Admin 12 Anmeld indhold Skrevet September 10, 2015 Med fare for at åben en farlig diskussion, så ville jeg godt høre meningerne fra den anden side af sundet om dette emne. Der er en bred opfattelse af at svensken er venligere stemt mod flygtninge end vi er i Danmark. Jeg oplevede nu den samme polarisering da jeg boede i Sverige og den samme opdeling af "strammer" og "krammer" og at velvilligheden var størst bland magteliten i Stockholm. Måske er det fordi Skåne er Sverige's "Sønderjylland". Der er folk der er begyndt at bruge tags #altingerbedreisverige og jeg mener det er misforstået. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2015 Sverige er væsentligt mere polariseret end Danmark på det område, vi skal da ikke længere tilbage end sidste år mener jeg hvor de store aviser rodede sig ud i noget hacking for at afsløre folk som snakkede kritisk om indvandring på nettet og derefter hængte dem ud på forsiden... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2015 Det er en meget interessant debat. Mange af mine danske kollegaer mener at det sejler for Sverige, mens mange af mine svenske naboer mener at danskerne er utroligt kyniske i deres tilgang til situationen. Mange svenskere drager desuden paralleller til WW2 og hvad der kunne være sket såfremt de ikke hjalp jøderne. Når det er sagt så oplever ja da når man sidder sammen i under 4 øjne at svenskerne bliver lidt mere ærlige omkring deres forhold til alle flygtningene. Så efter et par øl så kommer sandheden frem og mange af dem synes måske også at der kommer lige vel mange til Sverige. Det kan vel ikke undre at Sverigesdemokraterne vinder terræn. Men jeg tror man skal stille sig selv det spørgsmål hvad man selv ville gøre i samme situation. Hvis man stod i et krigshærget land og bomberne sprænger om ørerne på ens familie. Det der kan pisse mig mest af er den manglende vilje til at hjælpe fra de rige Golf-lande. De har 0 flygtninge taget på trods af at de ligger tættere på, er super rige og har mere til fælles kulturelt end "vi" har. Men jeg tror simpelthen de køber sig ud af situationen og måske endda ser det som en mulighed for at sprede deres religion og kultur til Europa. Det skulle ikke undre mig om mange af de penge de donerer til situationen går til at sende folk til Europa. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2015 Men jeg tror man skal stille sig selv det spørgsmål hvad man selv ville gøre i samme situation. Hvis man stod i et krigshærget land og bomberne sprænger om ørerne på ens familie. Du kan ikke fortænke dem i at komme hertil, enhver rationel tænkende søger jo at optimere sit liv på den måde som man nu mener er bedst... Derfor er det systemet der skal kritiseres, specielt nu hvor UNHCR åben fortæller at de er løbet tør for penge og derfor må skære ned på mad og lægehjælp i nærområderne mens der brændes penge af heroppe dels på at tage imod de tilkommende dels på alle mulige fjollede projekter... Sverige brugte sidste år 37 milliarder på flyktningehjælp, heraf gik de 34 miliarder til dem som kom til Sverige (kun beregnede udgifter til Migrationsverket, dvs. eks. lægehjælp, skole med videre) mens 320 millioner gik til at hjælpe på plads i Syrien. Valgte svenskerne at lægge pengene der hvor de gjorde mest gavn kunne de hjælpe 2,6 millioner mennesker med basale fornødenheder som mad, vand, lægehjælp og et sted at bo fremfor de cirka 120.000 som kommer til landet... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2015 Du kan ikke fortænke dem i at komme hertil, enhver rationel tænkende søger jo at optimere sit liv på den måde som man nu mener er bedst... Derfor er det systemet der skal kritiseres, specielt nu hvor UNHCR åben fortæller at de er løbet tør for penge og derfor må skære ned på mad og lægehjælp i nærområderne mens der brændes penge af heroppe dels på at tage imod de tilkommende dels på alle mulige fjollede projekter... Sverige brugte sidste år 37 milliarder på flyktningehjælp, heraf gik de 34 miliarder til dem som kom til Sverige (kun beregnede udgifter til Migrationsverket, dvs. eks. lægehjælp, skole med videre) mens 320 millioner gik til at hjælpe på plads i Syrien. Valgte svenskerne at lægge pengene der hvor de gjorde mest gavn kunne de hjælpe 2,6 millioner mennesker med basale fornødenheder som mad, vand, lægehjælp og et sted at bo fremfor de cirka 120.000 som kommer til landet... Men ud fra et økonomisk synspunkt kommer mange af de penge svenskerne poster i flygtninge vil i omløb i det svenske samfund. Hvorimod sendte man pengene derned ville alle pengene forsvinde ud af landet. Det vil gøre langt mere gavn og formentlig forhinde flere i at komme herop. Men ikke desto mindre vil en stor del af pengene spenderet i Sverige, blive i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2015 Men ud fra et økonomisk synspunkt kommer mange af de penge svenskerne poster i flygtninge vil i omløb i det svenske samfund. Hvorimod sendte man pengene derned ville alle pengene forsvinde ud af landet. Det vil gøre langt mere gavn og formentlig forhinde flere i at komme herop. Men ikke desto mindre vil en stor del af pengene spenderet i Sverige, blive i Sverige. På et eller andet plan er din tese korrekt, men for det første anvendes mange af pengene ikke produktivt af flere årsager. Dels fordi de anvendes til formål som ikke gavner samfundet som helhed da størstedelen af de ankomne har en ringere beskæftigelsesfrekvens end medel-svensson og derfor trækker samfundet i en negativ retning, dels fordi de ankomne trækker deres familier hertil gennem sammenføringer hvilket igen øger behovet for offentlig støtte ligesom en del af pengene allerede idag forsvinder ud af landet da en del af de ankomne støtter deres tilbageblevne familier med penge... At leve af offentligt støtte gør ikke samfundet rigere, da pengene skal tages fra folks private lommer... Valgte man en strategi som gik ud på at de 34 milliarder som idag anvendes af Migrationsverket blev brugt på flytningehjælp i nårområder, ville en lang række andre områder blive økonomisk styrket som eks. sjukvården og skolerne som ikke længere sad med tunge udgiftsposter til de ankomne, politiet som skulle bruge mindre krudt på at rende rundt i utanförskapområderne og bekæmpe bander, socialforvaltningerne som ikke længere skulle håndtere de store sociale problemer som er i fornævnte områder (eller betale for rejser til selvsamme: http://avpixlat.info/2015/07/12/kommunen-overklagar-vill-inte-betala-flygbiljetter-for-asylsokandes-tio-barn/ / http://avpixlat.info/2014/04/11/socialtjansten-betalar-tiggares-semesterresor-till-hemlandet/) Så ja, valgte man at støtte i hjemlandet/nærområdet forsvinder pengene men min påstand er at det kun vil blive bemærket i mindre grad da mange andre områder vil opleve at spare penge... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2015 Nogen gange er det også lidt trættende at høre på debatten i Danmark, da nogen på den yderste højrefløj kan komme med temmeligt hadefulde ytringer. Men de store midterpartier (bortset fra R) har jo for længst opdaget sandheden omkring hvor mange problemer der er med den muslimske indvandring, og det kan debateres relativt fordomsfrit, hvilket er en god ting, da det giver højest chance for at lede til rationelle løsninger (engang). Svenskerne er generelt ikke så meget for at snakke politik privat - hvor man i Danmark har en anden tradition for at ubekymret gabe op! I Sverige er der jo nærmest opstået en religiøs sekt omkring det at man ikke må være racist - og på et tidspunkt var det blevet stå grotesk at man ikke kunne kritisere invandringen overhovedet uden at blive sat på "kætter-listen". Der er stadig meget af denne holdning tilbage i den traditionelle svenske presse. Men nu er store dela af folket jo vågnet op, og har opdaget at medierne lyver for dem - faktisk i sådan en grad at folket nu er begyndt at søge over på sites som avpixlat.info og flashback.org for at høre den anden side af historien. Og Sverigedemokraterne er netop igen blevet målt til at være Sveriges største parti, hvis der var valg i dag. Og hvis problemerne med tiggere og migranter fortsætter så bliver SD kun endnu større. Og jeg har opdaget en ting om Svenskerne - de vil på ingen måde fremstå som racist - men når det kommer til hvor de skal bo, så vil de betale ALT for IKKE at bo i de samme kvarterer som indvandrerne . Og i en del af bostadsrättföreningene kigger man grundigt reglerne omkring uthyrning i andra hand efter i sømmene for at sikre at en person som fx Bert Carlsson ikke kan opkøbe lejligheder til salg og begynde at leje dem ud til flygtninge/migranter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2015 Det er en meget interessant debat. Mange af mine danske kollegaer mener at det sejler for Sverige, mens mange af mine svenske naboer mener at danskerne er utroligt kyniske i deres tilgang til situationen. Mange svenskere drager desuden paralleller til WW2 og hvad der kunne være sket såfremt de ikke hjalp jøderne. Når det er sagt så oplever ja da når man sidder sammen i under 4 øjne at svenskerne bliver lidt mere ærlige omkring deres forhold til alle flygtningene. Så efter et par øl så kommer sandheden frem og mange af dem synes måske også at der kommer lige vel mange til Sverige. Det kan vel ikke undre at Sverigesdemokraterne vinder terræn. Nej, det er også sådan jeg husker det, men det var også lidt anderledes da jeg boede der, for det var inden Sverigedemokraterne kom ind og den slags tale var meget tabu. Nu er det som om at låget er faldet af. Mest fordi ingen af de etablerede partier kunne drømme om at tale stramninger. Men jeg tror man skal stille sig selv det spørgsmål hvad man selv ville gøre i samme situation. Hvis man stod i et krigshærget land og bomberne sprænger om ørerne på ens familie. Præcis det samme og man havde nok ikke engang ventet på bomberne. Det der kan pisse mig mest af er den manglende vilje til at hjælpe fra de rige Golf-lande. De har 0 flygtninge taget på trods af at de ligger tættere på, er super rige og har mere til fælles kulturelt end "vi" har. Men jeg tror simpelthen de køber sig ud af situationen og måske endda ser det som en mulighed for at sprede deres religion og kultur til Europa. Det skulle ikke undre mig om mange af de penge de donerer til situationen går til at sende folk til Europa. Ja, de har tilbudt at betale for 200 mosker i Tyskland. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2015 Du kan ikke fortænke dem i at komme hertil, enhver rationel tænkende søger jo at optimere sit liv på den måde som man nu mener er bedst... Derfor er det systemet der skal kritiseres, specielt nu hvor UNHCR åben fortæller at de er løbet tør for penge og derfor må skære ned på mad og lægehjælp i nærområderne mens der brændes penge af heroppe dels på at tage imod de tilkommende dels på alle mulige fjollede projekter... I mange år har vi hørt argumentet "vi skal hjælpe i nærområderne". Det bliver bare ikke som prædiket.Det havde nok gjort en forskel i denne situation. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2015 Nogen gange er det også lidt trættende at høre på debatten i Danmark' date=' da nogen på den yderste højrefløj kan komme med temmeligt hadefulde ytringer.[/quote'] De kan være helt grotesk at høre på nogle gange, men jeg tror også at polariseringen skaber ekstremer. Hvad man prøver at snakke fornuftigt, men lige meget hvad man siger, bare får at vide at man er racist så ryger fornuften på et eller andet tidspunkt. I virkeligheden tror jeg at de fleste danskere kunne finde sammen om et "nationalt kompromis", men så ville DF's eksistens-grundlag smuldre, så debatten bliver nødt til at fortsætte. Svenskerne har altid slået mig som mere autoritetstro end danskerne. Danskerne er lidt mere rebelske. Og hvis de etablerede partier nægter at tale stramning. Bert Karlsson er da vist kendt som "strammer" efter han deltagelse i "Ny demokrati" ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret September 14, 2015 I mange år har vi hørt argumentet "vi skal hjælpe i nærområderne". Det bliver bare ikke som prædiket.Det havde nok gjort en forskel i denne situation. Det havde det nemlig... Men det betyder ikke det er for sent, vi kunne bare have gjort endnu mere eftersom der havde været flere penge at spille med end nu... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret September 14, 2015 Bert Karlsson er da vist kendt som "strammer" efter han deltagelse i "Ny demokrati" ? Han praktiserer vist ikke som han lever hvis det er tilfældet: http://www.allabolag.se/5560644501/Jokarjo_AB Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret September 14, 2015 Han praktiserer vist ikke som han lever hvis det er tilfældet: Bert Carlsson er allerede blevet mangemillionær på at skaffe boliger til asylanter/migranter http://www.expressen.se/nyheter/migrationsverket-far-skylla-sig-sjalva/ Migrationsverket er så desparat efter boliger at de betaler hvad som helst til de private aktører, som kan skaffe boliger. Det er den nye form for guldgraverindustri! Her der det bare for skattebetalernes regning. Måske kan han sågar blive milliardær på dette, Det mildest talt groteskt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret September 15, 2015 Det mildest talt groteskt! Det er vist årets underdrivelse :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret October 11, 2015 arg - afsnittene er forsvundet i de tidligere poster! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret October 11, 2015 Antallet af asylansøgende til Sverige er eksponentielt stigende lige p.t. og der slås nye rekorder.I torsdags søgte 1609 personer om asyl - på een dag.Prøv lige at gange det med 365 - det giver 587.285 på årsbasis hvis det fortsætter - og faktisk også undlader at vedblive med at stige!!!!!!!Husk så dertil at det kun er dem som søger asyl - tallet indeholder IKKE familiesammenføringer. Erfaringsmæssigt ender den reelle indvandring inkl. sammenføringer med at bliver omtrent det dobbelte af antallet af asylansøgere.Så Sverige er lige nu ved at tage imod ca. 1 MILLION indvandrere om året fra den muslimske verden.WTF! WTF! WTF!Det går riv rav ruskende galt, hvis det fortsætter! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret October 11, 2015 Glemte link til tallene som er direkte fra Migrationsverkets side:http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-10-09-Nastan-8-900-asylsokande-de-senaste-sju-dagarna.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret October 12, 2015 Det er helt skævt...Og så tænk på den her artikel: http://ledarsidorna.se/2015/09/handlingsalternativ-i-folkvandringens-tidevarv/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret October 12, 2015 Wow det er vildt.I øvrigt denne tråd kommer ikke på forsiden når der bliver skrevet i den? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret October 12, 2015 Har du set knappen "Nyt indhold" oppe i højre hjørne, den virker rent faktisk nu :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2015 Har du set knappen "Nyt indhold" oppe i højre hjørne, den virker rent faktisk nu :)Nej, tak for tippet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret October 15, 2015 Her de nye og stigende tal for denne uge http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-10-12-Over-9-300-asylsokande-de-senaste-sju-dagarna.htmlBemærk også at der ud af tallet var over 2000 uledsagede (læs familiesammenføringsansøgningen er i posten) asyl børn fra Afghanistan.http://www.jp.se/article/bert-karlsson-ensamkommande-strommar-in/I Danmark har man fået i alt 615 i hele 2015 ! Underligt at børn som man ikke skulle tro havde viden til at være særligt selektive på det her område under en flugt, sådan helt tilfældigt tager hele vejen til Sverige og åbenbart undgår at blive hjulpet/registreret/søge asyl i de lande de rejser igennem.https://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/E3C50EA0-BD36-4DDD-9C8D-7AAF44DE1F12/0/seneste_tal_udlaendingeeomraadetpdf.pdf 1 sup3rior reacted to this Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret December 2, 2015 http://www.b.dk/globalt/flygtninge-ankommer-til-sverige-i-gummibaad-efter-kontrol De vil for alt i verden åbenbart ikke registreres i Sverige siden de ikke bare møder tolderen med et ønske om at søge asyl... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret December 4, 2015 På 11/10/2015 23.30.44 , bananas skrev: Antallet af asylansøgende til Sverige er eksponentielt stigende lige p.t. og der slås nye rekorder. I torsdags søgte 1609 personer om asyl - på een dag. Prøv lige at gange det med 365 - det giver 587.285 på årsbasis hvis det fortsætter - og faktisk også undlader at vedblive med at stige!!!!!!! Husk så dertil at det kun er dem som søger asyl - tallet indeholder IKKE familiesammenføringer. Erfaringsmæssigt ender den reelle indvandring inkl. sammenføringer med at bliver omtrent det dobbelte af antallet af asylansøgere. Så Sverige er lige nu ved at tage imod ca. 1 MILLION indvandrere om året fra den muslimske verden. WTF! WTF! WTF! Det går riv rav ruskende galt, hvis det fortsætter! En rigtig god grund til at lukke broen og lade Danmark tage imod masserne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites