larsk 14 Anmeld indhold Skrevet October 18, 2015 (rettet) Jeg er så småt ved at søge svensk medborgerskab, nu jeg kan beholde mit danske. Det er simpelt nok for mig, der er indfødt dansker og har boet her i ca. 8 år.1. hent en særlig personnummer attest2. betal3 indsend udfyldt blanketMen herefter er jeg i tvivl. Man modtager et medborger bevis, og så er spørgsmålet, hvad gør man hvis man vil have et pas?Jeg kan ikke styrke min identitet overfor politiet på en måde, som er krævet for at få svensk pas.Som det ser ud for mig, så må man på skatteverket og få et nationalt identitetskort, da de accepterer man styrker sin identitet med f.eks. et dansk pas og et svensk personnummerbevis, og med det i hånden, kan man styrke sin identitet til et svensk pas.Er der er en nemmere/kortere vej? Redigeret October 18, 2015 af larsk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2015 Fordømte bureaukrati...Dit ID er ikke godt nok til at hente pas, men hvis du med samme ID henter et andet ID er det lige pludselig ok. Det giver jo de facto ikke den sikkerhed for verifikation de vil have i første omgang... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2015 Ja, det er ret pudsigt, men formoder at begge dele reelt handler om værdien af ID'et. Detr nationale ID bekræfetr egentlig kun mit personnummer med et billede taget på stedet, efter de med mange forskellige muligheder, har bekræftet,at den de fotograferer faktisk er den, som skal have ID'et .Med passet er de mere firkantede ang. reglerne om identifikation, men de har jo flere andre ting i spil (betaling fra mig og registeropslag), og de vil ikke have 'besværet' med at skulle verificere og kombinere anden information. Skatteverket accepterer at bruge tid og kræfter på denne proces.Men du har ret, det øger ikke sikkerheden meget at de forlænger kæden, at passet bliver udstedt til rette ejer baserer sig i sidste ende på skatteverkets identifikation, de øvrige dele kunne være misbrug af en andens identitet.Men det er jo også ret svært, for hvordan skal du første gang styrke, at du er den, der har det personnummer, (oprettet af skattevæsnet, som skattesamordning en gang for mange år siden), som efter sagsbehandling baseret på mails og formularer, har fået medborger status?En anden vej kunne være at konvertere kørekort, da det er billedlegitimation (svensk kørekort) som accepteres til pas. Og der verificeres billedet, baseret på dit danske kørekortsbillede og en sagsgang med breve til din adresse, som skal hentes med legitimation :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites