Jump to content
Jan

Dansk eller Svensk kontrakt

Recommended Posts

Hej. Nu har jeg brug for hjælp. Jeg undskylder hvis emnet allerede har være oppe. Jeg står foran et job skifte. Her har jeg mulighed for at vælge mellem en svensk eller dansk kontrakt (lønnen ville så blive omregnet fra danske til svenske). Jeg ville også kunne vælge mellem firmabil eller KM penge. Vil tro der bliver kørt omkring 30-40000 km om året. Nu er spørgsmålet så hvad skal jeg vælge? Jeg kender absolut ikke de svenske skatte regler, og ved derfor ikke hvad der bedst kan betale sig omkring firmabil. Skulle jeg vælge den danske kontrakt vil jeg tro at KM penge bedste kan betale sig. Håber der er nogle kloge hoveder herinde der kan guide mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal lige undersøge det med firmabil, for hvis du beskattes i Danmark så beskattes du af firmabilen efter danske regler dvs. meget hårdt. I Sverige er reglerne for firmabil (tjänstebil) anderledes og billigere, da bilerne jo er billigere. Det er jo ikke så sjovt at betale for en Kia i Danmark når man kunne få et bedre bilmærke i stedet for samme penge eller bare betale mindre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg siger ja til den svenske kontrakt så beskattes jeg jo i Sverige (bor i Sverige). Min Kone beskattes i Danmark, så som jeg kan forstå lidt så kan det bedste betale sig med en Svensk kontrakt og et ja tak til tjänstebil?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg sige. Hvis I har bolån vil du kunne trække renterne på jeres lån fra i Sverige og konen i Danmark Du kan bruge den svenske RUT/ROT ordning og konen kan anvende servicefradraget (det ophører vist så?) Tjänstebil er lempeligere beskattet i Sverige end i Danmark

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene. Jeg regner med endelig besked i næste uge. Skulle der være nogen som kender en svensk revisor eller som er rigtig godt inde i de svenske skatte regler, som vil kunne hjælpe med at få sat det hele rigtigt op?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det vigtigste vel hvor du arbejder... om der er i Danmark eller Sverige, hvis du arbejder i Danmark er det normalt altid en dansk kontrakt der gælder, og reglen er at man beskattes i det land man arbejder, og der er meget få undtagelser for dette, så med mindre du er pilot, eller arbejder meget tæt på 50 procent i hvert land, eller på anden måde ikke er tilknyttet fast arbejdssted i det ene land, så er mulighederne små. Hvis det var muligt at arbejde i Danmark og betale Svensk skat, var det en mulighed som mange ville bruge. Men reglerne blev ændret sidst i 90erne. så det er kun dem der på den gamle ordning der kan det endnu...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites