To timer og et kvarter – så længe kører en DSB-lokomotivfører gennemsnitligt i tog på en vagt
Man kan åbenbart skrive hvadsomhelst efterhånden og kalde det for fakta.
Faktaboksen i artiklen siger:
FAKTA
Hvad bruger lokomotivførerne deres arbejdstid på?
Kørte timer: 43 pct.
Her medregnes at køre toget frem fra dets holdeplads, værksted, klargøring eller rengøring og at vende det på endestation.
Andre opgaver: 27 pct.
Her medregnes pause, afløsning samt instruktionstimer, hvor andre instrueres og oplæres. Pasrejser medregnes også – det er rejser, som lokomotivføreren foretager til en given station for at påbegynde arbejdet derfra. Derudover medregnes også, når en lokomotivfører står til rådighed, hvis noget uventet sker. Det samme gælder, når man er del af en reservestamme, der skal være klar til at komme på banen, hvis et andet tog for eksempel bryder sammen.
Ikke til rådighed: 30 pct.
Her medregnes ferie, orlov, uddannelse og sygdom.
I arbejdstiden medregnes også ferie, orlov, uddannelse og sygdom. Det er jo helt klart noget sludder.
Hvis man derimod mener, at det er en omkostning for DSB, dvs. noget de betaler for, så er sagen jo en helt anden.
Men jeg er ret overbevist om at absolut ingen holder ferie og orlov i arbejdstiden.