kevinff 10 Anmeld indhold Skrevet February 19, 2015 Hejsa alle sammen! Kort sagt så går mit spørgsmål på om der er noget problem/ulovligt i at jeg som dansker arbejder for et svensk firma (eller en svensk afdeling af et dansk firma) og kører i firmaets bil (udelukkende erhverskørsel og bilen står i sverige resten af tiden) ud til vores danske kunder? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2015 Jeg antager at du er bosiddende i Danmark, hvis ikke er dit spørgsmål irrelevant... Men reglerne finder du her: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1949673 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kevinff 10 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2015 Jeg antager at du er bosiddende i Danmark, hvis ikke er dit spørgsmål irrelevant... Men reglerne finder du her: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1949673 Jeg er bosat i Danmark ja :) Umiddelbart kan jeg ikke se hvor i dit link jeg finder svar på mit spørgsmål? Det er jo ikke en firmabil (sådan som jeg tolker det i skats link så fri firmabil) men udelukkende en bil som firmaet ejer som jeg så kører rundt til div kunder i og så stiller den i sverige igen (Det drejer sig bla om biludlejning til blandt andet bryllupskørsel osv med chauffør). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2015 Jeg er bosat i Danmark ja :) Umiddelbart kan jeg ikke se hvor i dit link jeg finder svar på mit spørgsmål? Det er jo ikke en firmabil (sådan som jeg tolker det i skats link så fri firmabil) men udelukkende en bil som firmaet ejer som jeg så kører rundt til div kunder i og så stiller den i sverige igen (Det drejer sig bla om biludlejning til blandt andet bryllupskørsel osv med chauffør). Jamen, så har du vel besvaret dit eget spørgsmål? Det fremgår ikke af SKAT's vejledning for undtagelser, ergo er det vel ikke undtaget? Vil du være sikker kan du søge SKAT om bindende svar... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2015 Som udgangspunkt skal størstedelen af kørslen foregå udenfor DK, for at du "lovligt" kan køre rundt i DK i udenlandsk bil og med dansk adresse. Men hvis du vil have SKAT's velsignelse, bør du spørge dem - og husk at få deres svar sort på hvidt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2015 Alternativt have et skudsikkert argument http://tracking.autolog.dk/tracking-produkter/gps-tracking-koerebog/ Med en GPS Kørebog så kan dokumentere hver eneste KM blot ved at afsende loggen =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2015 Alternativt have et skudsikkert argument http://tracking.autolog.dk/tracking-produkter/gps-tracking-koerebog/ Med en GPS Kørebog så kan dokumentere hver eneste KM blot ved at afsende loggen =) Forudsætter stadig at det generelt er lovligt ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2015 Skat har jo skrevet et helt afsnit med eksempler på udenlandske firmabiler og hvornår de er registreringsafgiftspligtige eller ej: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947225&chk=208670&_suid=138753474864405989765059877357 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2015 Er det fra skat ikke omhandlende firmabil som også bruges privat? Sådan som jeg læser Kevins oplæg så er hans arbejdsplads i Sverige og han møder ind der hver morgen. At han så kører til DK i firmaets bil efterfølgende er jo lige meget, da han nu er på job for sit svenske firma. Dog ville jeg nok stadig sikre mig at jeg havde en skudsikker GPS logbog, ville være ærgerlige penge at betale. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2015 Forudsætter stadig at det generelt er lovligt ;) Nu er jeg jo ikke SKAT men jeg kan ikke se hvordan det ikke kan være lovligt hvis bilen hver morgen kører ud fra Sverige. Hvis bilen derimod altid stod i DK og han havde privatbrugsret over den så er det jo en anden sag =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2015 Som også står skrevet i linket fra SKAT - så kan SKAT efter ansøgning afgøre, om en udenlandsk bil kan fritages for registreringsafgift. Jeg tvivler dog på at en sådan fritagelse vil blive givet i dette tilfælde som kevinff beskriver. Om bilen står parkeret i Danmark eller udenfor landes grænser betyder ikke det helt store, da det er den som fører bilen som betyder noget. SKAT benytter begrebet "centrum for livsinteresser" til at bestemme i hvilke land man hører hjemme (bor) - men i dette tilfælde betyder brugen af bilen nok mest (benyttes den mest udenfor DK eller ej). Men igen spørg SKAT de er de eneste som kan give dig et svar. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kevinff 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2015 Er det fra skat ikke omhandlende firmabil som også bruges privat? Sådan som jeg læser Kevins oplæg så er hans arbejdsplads i Sverige og han møder ind der hver morgen. At han så kører til DK i firmaets bil efterfølgende er jo lige meget, da han nu er på job for sit svenske firma. Dog ville jeg nok stadig sikre mig at jeg havde en skudsikker GPS logbog, ville være ærgerlige penge at betale. Det er præcis sådan jeg mener :) men kan godt høre jeg nok er nødt til at betale de 400,- for at få et bindene svar fra skat :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2015 Er det fra skat ikke omhandlende firmabil som også bruges privat? Sådan som jeg læser Kevins oplæg så er hans arbejdsplads i Sverige og han møder ind der hver morgen. At han så kører til DK i firmaets bil efterfølgende er jo lige meget, da han nu er på job for sit svenske firma. Dog ville jeg nok stadig sikre mig at jeg havde en skudsikker GPS logbog, ville være ærgerlige penge at betale. Nu er jeg jo ikke SKAT men jeg kan ikke se hvordan det ikke kan være lovligt hvis bilen hver morgen kører ud fra Sverige. Hvis bilen derimod altid stod i DK og han havde privatbrugsret over den så er det jo en anden sag =) Det er ikke så simpelt endda... For hvis man meget ofte kører til kunder i DK arbejder man jo reelt i DK, og så gælder der andre beskatningsregler... Så bindende svar er vejen frem i sådan en sag... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kevinff 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2015 Kan godt høre jeg skal kontakte skat for at være helt sikker :) takker for hjælpen alle sammen! Lige hurtigt som en sidenote. hvordan tolker i denne "køretøjet er lejet i udlandet for en periode af højst 7 dage, føreren har ret til at føre køretøjet efter lejeaftalen, og kørslen på færdselslovens område kun sker fra grænsen direkte til det sted her i landet, hvor køretøjet efter lejeaftalen skal afleveres." ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2015 Kan godt høre jeg skal kontakte skat for at være helt sikker :) takker for hjælpen alle sammen! Lige hurtigt som en sidenote. hvordan tolker i denne "køretøjet er lejet i udlandet for en periode af højst 7 dage, føreren har ret til at føre køretøjet efter lejeaftalen, og kørslen på færdselslovens område kun sker fra grænsen direkte til det sted her i landet, hvor køretøjet efter lejeaftalen skal afleveres." ?? At reglen kun gælder hvis køretøjet er lejet i maksimalt en uge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2015 At reglen kun gælder hvis køretøjet er lejet i maksimalt en uge. Og at du kun må køre direkte fra grænsen og hjem Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Michael Christiansen 10 Anmeld indhold Besvaret April 11, 2015 Hejsa alle sammen! Kort sagt så går mit spørgsmål på om der er noget problem/ulovligt i at jeg som dansker arbejder for et svensk firma (eller en svensk afdeling af et dansk firma) og kører i firmaets bil (udelukkende erhverskørsel og bilen står i sverige resten af tiden) ud til vores danske kunder? Har en gang været på kursus i Malmö (Malmö Airport). Der kunne en af instruktørene fortælle, at de tre danske instruktører (med bopæl i Danmark) havde firmabetalt bil på svenske plader. Alle på den danske adresse havde lov til at køre bilen. Hvis bilen derimod skulle på værksted, og han fik udleveret en lånebil, så måtte han ikke køre lånebilen over broen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites