HillSurfer 14 Anmeld indhold Skrevet July 24, 2014 Hej folkens Nu har jeg boet i SE i et par år og aldrig haft ID kort, det skal der laves om på nu. Hvor børman fremskaffe ID kort "in this day and age" ? Som jeg ser det, kan det fremskaffes følgende steder: Skatteverket - Jep Polisen - Nej, kun svenske statsborgere Banken (Nordea) - Måske? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jesperjensen 10 Anmeld indhold Besvaret July 24, 2014 Det er på skatteverket du får et sådan, læs på deres hjemmeside hvad du skal medbringe: https://www.skatteverket.se/privat/idkort.4.6f9866931215a607a4f80002591.html Det er helt smertefrit, men hvis det er i malmö skal du nok forvente der er lang kø/ventetid dernede så tag en avis med eller en ipad hvis du har sådan en :-) Hej folkens Nu har jeg boet i SE i et par år og aldrig haft ID kort, det skal der laves om på nu. Hvor børman fremskaffe ID kort "in this day and age" ? Som jeg ser det, kan det fremskaffes følgende steder: Skatteverket - Jep Polisen - Nej, kun svenske statsborgere Banken (Nordea) - Måske? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
christopherstein 10 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2014 Jeg fik det gjort hos Nordea - og efter en laaaaaaaaaaang behandlingstid (noget med at de smed papiret væk).. fik jeg det endelig!! :-) Du skal dog enten have biometrisk pas (DK pas efter 07) eller en person med svensk ID til at sige god for dig.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret August 3, 2014 Det er ikke længere bankerne der gør det men, som jesperjensen skriver, Skatteverket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
christopherstein 10 Anmeld indhold Besvaret August 3, 2014 Det er ikke længere bankerne der gør det men' date=' som jesperjensen skriver, Skatteverket.[/quote'] Jeg hentede mit i nordea for mindre end en måned siden, så det er ikke korrekt, medmindre det er noget der LIGE er ændret.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret August 4, 2014 Jeg hentede mit i nordea for mindre end en måned siden' date=' så det er ikke korrekt, medmindre det er noget der LIGE er ændret..[/quote']Så må det da næsten være ændret tilbage igen? Da jeg flyttede til Sverige for lidt over 10 år siden, var det bankerne der udstedte. Så for en håndfuld år siden blev det ændret til kun at være skatteverket. Men jeg kan da godt se, nu jeg søger på det, at kunder i Nordea kan få ID-kort hos dem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
christopherstein 10 Anmeld indhold Besvaret August 4, 2014 Så må det da næsten være ændret tilbage igen? Da jeg flyttede til Sverige for lidt over 10 år siden' date=' var det bankerne der udstedte. Så for en håndfuld år siden blev det ændret til kun at være skatteverket. Men jeg kan da godt se, nu jeg søger på det, at kunder i Nordea kan få ID-kort hos dem.[/quote'] Det skal jeg ikke kunne udelukke, da tingene i sverige ser ud til at ændre sig som vinden blæser.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret August 4, 2014 Udenlandske borgere Så må det da næsten være ændret tilbage igen? Da jeg flyttede til Sverige for lidt over 10 år siden' date=' var det bankerne der udstedte. Så for en håndfuld år siden blev det ændret til kun at være skatteverket. Men jeg kan da godt se, nu jeg søger på det, at kunder i Nordea kan få ID-kort hos dem.[/quote'] Det er bare udenlandske medborgere der skal via skattekontoret. Men det er der en del banker der er ligeglade med. En del svenskere vælger også at få et ID kort via skat. Et nationalt ID kort. På bankernes står der ikke hvilken nationalitet man er. Det er især brugt til børn og unge der ikke kan få et pas, på grund af uenighed blandt forældrene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 4, 2014 Nationalitet fremgår ikke af ID kortet som Skatteverket udsteder. I det mindste ikke på mit - som er af denne type: [ATTACH=CONFIG]4650[/ATTACH] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
christopherstein 10 Anmeld indhold Besvaret August 4, 2014 Det er bare udenlandske medborgere der skal via skattekontoret. Men det er der en del banker der er ligeglade med. En del svenskere vælger også at få et ID kort via skat. Et nationalt ID kort. På bankernes står der ikke hvilken nationalitet man er. Det er især brugt til børn og unge der ikke kan få et pas' date=' på grund af uenighed blandt forældrene.[/quote'] Der er et felt til det, men det er bare blankt.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jesperjensen 10 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2014 Mit ID kort ser ihvertfald meget anderledes ud, der er både hologram på billede. Det der undrede mig lidt er at jeg fik en pin kode og pukkode med til det, præcis som til et simkort (ja man undre sig lidt). Har ikke været inde og nærlæse hvad det skal bruges til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2014 Mit ser ud som ovenfor, men har også hologram, silhouetbillede og andet sikkerheds gøgl. Du bruger PIN/PUK kode hvis du anvender kortet i forbindelse med elektronisk legitimation/signatur. Her har jeg blot valgt at anvende BankID fra Nordea som fungerer fint både i banken, men også på diverse offentlige websider. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2014 Nationalt ID kort Mit ser ud som ovenfor, men har også hologram, silhouetbillede og andet sikkerheds gøgl. Du bruger PIN/PUK kode hvis du anvender kortet i forbindelse med elektronisk legitimation/signatur. Her har jeg blot valgt at anvende BankID fra Nordea som fungerer fint både i banken, men også på diverse offentlige websider. Man skal så åbenbart være Svensk statsborger for at få et nationalt: Ansök Du kan ansöka om pass eller nationellt id-kort på alla Polisens passexpeditioner i landet. För att ansöka om pass eller nationellt id-kort måste du vara svensk medborgare över 18 år. Du behöver ha med dig: Men det med at skulle være 18 år stemmer ikke. Jeg ved at unge der ikke kan få pas, har det. Jeg vil tro at det er lettest at have et der er udstedt af en statslig myndlighed, internationale sammenhæng. Jeg havde en del år et fra mit arbejde (Statligt) lige så korrekt som alle andre. Men der stod bare firmaets navn. Men det blev ikke accepteret i DK som ID kort. Havde et helvede når jeg blev stoppet af politiet f.eks.- i Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 8, 2014 Det kort som Skatteverket udsteder kræver ikke er man er svensk statsborger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites