanketten som jeg skal bruge for at få svensk kørekort til mig i torsdags. Det er to ugers ekspeditionstid - det er vel godkendt. Så var nede forbi kørekortkontoret her i Malmö for at få taget billede så det er klart. Det hjælpsomme medarbejder dernede fortalte at jeg skal regne med cirka 1 uges produktionstid og så kommer kørekortet med anbefalet post. Alt i alt ganske smidig proces indtil videre! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
stoffer 1 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2016 Er der nogle fordele ved at skifte sit danske kørekort ud med svensk? Mvh Kristoffer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter M 10 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2016 Hvis du vil opgradere dit kørekort (fx tage bus, lastbil, tung trailer) skal du have et svensk kørekort. Og det svenske kørekort fungerer som svensk ID-kort (de kan scanne det på posten f.ex). Men det er vist allerede nævnt ovenfor. /Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2016 Det med ID er nævnt - og det er billigere end ID kortet fra Skatteverket. Det fungerer også som ID kort når man passerer Øresundsbron mod Sverige, her er Skatteverkets ID kort faktisk ikke gyldigt (jeg er dog sluppet igennem med det hver gang, men det er blevet påtalt et par gange at det egentlig ikke er brugbart der). Jeg skiftede så også for at få mit rigtige navn i kørekortet (jeg har skiftet efternavn) og fordi mit gamle kørekort var den gamle danske pap-model fra 1992 :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2016 Hentede forresten mit nye kørekort i fredags. Jeg modtog brevet med at jeg var "godkendt" mandag - hvor jeg også var forbi for at blive fotograferet, betalte de 150 kr i produktionsgebyr tirsdag. Og var så med posten fredag. Dér kunne bankerne og deres flere ugers produktionstid for betalingskort godt nok lære noget! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
stoffer 1 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2016 Tak for svar :) havde lige håbet det gav billigere forsikring :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2016 44 minutter siden, stoffer skrev: Tak for svar :) havde lige håbet det gav billigere forsikring :) Som sådan gør det ikke, i hvert fald ikke på anden vis end du kan få ved manuelt at sende en kopi af dit danske kørekort til dit forsikringsselskab... Når du tegner en forsikring trækker selskabet info om dit kørekorts udstedelsesår og i sagens natur kan de ikke det på et dansk. Så gør man dem ikke opmærksom på det, så er prisen højere end ellers... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
stoffer 1 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2016 Det har jeg prøvet at forklare dem. Men det var de ligeglade med. Men må snakke med dem igen. Lige nu er det billigst for mig at have bilen i et selskab og resten i et andet!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2016 Jeg er faktisk ikke sikker på at det ikke er billigere. Det er klart nemmere at søge priser, men en hurtig søgning hos Insplanet på min BMW 530xd - ender på et par tusind mindre end jeg betaler i dag. Uden samlerabat eller hvad man ellers normalt kan få Og ja jeg har skam undersøgt priser løbende og ringet og talt med dem da jeg ikke har dansk kørekort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rejsende Onkel Mac 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2017 Hvad gør man i Danmark såfremt man bliver stoppet mens et nytt svensk kort er undervejs? Kan tænke mig at Vlado, Henrik og hvad de nu hedder er ligeglade? Nogle erfaringer? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2017 Tag en fotokopi af dit danske kørekort (for- og bagside) samt af anøgningsskemaet (udfyldt) fra transportstyrelsen. Hav også andet gyldigt billede-id på dig (pas) i perioden. Ovenstående gjorde jeg, og jeg kan ikke se, at der så meget andet man kan gøre. Fik dog aldrig behov for at vise noget for hverken Kling og Klang eller Vlado og Henrik :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rejsende Onkel Mac 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2017 Takker, men er interesseret i nogle som har talt med "Vlado"om problemet eller andre myndigheder, borgerservice? Tænker at jeg ringer til politiets admin center på vestegnen.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2017 Da jeg byttede mit for mange år siden, var det danske politi fint tilfreds med papirkopien i en razzia da jeg forklarede årsagen. De kunne jo slå op og se jeg havde et kort alligevel... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret January 26, 2017 Hvordan får man hentet kørerkortet når de sender det anbefalet? Jeg har kun dansk pas - så er det nok at tage en svensker med der kan sige god for hvem man er? (Det svenske ID ligger jo i brevet man skal hente... :p ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 26, 2017 4 timer siden, Ann skrev: Hvordan får man hentet kørerkortet når de sender det anbefalet? Jeg har kun dansk pas - så er det nok at tage en svensker med der kan sige god for hvem man er? (Det svenske ID ligger jo i brevet man skal hente... :p ) Hvordan har du tidligere fået noget udleveret hos PostNord (når du tidligere kun havde dansk kørekort og dansk pas)? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret January 27, 2017 De accepterer dansk pas Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2017 Du kan bare bede dem om at åbne brevet! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites