Jump to content
bonne

Hvad gør en klog nu? Aka: Nu får vi snart lönforhöjelse! (Finansiel Krise til debat)"

Recommended Posts

Jeg bor til leje i SE, og har gjort det siden jeg flyttede hertil i 2007. Det har dog ærget mig, at jeg ikke købte bolig dengang SEK-kursen lå i 63. Flere DK venner har prøvet at overtale mig til at købe ejendom i DK, de siger, at jeg er snotdum ikke at udnytte de billige lån i DK. Jeg har det bare sådan, at jeg er rigtig tilfreds med min situation her i SE. Jeg har ingen lån, godt med aktiver og lave faste omkostninger. Jeg behøver ikke at skulle stresse over ikke at have penge til terminen, næste måned osv... Jeg har økonomisk frihed til helt at gøre hvad jeg vil. Selv hvis jeg mister arbejdet, kan jeg tage det roligt. For en periode i hvert fald. Men nu hvor renten er lav og SEK-kursen har faldet i noget tid og ser ud til at fortsætte, så tænker jeg på, at jeg måske skal købe bolig i SE. Hvordan ser boligmarkedsituationen ud her i SE. Er priserne opadgående... giver det mening at købe ejendom her - og så i DKR? Hvad gør en klog nu? Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er selv i samme situation og har boet til leje i SE siden 2008. Det kommer vel også an på om du skal købe som investering eller vil bo der længe i fremtiden. Jeg kommer ikke til at købe uanset renterne, da jeg nyder friheden og ikke tænke i priser og markedsforhold m.v. Priserne i Skåne har været svagt stigende gennem mange år, og tror ikke du kommer at se samme udsving som i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du overhovedet låne til de meget billige DK renter ved køb af fast ejendom i Sverige? Da jeg undersøgte det for en del år siden var eneste mulighed "andelsboliglån" hvor renten ikke var konkurrencedygtig med hvad der kan lånes til i Sverige. Priserne er generelt stigende i Skåne. Vores lille hus i Husie var en del mere værd end jeg egentlig havde turde håbe på (noget mere end det blev købt til for 7 år siden) da vi fik det vurderet her i sommers.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke belåne en svensk ejendom med danske realkreditlån. Du kan måske tage et dansk banklån til formålet, men det bliver til de rentesatser, som gælder uden sikkerhed, hvilket er helt horrible satser. Jeg har svært ved at se at det kan konkurrerer med at tage et svenskt banklån i svenske kroner med sikkerhed i boligen. Bottenlån med lidt rabat kan p.t. fås for omkring 1,9%.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du kan ikke belåne en svensk ejendom med danske realkreditlån. Du kan måske tage et dansk banklån til formålet, men det bliver til de rentesatser, som gælder uden sikkerhed, hvilket er helt horrible satser. Jeg har svært ved at se at det kan konkurrerer med at tage et svenskt banklån i svenske kroner med sikkerhed i boligen. Bottenlån med lidt rabat kan p.t. fås for omkring 1,9%.
Eller man kan tage et svensk lån i danske penge, når man mener at kronekursen er lavest. Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorledes er man stillet hvis ikke man har til udbetalingen heller? Vil en svensk bank finansiere resten med et toplån mon?
Topplån er noget visse banker bruger fra 75% til 85% som er grænsen der er defineret ved lov en bolig må finansieres... Renten er en smule højere end bottenlån, men ikke helt så høj som et uforsikret lån... SBAB f.eks. kører med bottenlån helt op til 85% og man sparer derved nogle kroner på at renten på hele lånet er lavere end eks. de banker som kun laver 75% bottenlån... Men mangler man de sidste 15% så hedder det enten almindeligt banklån (til en kedelig rente) eller opsparing...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men mangler man de sidste 15% så hedder det enten almindeligt banklån (til en kedelig rente) eller opsparing...
Det er de færreste banker som tilbyder finansiering af de resterende 15% - jeg spurgte hos Nordea og hvis man skal have hel eller delvis finansiering af den resterende del var deres uofficielle anbefaling at finde den del af lånet i Danmark!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som bekendt, for nogen, er vi jo flyttet tilbage til Danmark. Vi fik en gennemgang af vores økonomi og det kunne bedste betale sig at bo i hus i Danmark med fulde afgifter på alt hvad der følger med, end at betale til en bro, der kun bliver dyrere. Besparelsen på broen alene, betaler faktisk afbetalingen på huset i Danmark. (vi kørte 2 personer over dagligt) Når det så er skrevet, så dem der købte vores lejlighed i Sverige, var danskere og de fik et lån hos Nordea Danmark der dækkede 100%. Vi spurgte mere ind til det og det var noget nyt Nordea lige var begyndt på, hvor man lånte i det land man arbejder i, ikke det land man bor i. Mægleren sagde faktisk at det var en tendens der var ved at komme, men den var en smule besværlig for dem, da i stedet for en simpel overførelse "internt", så skulle man vente på at den udenlandske bank, havde overført til den svenske bank. Vi sad 1 time hos mægleren før bekræftelsen kom......... Da jeg også har Nordea, både i dk og se, hørte jeg lige vores bankmand om politikken og på begge sider bekræftede de at hvis man var dansker, skulle man låne pengene i DK, til svensk ejendom. Jeg kender dog ikke sammensætningen af lånet eller hvor pengene kommer fra (bank eller realkredit, f.eks som pant i dansk ejendom som f.eks friværdi, der betalte lånet i Sverige) Uanset hvad ,tror jeg det er vigtigt at man laver en aftale med sin rådgiver og gennemgår hvilke muligheder der er på markedet (dog med tanke på at en bankrådgiver, altid er en sælger......)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med lån i landet hvor man tjener penge har Nordea også bekræftet da jeg spurgte. De sagde det gælder for nye kunder - eksisterende kunder som vi er kan godt købe ny bolig og låne pengene i Sverige. Det ville være interessant at høre om hvilke vilkår de tilbyder 'nye' hvor lånet skal optages i Danmark. Så hvis nogen kender konkret til det så fortæl gerne?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Uanset hvad ,tror jeg det er vigtigt at man laver en aftale med sin rådgiver og gennemgår hvilke muligheder der er på markedet (dog med tanke på at en bankrådgiver, altid er en sælger......)
Interessant, interessant... Sjovt. Min bankrådgiver i Danske Bank har netop fortalt mig flg.: "Det er desværre ikke en mulighed at kombinere lånemulighederne i DK med et køb i Sverige." Men hvis Nordea kan... så er der måske grobund for et bankskifte! Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg købte bostadsrätt i Sverige, betalte jeg 500 SEK i gebyr til banken og 500 SEK for at blive skrevet op hos foreningen. I alt 1.000 SEK og så havde man et lån. Dette var i 2006, så priserne er nok steget lidt. Skulle jeg købe lejlighed i DK i dag, ville startomkostningerne blive noget dyrere. Lad os bare tage et 2% fastforrentede lån og regne lidt på det. Vi låner 2.000.000 DKK i alt. Lad os sige at kursen ligger på 98,8 - den kan faktisk være højere - markedet er lidt crazy i DK for tiden ;-). Og lad os sige at Totalkredit får æren af at låne os penge. Startomkostninger: Kurstab: (1-0,988) * 2.000.000 = 24.000 DKK Kurtage: 0.988 * 2.000.000 * 0,15% = 2.964 DKK Tinglysning fast: 1.660 DKK Tinglysning variabel: 2.000.000 * 1,5% = 30.000 DKK Lånoptagelse: 4.000 DKK Sagsekspedition: 4.000 DKK Puha - startomkostninger i alt bliver: 66.624 DKK. Det vil sige at der er 2.000.000 - 66.624 = 1.933.376 DKK at købe lejlighed for, med fast rente i 30 år. Hvis man tager flexlån, så se bort fra kurstabet. Det bliver så ca. 42.000 i startomkostninger. Summa summarum. Renten er lav i DK, men der er startomkostninger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Da jeg købte bostadsrätt i Sverige, betalte jeg 500 SEK i gebyr til banken og 500 SEK for at blive skrevet op hos foreningen. I alt 1.000 SEK og så havde man et lån. Dette var i 2006, så priserne er nok steget lidt. Skulle jeg købe lejlighed i DK i dag, ville startomkostningerne blive noget dyrere. Lad os bare tage et 2% fastforrentede lån og regne lidt på det. Vi låner 2.000.000 DKK i alt. Lad os sige at kursen ligger på 98,8 - den kan faktisk være højere - markedet er lidt crazy i DK for tiden ;-). Og lad os sige at Totalkredit får æren af at låne os penge. Startomkostninger: Kurstab: (1-0,988) * 2.000.000 = 24.000 DKK Kurtage: 0.988 * 2.000.000 * 0,15% = 2.964 DKK Tinglysning fast: 1.660 DKK Tinglysning variabel: 2.000.000 * 1,5% = 30.000 DKK Lånoptagelse: 4.000 DKK Sagsekspedition: 4.000 DKK Puha - startomkostninger i alt bliver: 66.624 DKK. Det vil sige at der er 2.000.000 - 66.624 = 1.933.376 DKK at købe lejlighed for, med fast rente i 30 år. Hvis man tager flexlån, så se bort fra kurstabet. Det bliver så ca. 42.000 i startomkostninger. Summa summarum. Renten er lav i DK, men der er startomkostninger.
Opvej de 42K med transportomkostninger, i vores tilfælde ville det være betalt på 4 måneder og så ville der være "gratis bro" fremadrettet. Der er fordele ved Sverige, men broen trækker tænderne ud og det ser ikke ud til det bliver billigere. I vores tilfælde betaler de samme omkostninger, et hus i Danmark Over 30 år tror jeg faktisk at driftomkostninger på 2 biler, brændstof, tabt tid (samlet har vi fået 2 timer og 30 min mere tid om dagen, vi ikke bruger på transport) og broen, vil være langt dyrere end et stort hus i DK. Men du har ret, danske afgifter er en bitch, men broen er bare større og vokser. ps. du kan da tage et 1.5% lån 20 årigt til kurs 99 ,-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men du har ret, danske afgifter er en bitch, men broen er bare større og vokser.
Grunden til at jeg ikke nævnte broen, var for at anskueliggøre de danske låneomkostninger helt isoleret. Det er sgu lidt svært at belyse det totale økonomiske billede ved at bo i Sverige i forhold til Danmark. Broen er isoleret set en meget tydelig udgift, men der er andre ting, der trækker i den anden retning ved at bo i Sverige. F.eks. ejendomsskatten. Der er også mange med job i DK der får brobizzen betalt af arbejdsgiveren, og derved trækkes den jo fra i bruttolønnen og påvirker skatten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er det nu for tiden med ejendomsskatter i DK ? Her tænker jeg samlet set på grundskyld, ejendomsskat, ejendomsværdiskat. Bliver man ikke stadigvæk flået op mod 100.000DKK om året hvis man køber hus i nærheden af Kbh ? Som jo så skal opvejes mod de max ca 6500SEK som det koster i SE ? Det er noget af det som kan afholde mig fra at flytte tilbage til DK. /Peter

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Opvej de 42K med transportomkostninger, i vores tilfælde ville det være betalt på 4 måneder og så ville der være "gratis bro" fremadrettet.
Tal er taknemmelige. I mit tilfælde, hvis vi alene ser på min den ene bil. Jeg har købt en fabriksny bil, der i DK ville koste lidt over 1 mio. Her gav jeg lidt over 300.000,- omregnet til DKR. Dvs. at jeg har sparet 700.000,-. Jeg har boet her i 7 år - altså 100.000,- pr år. 10.000,- pr. måned. (vi regner rundt) Så er der alt det andet. Lave børnepasningsomkostninger, billig el... det hele... Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvordan er det nu for tiden med ejendomsskatter i DK ?
Man betaler 1% af den offentlige vurdering i ejendomsværdiskat, mens grundskylden er en noget mere indviklet beregning. En typisk lejlighed på Nørrebro på 80 kvm, kunne f.eks. være vurderet til 1.300.000 DKK, og det vil sige at man betaler 13.000 DKK i ejendomsværdiskat [1]. Grundskylden vil ligge på ca. 3.800 DKK. I alt 16.800 DKK, eller 1.400 DKK om måneden. I Sverige er ejendomsskatten vist ca. 6500 SEK om året, hvis man arbejder i DK, og derved har 0-indkomst i Sverige. [1]: Man kan se ejendomsvurderinger på www.ois.dk. Der finder man også grundskyldens størrelse for den udvalgte ejendom. Kommuneskatterne kan ses på http://www.skm.dk/skattetal/satser/kommuneskatter/.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Når det så er skrevet, så dem der købte vores lejlighed i Sverige, var danskere og de fik et lån hos Nordea Danmark der dækkede 100%.
Hvordan er vilkårene i så fald? Er det realkreditlån til lav rente eller boliglån til en uinteressant rente? Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites