Peter M 10 Anmeld indhold Skrevet January 21, 2016 Håber der stadig er nogle skattekyndige tilbage herinde :-) Jeg har arbejdet i Sverige mange år, men er nu blevet opsagt fra mit svenske job pr 1/1-2016. Bor i Sverige, har boet her 10 år. Jeg vil nu prøve at få arbejde i DK igen i 2016. Men mit luksusproblem er at der fulgte et avgångsvederlag (fratrædelsesgodtgørelse) på 8 måneders løn med min svenske opsigelse. Dem får jeg udbetalt i 2016 uanset hvad jeg gør. Jeg har spurgt Skatteverket hvordan de forholder sig til avgångsvederlaget samtidigt med arbejde i DK, men de refererer bare til dobbeltbeskatningsaftalen med DK. Men, er der ikke noget med at der er en 25% regel stadigvæk, eller er den forsvundet ? Noget med at hvis jeg har indkomst både i DK og SE så må jeg max arbejde 25% af tiden i SE ? Ellers skal den danske arbejdsgiver betale socialbidrag af den svenske indkomst (avgångsvederlaget) også ? /Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2016 http://www.oresunddirekt.se/jobb-utbildning/arbeta-i-tvaa-laender/socialfoersaekring-vid-arbete-i-danmark-och-sverige Og som sådan er det ikke Skatteverket du skal spørge om noget sådant, for de beskatter din svenske indtægt... Det vil være Försäkringskassan som er myndigheden der afgører om du omfattes af socialforsikring i Sverige, dvs. om din danske arbejdsgiver skal opkræves socialbidrag... Så vil du være 250% sikker skal du nok henvende dig til Øresunddirekt (som jo på den svenske side reelt er Försäkringskassan)... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter M 10 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2016 Tak, det var et godt link. Tror jeg skal tage ind og snakke med dem i Malmö. /Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter M 10 Anmeld indhold Besvaret January 22, 2016 Har nu snakket med ØresundDirekt og kan dele svaret her, hvis der er nogle andre der kommer i samme situation. Försäkringskassan er ligeglad med hvor mange måneders avgångsvederlag man får. Det der er relevant for dem er om man får det udbetalt på een gang eller månedsvis. Jeg får det på een gang (i januar) og det betyder så at de er ligeglade med hvor meget jeg evt arbejder i DK i 2016 efter 1.februar. Hvis jeg derimod havde fået det udbetalt månedsvis i 2016 ville det blive et problem at arbejde i DK samtidigt (pga 25% reglen). Hun formulerede det under samtalen som at jeg "socialbidragsmæssigt stopper mit engagement i Sverige efter engangs-udbetalingen af avgångsvederlaget". Så længe jeg altså ikke tager et midlertidigt job i Sverige i 2016 inden jeg evt finder noget i DK, for så bliver det noget rod. Så det lovede jeg at lade være med :-) /Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 22, 2016 Personligt, så vil jeg ikke have det 100% godt med, hvad tredjemand (i dette tilfælde ØresundDirekt) udtaler sig om, hvad andenmand (i dette tilfælde Försäkringskassan) eventuelt vil interessere sig for eller ej. Med mindre naturligvis personen hos ØresundDirekt er ansat hos Försäkringskassan; og så vil jeg stadigvæk ikke være helt sikker, da jeg har oplevet en del inkompetente ansatte i det offentlige i Sverige. Jeg har hørt mange sjove udtalelser omkring Försäkringskassans beslutninger og vurderinger. Og så længe man bor i Sverige, og har et kalenderår med indtægt fra både Danmark og Sverige - så vil jeg i hvert tilfælde indhente noget skriftligt fra Försäkringskassan på, at de ikke synes, at der skal betales sociale afgifter af eventuelle indtægter i Danmark for resten af 2016. For, det kan jo være, at du får en fuldtidsstilling i Danmark i morgen for resten af 2016. Og i et sådan scenarie er jeg bestemt ikke sikker på, at Försäkringskassans interesse for dig er ligegyldig. Jeg vil blot gøre dig opmærksom på muligheden for, at virkeligheden måske pludselig er en anden, hvis din danske indtægt overstiger din svenske. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter M 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2016 Jeg er heller ikke 100% sikker på hvad koblingen mellem Förs.Kassan og ØresundDirekt er. Hende jeg snakkede med sagde at hun "repræsenterer" Förs.Kassan, hvad det nu betyder. Jeg spurgte ikke til om det betyder at hun er ansat der. Nogen som ved ? Så ja, det er sikkert en god ide at få noget på skrift også inden man skriver under på en kontrakt i DK. /Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2016 MIg bekendt drives Øresunddirekt i Sverige af Försäkringskassan... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2016 31 minutter siden, sup3rior skrev: MIg bekendt drives Øresunddirekt i Sverige af Försäkringskassan... Citat: "Øresunddirekts informationscenter i Malmø finansieres af Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Skatteverket, Länsstyrelsen Skåne, Region Skåne samt Nordiska Ministerrådet. .... Koordinatoren for aktiviteterne i informationscentret er Sandra Forsén, som er ansat af Länsstyrelsen Skåne og Region Skåne." Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2016 I linket fra Öresunddirekt står der udtrykkeligt at de 25% udregnes efter arbejdstid - dvs. ikke efter lønnens størrelse. Dermed vil jeg mene at det burde kunne fortolkes til at din eventuelle danske arbejdsgiver ikke kan rammes af de svenske socialavgifter. Du skal jo ikke arbejde så meget som en time i Sverige - bare modtage penge for ingenting ;) Men det kan i hvert fald ikke skade at prøve på at få noget på skrift fra Försäkringskassen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter M 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2016 Du har jo faktisk fat i noget der mht tid. Den godtgørelse jeg får dækker indkomst/ansættelse for 2015 og bagud. Min ansættelse ophørte 31/12-2015. Så det er i praksis nul timer jeg arbejder i SE i 2015. Jeg tænkte først på det som at jeg har en måneds "ansættelse" i 2016, pga udbetalningen i januar. Tak for alle input, jeg går igang med at søge noget i DK. Og jeg er sikkert så meget en kylling at jeg prøver at få noget på skrift fra dem også :-) /Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2016 5 minutter siden, Peter M skrev: Og jeg er sikkert så meget en kylling at jeg prøver at få noget på skrift fra dem også. Undgå så vidt muligt, at kalde dit avgångsvederlag (fratrædelsesgodtgørelse) for 8 måneders løn. Det kan ellers forvirre begreberne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 27, 2016 I en helt anden forbindelse faldt jeg over denne side hos Øresunddirekt, og selvom det ikke umiddelbart har noget at gøre med ovenstående scenarie, så kan det give et fingerpeg om, hvordan man eventuelt kunne arrangere en løsning med forskellige arbejdsgivere på hver side af sundet. Arbejde for forskellige arbejdsgivere "Hvis en svensk bosat medarbejder tager et bijob i Sverige ved siden af ansættelsen i din virksomhed, bliver du som dansk arbejdsgiver forpligtiget til at betale svensk arbejdsgiverafgift. For at undgå dette kan du lave en aftale med den ansatte, der fastslår at hun eller han selv skal indbetale den svenske arbejdsgiverafgift ved samtidigt arbejde i Sverige. Hvis din virksomhed har indgået en sådan aftale med en ansat, kan hun eller han få fradrag for arbejdsgiverafgiften i sin danske selvangivelse. Både den danske Udbetaling Danmark, SKAT, det svenske Skatteverket og den svenske myndighed Försäkringskassan skal have at vide, at aftalen er indgået." Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites