Jump to content
Juff

Fritstillet uden a-kasse

Recommended Posts

Hejsa Håber nogle har lidt erfaring her ( og at jeg kan forklare det :-) ) Min kone og jeg bor begge i malmö. Hun har været fritstillet fra sit job i 2 måneder, og har indkomst i 4 måneder mere. Ingen af os er medlem af en dansk a-kasse. Kort og godt er spørgsmålet om der er noget at vinde ved at melde sig ind i en dansk a-kasse nu ? Hun satser selvfølgelig på at finde et job, men det er jo rart at vide om der kan være nogle kroner at henter fra en svensk a-kasse hvis det kommer dertil. Som jeg forstår det kigger de bla. på hvor længe du har arbejdet de sidste 12 måneder, og det med fritstilling / arbejdsløs forvirre mig lidt. Arbejdsformidlingen i malmö kunne ikke svare på det :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidst jeg ved skal man have været medlem af en a-kasse i 12 måneder inden du kan få noget, ellers ville alle jo melde sig til i panik hvis de blev arbejdsløse, hvilket jo også svarer på dit spørgsmål om hvorvidt du kan få noget fra en svensk a-kasse. Normalt bliver vi jo totalt røvrent af den danske a-kasse når vi bor i Sverige, for de udbetaler ikke til borgere som har bosat sig udenfor Danmark, så man bliver overført til en Svensk A-kasse. Det kan om muligt omgås ved at flytte sin adresse til Danmark i den periode man skal modtage fra A-kassen, hvilket jo i bund og grund er fusk hvis man stadig opholder sig i Sverige, men det kan blive den eneste løsning hvis økonomien bliver lidt stram, og i mine øjne nødvendigt for at få de penge som man i bund og grund har ret til. Jeg er ikke 100% inde i de svenske regler, så arbejdsformidlingen må kunne hjælpe eller http://www.oresunddirekt.com - Jeg har ofte tænkt på om det kan svare sig at betale til en Dansk a-kasse eller om de penge ikke ligger bedre på ens egen konto og bliver sparet op til en regnvejrsdag eller hvad man nu kalder det, når man står med hatten i hånden... Hvad gør I andre herinde?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så vidst jeg ved skal man have været medlem af en a-kasse i 12 måneder inden du kan få noget, ellers ville alle jo melde sig til i panik hvis de blev arbejdsløse, hvilket jo også svarer på dit spørgsmål om hvorvidt du kan få noget fra en svensk a-kasse. Normalt bliver vi jo totalt røvrent af den danske a-kasse når vi bor i Sverige, for de udbetaler ikke til borgere som har bosat sig udenfor Danmark, så man bliver overført til en Svensk A-kasse. Det kan om muligt omgås ved at flytte sin adresse til Danmark i den periode man skal modtage fra A-kassen, hvilket jo i bund og grund er fusk hvis man stadig opholder sig i Sverige, men det kan blive den eneste løsning hvis økonomien bliver lidt stram, og i mine øjne nødvendigt for at få de penge som man i bund og grund har ret til. Jeg er ikke 100% inde i de svenske regler, så arbejdsformidlingen må kunne hjælpe eller http://www.oresunddirekt.com - Jeg har ofte tænkt på om det kan svare sig at betale til en Dansk a-kasse eller om de penge ikke ligger bedre på ens egen konto og bliver sparet op til en regnvejrsdag eller hvad man nu kalder det, når man står med hatten i hånden... Hvad gør I andre herinde?
Mange tak Jesper. Så er det jo på plads :thumbup: I de 11 år vi har boet i sverige har vi ikke indbetalt til en dansk a-kasse, da ydelsen i SE er så lav sammenlignet med den danske som du faktisk betaler for. Ordet røvrendt passer glimrende :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mange tak Jesper. Så er det jo på plads :thumbup: I de 11 år vi har boet i sverige har vi ikke indbetalt til en dansk a-kasse, da ydelsen i SE er så lav sammenlignet med den danske som du faktisk betaler for. Ordet røvrendt passer glimrende :)
Ingen tvivl om at vi bliver røvrendt på den konto... Jeg har også overvejet at droppe den, men har netop en plan ala Jespers hvis det hele skulle gå i ged... Det er surt, gid man kunne gøre noget ved det... Men din kone kan helt sikkert ikke melde sig ind nu, det ville modstride hele princippet med at melde sig ind i en A-kasse. Ligesom med forsikringer. Man kan ikke nøjes med at tegne den når ulykken sker. Jeg vil råde jer til at se på økonomien allerede nu og evt. få skåret noget af fedtet væk. Det hjælper at være indstillet på det såfremt din kone alligevel ikke får job.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra min-a-kasse.dk Hvor lang tid skal jeg have været medlem for at kunne få dagpenge? Du skal have været medlem af en a-kasse i mindst et år. Der er dog særlige regler for lærlinge og uddannelsessøgende, som i forbindelse med uddannelsens afslutning søger optagelse i en a-kasse. Inden for de sidste 3 år af den periode, hvor du har været medlem af en a-kasse, skal du have indberettet sammenlagt 1.924 løntimer til Indkomstregistret , hvis du er fuldtidsforsikret, og 1.258 løntimer, hvis du er deltidsforsikret. Timerne skal være indberettet til indkomstregisteret i en medlemsperiode for at kunne tælle med. Der må ikke være tale om arbejde med økonomisk støtte fra det offentlige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal bare lige huske at de 1924 timer (hvilket svarer til 1 år) skal være optjent mens man er medlem, opsigelsesperiode tæller med. Nogen har jo +3 måneder (hvis man har været ansat mere end 6 måneder) og andre har 1.5 år, hvor man kan nå at melde sig ind i sin opsigelses (hvis man ikke bliver fritstillet... men det kommer også an på hvilken fritstilling man får) Personligt ville jeg altid adresse tilmelde mig i Danmark, hvis jeg bliver fyret (har dog +9 måneder opsigelse og herudover +6 måneder lønforsikring). Rent etisk har jeg intet problem med at "flytte" for at få den højere ydelse, da jeg jo indbetaler den højere forsikring og hvis bjerget ikke vil komme til moses, så må moses komme til bjerget......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal være medlem i et år(mener det er 1000 timer) Vælg ALTID den billigste akasse fx ASE. Jeg betalte 1200 kr for min akasse, før jeg skiftede til ASE(500 kr) Mit råd er at få noget arb. igen i DK, da udbetalingen i swe, er ca på 10 klik svenske. Og husk at melde dig/jer ind i en akasse, og bare den billigste

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man skal bare lige huske at de 1924 timer (hvilket svarer til 1 år) skal være optjent mens man er medlem, opsigelsesperiode tæller med. Nogen har jo +3 måneder (hvis man har været ansat mere end 6 måneder) og andre har 1.5 år, hvor man kan nå at melde sig ind i sin opsigelses (hvis man ikke bliver fritstillet... men det kommer også an på hvilken fritstilling man får) Personligt ville jeg altid adresse tilmelde mig i Danmark, hvis jeg bliver fyret (har dog +9 måneder opsigelse og herudover +6 måneder lønforsikring). Rent etisk har jeg intet problem med at "flytte" for at få den højere ydelse, da jeg jo indbetaler den højere forsikring og hvis bjerget ikke vil komme til moses, så må moses komme til bjerget......
9 måneders opsigelse :surprise: hold da helt magle! Lønforsikringen betaler du selvfølgelig selv til. Men du er da rimeligt godt dækket in der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
9 måneders opsigelse :surprise: hold da helt magle! Lønforsikringen betaler du selvfølgelig selv til. Men du er da rimeligt godt dækket in der.
+9 måneder - det skal forhandles ved en opsigelse (af min fagforening) Jeg betaler faktisk ikke for min lønforsikring, det er en del af min fagforening (når man har akasse og fagforening, samme sted, har nogen fagforeninger rigtigt gode tilbud - min har f.eks gratis lønforsikringer, ud over ens opsigelse)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
+9 måneder - det skal forhandles ved en opsigelse (af min fagforening) Jeg betaler faktisk ikke for min lønforsikring, det er en del af min fagforening (når man har akasse og fagforening, samme sted, har nogen fagforeninger rigtigt gode tilbud - min har f.eks gratis lønforsikringer, ud over ens opsigelse)
De kommer da aldrig af med dig :lol: Sådan er det altså ikke når man er uden for overenskomst skulle jeg hilse og sige...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De kommer da aldrig af med dig :lol: Sådan er det altså ikke når man er uden for overenskomst skulle jeg hilse og sige...
funktionærloven er en lov ,.) den giver 6 måneder (jeg har været ansat i 10 år samme sted) Men du kan jo altid forhandle opsigelsesvarsel, ved en ansættelse. Nogen hos os, får 1 års opsigelse fra dag 1.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du skal være medlem i et år(mener det er 1000 timer) Vælg ALTID den billigste akasse fx ASE. Jeg betalte 1200 kr for min akasse, før jeg skiftede til ASE(500 kr) Mit råd er at få noget arb. igen i DK, da udbetalingen i swe, er ca på 10 klik svenske. Og husk at melde dig/jer ind i en akasse, og bare den billigste
Øh... Udgiften til a-kasse er, så vidt jeg er bekendt, den samme uanset hvilken fagforening du er i. Kontingentet til fagforeningen er dog en anden, men der er ingen krav om at du skal være medlem af fagforening, for at være medlem af a-kasse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Øh... Udgiften til a-kasse er' date=' så vidt jeg er bekendt, den samme uanset hvilken fagforening du er i. Kontingentet til fagforeningen er dog en anden, men der er ingen krav om at du skal være medlem af fagforening, for at være medlem af a-kasse.[/quote'] Nej, prisen til en A-kasse er ikke den samme - måske selve bidraget til staten er det samme, men der er altid et administrationsbidrag med i satsen, og den er der forskel på. Nogle fagforeninger har et samarbejde med en bestemt a-kasse og så har man ikke nogen valgmulighed for en billigere. Fælles for alle a-kasser er: Medlemskab uden efterlønsbidrag: Forsikringsbidrag: 326 kr. ATP: 7 kr. Medlemskab med efterlønsbidrag: Forsikringsbidrag: 326 kr. ATP: 7 kr. Efterlønsbidrag: 475 kr. Men så kommer der et administrationsbidrag oveni. Fx betaler jeg hos FTF-A et administrationsbidrag på 93 kr. og til min forrige "Min A-kasse" gennem Prosa et administrationsbidrag på 110 kr. Tager vi en af de store A-kasser som 3F, så tager de et administrationsbidrag på 144 kr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites