Pingo 10 Anmeld indhold Skrevet April 7, 2015 Som bosiddende i Sverige skal jeg jo beskattes i Sverige af eventuelle aktieindkomster. Men kan man anvende grundavdrag i Sverige når jeg arbejder i DK og er begränset skattepligtig? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2015 Det tror jeg faktisk ikke. Så vidt jeg ved kan man heller ikke anvende grundfradraget til udsættelse af reavinst ved salg f.eks. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pingo 10 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2015 Hmm tänkte det nok Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2015 Skal aktieindkomster i DK også beskattes i Sverige og ikke i DK? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2015 Skal aktieindkomster i DK også beskattes i Sverige og ikke i DK? Som udgangspunkt vil jeg mene at du skal beskattes af dem i Sverige, da du er fuldt skattepligtigt her... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret April 11, 2015 Skal aktieindkomster i DK også beskattes i Sverige og ikke i DK? Danske og svenske renteindtægter og aktie-/udbytteindtægter (også hvis det samlet beløbet er negativt - men kan så ikke bruges til så meget) beskattes i Sverige. Husk også at hvis du har en dansk arbejdsgiver pensionsordning, hvor det trækkes PAL-skat til DK, her skal du bede SKAT om fritagelse, og så selv oplyse hvad du har haft af aktie-/udbytte indtægter til skatteverket i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret April 14, 2015 Skal aktieindkomster i DK også beskattes i Sverige og ikke i DK? De skal beskattes i Sverige - og hvis de er havnet på din danske selvangivelse skal du (på en eller anden måde) pille dem af igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret April 15, 2015 De skal beskattes i Sverige - og hvis de er havnet på din danske selvangivelse skal du (på en eller anden måde) pille dem af igen. Det var altså også en fejl at tilføje renteudgifterne på mine lån i Sverige på den danske selvangivelse? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret April 15, 2015 Nej, renteudgifter kan du i princippet skrive på begge selvangivelser Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret April 15, 2015 Hvad med aktieudbytteskat som DK trækker. Hvordan får man de penge retur (for flere år) og skatter i Sverige? Der må være noget blanketnoget eller? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret April 15, 2015 Nej' date=' renteudgifter kan du i princippet skrive på begge selvangivelser[/quote'] Tak Man skal vel genindsende sine årsopgørelser for de pågældende år og bede skat se på dem igen. Det synes jeg er set beskrevet sådan før. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret April 15, 2015 Hvad med aktieudbytteskat som DK trækker. Hvordan får man de penge retur (for flere år) og skatter i Sverige? Der må være noget blanketnoget eller? Det foregår på samme måde som det ville foregå i DK - man bliver trukket 15% i udbytteskat, og så afregner man resten med bopælslandet skattevæsen (hvor man er fuld skattepligtig). Har man betalt for meget i ét land, må man have fat i dem så de kan rette til - skriv/ring til dem, for at få den rette fremgangsmåde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2015 Jeg er blevet trukket 27% i DK i aktieudbytteskat. Så hvad gør jeg rent praktisk herfra? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2015 Jeg er blevet trukket 27% i DK i aktieudbytteskat. Så hvad gør jeg rent praktisk herfra? Du meddeler SKAT i DK at du ønsker din skat for det pågældende år omberegnet og fortæller dem at du som grænsegænger/begrænset skattepligtig ikke skal betale aktieudbytteskat i DK... Derefter laver du den omvendte manøvre med Skatteverket... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret April 29, 2015 Hvis man vil anvende den nye svenske 'finte' med en investeringssparkonto, så ser det ud til (som jeg læser medierne) at de 2 store er Avanza og Nordnet. Jeg ved flere her har anvendt Nordnet til valutaveksling, men er der væsentlige forskelle mellem de 2 udbydere? De tilbyder begge egne fondsmodeller, hvor man uden afgift/kurtage kan købe og sælge, og Avanza praler med at deres fond har givet 31% på de seneste 12 måneder (21% for 2014), og Nordnet viser tilsvarende 20+% for 2014, og jeg tænker derfor at det ville være smart til 'klat-opsparing' hvor man i stedet for investere en opsparet sum kan tilkøbe hver gang man vil lægge til opsparingen. Jeg er blevet særligt interesseret i den model, fordi min bank ikke vil lade mig selv betale ind på mit toplån når jeg har lyst.Jeg skal enten skal binde mig for en fast månedlig sum (hvilket jeg allerede gør), eller bede dem udføre transaktionen (sikkert mod gebyr). Jeg kunne se at jeg de sidste 12 måneder har betalt over 1000 / mnd mindre i rente på mine huslån, og de kunne jo så lige så godt gå på amorteringen. Men det kan jeg så ikke dynamisk - og hvis jeg forhøjer amorteringen fast og senere vil sænke den får jeg sikkert et fandens hus med banken. Så med 0 i rente på indestående i banken og knapt 2% på huslånet, så ville det være smart at kunne smide dem ind til en fornuftig forrentning uden gebyrer, og så f.eks. 1 gang om året bede banken overføre en større sum til lånet. Så har jeg fuld fleksibilitet og vil formentlig kunne tjene en smule på vejen. Og selvom jeg har et pænt ubrugt svensk rentefradrag, så tvivler jeg på at det er besværet værd for så små summer at afregne skat af både afkast og evt. fortjeneste ved salg, når alternativet er at betale 0,27% af den samlede konto årligt - uanset tab eller gevinst. Sålænge renterne er så lave og summen jeg forventer at investere er i den lave ende, og jeg gerne vil have maksimal dynamik og uden gebyrer? Jeg kan jo stadig køre langsigtet aktieinvestering efter den klassiske model ved siden af på en klassisk aktiekonto Eller er der noget jeg har overset? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret May 12, 2015 Havde håbet lidt at Bananas eller andre med lidt mere viden end jeg om de svenske regler, havde kommet med lidt feedback. Foreløbigt har jeg oprettet konto i avanza, smidt 5k sek ind og købt deres gebyrfri avanza zero fond for pengene. Så udover skat, så har jeg efter et par dårlige dage lige nu tabt 38 sek på den in-værst-ering :) Men det er nu klart, når OMXS30 har været i et fald og sikkert på kort sigt står til mere tab/uro. Jeg er ikke så bekymret for den del. Men jeg mere interesseret i fornuften af det overordnede i at anvende investerinsgssparkonto til kortere opsparing, i stedet for at nedbringe toplånet på huset. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites