Jump to content
ronny85

Løn

Recommended Posts

Hvilken bil kører du så i DK? Ikke mere Audi?
Lige pt. ingen - men er på udkig efter en ny Audi, om det bliver som flexlease eller ej ved jeg ikke endnu. Jeg er også på udkig efter et andet sted at bo, hvor parkering er billigere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg bor pt. i Ørestaden' date=' og her er prisen stadig "billig" kun 833/md for en beborlicens - med en fast stigning på 2,5% årligt. Der blev ellers meldt ud under kommunevalget at det i 2015 skulle koste små 19.000/årligt, men det når de vist ikke.
Det har igennem længere tid undret mig at Ørestaden har så dyr parkering, når det ligger lidt uden for byen, klods op af en tre-sporet motorvej. Man skal jo næsten slippe 10.000 kr. for en beboerlicens om året. Samtidigt har vi brokvartererne i København, med sit mylder af biler, cykler og busser, hvor beboerlicensen kun koster 720 kr. om året. Logikken er mere end svær at få øje på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det har igennem længere tid undret mig at Ørestaden har så dyr parkering' date=' når det ligger lidt uden for byen, klods op af en tre-sporet motorvej. Man skal jo næsten slippe 10.000 kr. for en beboerlicens om året. Samtidigt har vi brokvartererne i København, med sit mylder af biler, cykler og busser, hvor beboerlicensen kun koster 720 kr. om året. Logikken er mere end svær at få øje på.[/quote'] Det er desværre den fremtidige prismodel som alle nye boligområder i København vil blive lagt ind under, da det vil være By & Havn som skal stå for parkeringen. Kun ét sted - et sted på Østerbro - er kommunen gået ind for at kompensere beboerne så de kun betaler hvad det koster i resten af København, om der dér bor en politiker, som har haft en finger med i den beslutning - skal jeg ikke udtale mig om - det lugter bare lidt af det. Hvad får man så for den dyre parkering - ikke særlig meget. Du får kun en ret til at kunne parkere i området (lige som det er tilfældet i resten af KBH), hvis ikke der er plads - så er det bare synd for dig - find et andet sted... Man får video overvågning i parkeringshusene, som ikke kan bruges til noget, da enten virker kameraerne ikke, eller også er de ikke "dækkende nok" til at man kan se hvad der foregår. Flere bilejere har fået stjålet deres fælge uden at disse kameraer så noget som helst. Tit og ofte render der unger rundt mellem bilerne og spille fodbold - igen vagterne "har ikke set dem", så de har ikke kunne reagere på det...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kan betale sig, at købe fx. sodavand, og kød i DK. Slik i swe. Men generalt er Swe billigere end dk, men i HVAD?
Den store gevinst ved at bo i Sverige og arbejde i Danmark, bliver først rigtig synlig hvis man kigger på skatterne. Arbejder man i Danmark, har man ingen indkomst i Sverige. Dette betyder at man maksimalt kommer til at betale i omegnen af 6.500 SEK i ejendomsskat til Sverige uanset hvor stort et hus man har. Dette kan være en kæmpe besparelse i forhold til Danmark, hvor man betaler 1% af ejendommens vurderede værdi, samt grundskyld. Kigger man på segmentet for luksusbiler, så er der også rigtigt meget at spare. Dette ved alle, og det har sikkert allerede været nævnt i tråden. Køber man en mindre bil, såsom en Ford Ka, så forsvinder noget af den "fidus". Et andet segment man kan kigge på er forsikringer. Her virker det som om at Sverige har en noget hårdere konkurrence end i DK, og det er relativt let at finde en billig forsikring. Hvis man skal købe en andelsbolig (bostadsrät) i Sverige, sparer man voldsomt meget i startsomkostninger sammenlignet med hvad danske banker tager. Min egen historie er 500 SEK i oprettelsesgebyr til banken og 500 SEK til foreningen. Danmark har intet der kommer tæt på dette. Tilgengæld kan man sige at de svenske banker hiver det tabte hjem på rentespændet, men kigger man på de danske renter til andelsboliger, så slås de rigtigt let af de lavere svenske renter. Har man børn, så kig engang på hvad det koster i Danmark vs. Sverige. Her vinder svenskerne ret stort, har jeg ladet mig fortælle. Søg på "förskola Malmö", så dukker der sikkert noget op.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den store gevinst ved at bo i Sverige og arbejde i Danmark, bliver først rigtig synlig hvis man kigger på skatterne. Arbejder man i Danmark, har man ingen indkomst i Sverige. Dette betyder at man maksimalt kommer til at betale i omegnen af 6.500 SEK i ejendomsskat til Sverige uanset hvor stort et hus man har. Dette kan være en kæmpe besparelse i forhold til Danmark, hvor man betaler 1% af ejendommens vurderede værdi, samt grundskyld. Kigger man på segmentet for luksusbiler, så er der også rigtigt meget at spare. Dette ved alle, og det har sikkert allerede været nævnt i tråden. Køber man en mindre bil, såsom en Ford Ka, så forsvinder noget af den "fidus". Et andet segment man kan kigge på er forsikringer. Her virker det som om at Sverige har en noget hårdere konkurrence end i DK, og det er relativt let at finde en billig forsikring. Hvis man skal købe en andelsbolig (bostadsrät) i Sverige, sparer man voldsomt meget i startsomkostninger sammenlignet med hvad danske banker tager. Min egen historie er 500 SEK i oprettelsesgebyr til banken og 500 SEK til foreningen. Danmark har intet der kommer tæt på dette. Tilgengæld kan man sige at de svenske banker hiver det tabte hjem på rentespændet, men kigger man på de danske renter til andelsboliger, så slås de rigtigt let af de lavere svenske renter. Har man børn, så kig engang på hvad det koster i Danmark vs. Sverige. Her vinder svenskerne ret stort, har jeg ladet mig fortælle. Søg på "förskola Malmö", så dukker der sikkert noget op.
DET VAR DET JEG VILLE HAVE SVAR PÅ. SUPER SUPER SUPER GODT OG TIL JER ALLE; TAK Flemming

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sodavand er da noget biligere i Sverige, og det samme gælder juicer (hvor udvalget i øvrigt også er større). Frugt og grønt er i "vej selv" segmentet stort set alle vegne, hvilket gør at man ikke SKAL købe f.eks. 1 kg tomater el. lign. El er markant billigere i Sverige. Internet er billigere. Diverse forsikringer kan nærmest opsiges pr. kommende måned og ikke kun 1 gang om året som det ofte er tilfældet i Danmark. Børnehave og vuggestue koster ca. 1/3 af DK priser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det er jo alle de store ting der er billigere i forhold til Købehavns området: Hus/lejlighed Bil Ejendomskat/grundskyld forsikringen EL Børnehave/vugge stue Internet Alle hverdags indkøbs tingene, kød/grønsager/sodavand/øl/vin og what ever, er jo totalt ligegyldigt, især fordi man jo bare kan handle det i DK på vej hjem fra arbejde. Så er der naturligvis broen, men man kan kører over den mange gange alene for de penge man spare på bilen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig fattet hvorfor Sverige har kg priser på alt deres frugt og grønt i butikkerne?, særligt ICA (hvor jeg syntes det er pænt dyrt at købe frugt og grønt) Broccoli til 50 kr. pr. kg, stilken vejer næsten dobbelt så meget som hovedet på den, det er da totalt fusk.

Sodavand er da noget biligere i Sverige, og det samme gælder juicer (hvor udvalget i øvrigt også er større). Frugt og grønt er i "vej selv" segmentet stort set alle vegne, hvilket gør at man ikke SKAL købe f.eks. 1 kg tomater el. lign. El er markant billigere i Sverige. Internet er billigere. Diverse forsikringer kan nærmest opsiges pr. kommende måned og ikke kun 1 gang om året som det ofte er tilfældet i Danmark. Børnehave og vuggestue koster ca. 1/3 af DK priser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

visst är de billigare men de har vissa problem. för inte så länge sen åkte 4 st i abdos-familjen i fängelse för allvarliga brott. Özan allfrukt har varit i blåsväder för de anställt illegala invandrare för 20 kr i timmen. Det är inte billigt utan orsak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites