Jump to content
Ann

Behøver revisorhjælp

Recommended Posts

Har vi en revisor jeg kan hyre til en skattesag? Jeg solgte nogle arvede aktier i 2010 og 2011 og tjente så lidt at jeg ikke engang angav dem, tror faktisk der var et nettotab (noget med at tjene 2.000 og tabe 4.000). Men nu har skatteverket estimeret at værdien betyder at min kapitalindkomst skal forhøjes med 88.000 kr. for 2010, og noget ligende for 2011. Det er helt vildt.

De estimerer disse tal fordi jeg ikke kan angive købsprisen for aktierne. Jeg har jo arvet dem, men kursen på arve-datoen er ikke nok for dem. Jeg aner ikke hvornår mine forældre købte dem. Det gjorde de via Danske Bank i sin tid, men jeg har Nordea, så det er nok begrænset hvor meget Danske Bank vil hjælpe mig.

Men jeg har virkelig brug for revisorhjælpe, så er der en der vil træde til?  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fundet en svensk revisor i eslöv som jeg mailer papirerne til, men ville godt have haft råd af en dansk revisor der kendte noget til svenske forhold, for jeg fatter virkelig ikke hvad de taler om.

Jeg har haft en tegningsret som jeg solgte. Det antager de er en kapitalindkomst - med hele beløbet. Der er vel ingen forskel på en tegningsret og kontanter på opsparingskontoen? Det er jo ikke noget man tjener penge på. Og de regner det for en 100% aktiegevinst at jeg har solgt den. 

Hvad har de gang i? Jeg vil da gerne betale min fair del af kagen - men lige nu ser det ud som de regner med at jeg kan dække regningen for flygtningekrisen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ann, av sikke en situation. Ved sidste skattedeklaration fik jeg tilsendt en folder der hedder "Försäljning av värdepapper" med det korte navn SKV 332. Der var en del eksempler i hæftet, som jeg lærte en del af. Måske kan du også bruge det til noget ? :)

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/332.4.39f16f103821c58f680007461.html

De gange jeg har talt med Skatteverket, synes jeg at de var meget flinke til at hjælpe og forklare. Blandt andet fik jeg meget pædagogisk at vide at jeg skam ikke kunne trække bostadrenter fra i kapitalindkomsten, hvilket har undret mig siden. Det var noget med at bostadrenterne kun kunne trækkes fra i kommuneskatten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dvs. at du ikke ved hvad du har solgt dine aktier til ??

Regnstykket lyder på: Salgspris - (Salgspris x 20%) = skattepligtig gevinst

fx:

Salgspris = (250 aktier x kr. 320) – gebyr kr. 200 = kr. 79.800
Omkostnadsbelopp = 79.800 x 20 % = kr. 15.960

Skattepligtig gevinst = 79.800 - 15.960 = kr. 63.840

Du vil i dette eksampel skulle betale aktie skat af kr. 63.840.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites