bonne 16 Anmeld indhold Skrevet November 9, 2014 Nå... nu er det min tur til at spørge jer om et skilsmisseøkonomispørgsmål. Min kone er flyttet til sin egen lejlighed. Vi har et fælles barn på tre år, som har adresse hos mig. Min kone (arbejder i SE) får børneydelse fra Sverige, og jeg (arbejder i DK) får det resterende fra Danmark. Vi er ikke sepereret, men vi "holder en pause". Nu har hun modtaget en blanket fra Malmö kommune, hvor vi skal skrive vores indkomster i forbindelse med fastsættelse af dagisbidrag. Sagen er, at vi tilsammen tjener så meget, at vi kommer til at betale den fulde afgift. Min kone har snakket med kommunen og fortalt dem, at vi er flyttet fra hinanden (vi betaler hver vores husleje, har hver vores officielle adresse) men at vi ikke er skilt. Kommuinen holder fast på, at bidraget til dagis fastsættes efter det samlede hushold - også selvom vi har to adresser. Giver det mening? Eller spurgt konkret: Hvad forstås der med et hushold, når man stadig er gift, men bor hver for sig? Vi har "äktenskabsforbehold" og seperat økonomi, hvis der har juridisk betydning i den sammenhæng. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2014 Jamen så er det da godt at det er så billigt herovre:D Der står lidt her: http://malmo.se/download/18.3744cbfb13a77097d8766d2/1383643724078/inkomstanm%C3%A4lan+2012.pdf Jeg ser at man skal skrive udenlandsk indtägt på også, tror da jeg skal forslå min kommune det. Alt for mange slipper for at betale den fuld afgift her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2014 Jamen så er det da godt at det er så billigt herovre:D Der står lidt her: http://malmo.se/download/18.3744cbfb13a77097d8766d2/1383643724078/inkomstanm%C3%A4lan+2012.pdf Ja, det er vist den. Men... mit spørgmål drejer sig om opfattelsen af husstand (hushåld). Hvad er et hushåld juridisk, når man er flyttet fra hinanden, men dog stadig gift? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sunemannen 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2014 Jag tror inte detta handlar om så mcyket pengar, några hundralappar kanske, maxtaxan gör att dagis inte kan kosta så mycket. Så länge ni är folkbokförda på samma address kommer nog era löner räknas ihop, ni måste nog flytta isär innan det kan ändras. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2014 Ja, det er vist den. Men... mit spørgmål drejer sig om opfattelsen af husstand (hushåld). Hvad er et hushåld juridisk, når man er flyttet fra hinanden, men dog stadig gift? Vh, Lars. Hustand er dem der bor på adressen, men syntes også at det er det, der står i linket. Så de er forkerte på den, kommunen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2014 Så länge ni är folkbokförda på samma address kommer nog era löner räknas ihop, ni måste nog flytta isär innan det kan ändras. Men vi er ikke folkbokförda på samme adresse. Ikke desto mindre vil kommunen beregne afgiften baseret på vores samlede indtægt. Hvordan får man dem til at forstå det? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2014 Hustand er dem der bor på adressen' date=' men syntes også at det er det, der står i linket. Så de er forkerte på den, kommunen[/quote'] Mja... der står "Med makar jämställs sammanboende som är folkbokförda på samma adress." Men der står ikke, hvordan makar forstås. Det kan jo godt være, at man anses som at have fælles husstand uanset bopæl. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sunemannen 10 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2014 Som jag förstått det baseras dagisavgiften på inkomsten i det hushåll som barnet är skrivet. D v s är barnet skrivet hos dig skall du ange din lön, om det är hos din kone är det din kones lön som ska anges. Jag antar att barnet är skrivet hos din kone eftersom hon fått blanketten och då är det bara hennes lön som ska anges. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2014 I skal nok sende dette indtyg ind: Vid separation, skicka in en ny inkomstanmälan och komplettera med tingsrättens underrättelse om betänketid eller personbevis med utflyttningsdatum http://malmo.se/download/18.2d03134212cf2b7c00b800033359/Avgifter+och+regler.pdf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2014 Som jag förstått det baseras dagisavgiften på inkomsten i det hushåll som barnet är skrivet. D v s är barnet skrivet hos dig skall du ange din lön' date=' om det är hos din kone är det din kones lön som ska anges. Jag antar att barnet är skrivet hos din kone eftersom hon fått blanketten och då är det bara hennes lön som ska anges.[/quote'] Det er jo det, der er sagens kerne. Min søn bor hos mig. Hans mor bor her ikke. Malmø kommune vil beregne dagisafgiften (og sikkert også alle andre) udfra vores samlede indkomst. Synes ikke at det giver nogen mening... Men løsningen er nok som Skallstorp nævner, at melde seperation til Tingsrätten. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2014 Det er jo det, der er sagens kerne. Min søn bor hos mig. Hans mor bor her ikke. Malmø kommune vil beregne dagisafgiften (og sikkert også alle andre) udfra vores samlede indkomst. Synes ikke at det giver nogen mening... Men løsningen er nok som Skallstorp nævner, at melde seperation til Tingsrätten. Vh, Lars. Ok, jeg havde ikke lige set at han boede hos dig. Men det ændrer vel ikke så meget- Det burde så være din husholdning der skal regnes. Men det skema i har fået, er det ikke bare det årlige skema, man plejer at få. De er vel vel at sætte afgifter til næste år? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites