larsk 14 Anmeld indhold Skrevet November 5, 2015 Selvom vejret ikke ligner, så er det snart tiden, hvor der skal vinterdæk på bilerne, og jeg tror mine er ved at være modne til udskiftning. Spørgsmålet er så, hvilke man skal købe? Jeg har hidtil brugt nokians WR dæk, og været godt tilfreds, men jeg tror de er nu overgået af bedre dæk. Min præmis er dels at jeg skal have 18 tommer, og vinterdæk af typen der tidligere blev kaldt midteuropæiske i modsætning til alpinske/nordiske. Dvs, jeg vægter egenskaber på tør og våd vej højere end is og sne (selvom det selvfølgelig skal være ok), da jeg kører i sydskåne og københavnsområdet/sjælland 99% af tiden, og derfor oftest oplever frysende tørre eller våde veje og måske kun 10-20 dage hvert andet år med meget sne og is. Aquaplaning og bremselængder på våde/fedtede veje er derfor langt mere interessant, samt allround god performance. Måske skal det nævnes at jeg har 4wd på begge biler, og den ene har lidt ekstra performance :) Jeg har fået øje på Pirelli winter Sottozero 3, som skulle være knivskarpe på tør og våd vej ved lave temperaturer, samt rigeligt kompetente på sne og is. I test har de rimelige angivelser af støj og slid (modsat Nokian som har meget støj). De er et par år gamle på markedet, og i test i Lapland til 2015 vinteren, scorer andre højere, men mest fordi køreegenskaber på is og sne vægter mest i de tests. Nogen der kan sige noget kvalificeret dårligt om de Pirelli, eller omvendt noget godt om andre? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret November 6, 2015 Jeg har Sottozero på min pendlerbil, og omend støjniveauet kunne være bedre (men slemt er det nu heller ikke) så har jeg været ganske tilfredse med dem. De har holdt markant længere end andre dæk jeg har prøvet gennem tiden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites