bananas 14 Anmeld indhold Besvaret July 8, 2014 Gæt selv hvor mange af dem som opgiver den indkomst til Skatteverket ;) Umiddelbart vil jeg faktisk tro at penge modtaget fra tiggeri er helt skattefrit i Sverige, fordi der må være tale om gaver. I Sverige er gaver og arv jo blevet gjort helt skattefrit i modsætning til i Danmark. Eneste betingelse er, at der bare ikke må være tale om nogen form for arbejdsindsats den anden vej, således at man ikke må give gaver i stedet for løn. Jeg håber ikke at det passer at de kan "få gaver" for 200 kr i timen (både før og efter skat) ved at sidde og se sølle ud på en station. For så kommer antallet sku til at løbe løbsk. Med 200 i timen, 40 timers "arbejdsuge" og 5 ugers ferie bliver en efter skat årsløn jo ca. = 200*40*(52-5) = 376 000 SEK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jesperjensen 10 Anmeld indhold Besvaret July 8, 2014 Gæt selv hvor mange af dem som opgiver den indkomst til Skatteverket ;) Og det er jo spøjst, for hvis man kan få en tilladelse til at må tigge (som nævnt i tidligere indlæg) så må der vel også være et krav om at der skal betales skat, ellers åbner man bare for at folk få skattefrie kroner på gaden? det må jo ligestilles med sort arbejde skulle man mene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 8, 2014 For så kommer antallet sku til at løbe løbsk. Det er jo netop det der sker nu... Bare se hvordan antallet er eksploderet over de seneste år... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret July 8, 2014 Det er faktisk en sjov tanke' date=' de ville nok hurtigt regne på om det kan svare sig kontra hvad de tjener på en time på gaden, men jeg tænker at man må være pænt desperat hvis man tager til et fremmed land for at sidde og tigge på gaden. Det er ikke sikkert de er bange for at lave noget manuelt arbejde hvis det kom dertil :-)[/quote'] Hvis du har en have så gør det... Jeg kunne måske godt finde på at spørge en af kvinderne om de ville gøre rent. Men jeg er sku bange for at de render med noget når de smutter derfra. Og konen ville blive sur over at nogen tager hendes job :-D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jesperjensen 10 Anmeld indhold Besvaret July 8, 2014 Hvis du har en have så gør det... Jeg kunne måske godt finde på at spørge en af kvinderne om de ville gøre rent. Men jeg er sku bange for at de render med noget når de smutter derfra. Og konen ville blive sur over at nogen tager hendes job :-D +1 hehe Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret July 8, 2014 Men det hjælper jo ikke nogen på den længere bane' date=' at man reelt betaler Rumænere for at rejse gennem Europa for at de derefter skal sidde og se sølle ud foran supermarkederne. Det producerer ingenting og de får ingen færdigheder.[/quote'] Nogle rumænere må kunne noget med forretninger. Åbenbart er der et mindre byggeboom i visse byer. KIzPVca3fug Nedenstående er en video, hvor Brilliant, som han hedder, viser rundt i sin hjemby. Han synes dog at det er blevet lidt for meget, og opfordrer til mådehold. XCnMkrWyaEE&start=3305 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret July 8, 2014 Gode links Markowitch :th2: Man bør nok lige huske at skelne mellem Rumænere og Romaer. Romaer blev tidligere kaldt for Zigeunere, inden al denne politiske korrekthed tog over og skabte forvirring på et højere plan. Rumænien er landet med den højeste andel af zigeunere, men de er stadig et mindretal. Ungarn har også en del zigeunere. Og så vidt jeg kan forstå så hader de øvrige Rumænere og Ungarere zigeunerne. De kender dem åbenbart lidt for godt. For os Skandinaver lyder det jo umiddelbart som noget racistisk tågesnak, når nogen siger, at et bestemt folkeslag ikke beskæftiger sig med andet end tiggeri, tyveri, svindel, prostitution og anden småkriminalitet, og at deres mænd tvinger og misbruger deres børn og kvindfolk til at udføre disse mere eller mindre kriminelle forehavender, mens de selv sidder og spiller kort. Skal man tro BBC's dokumentar, så er det desværre overvejende sandt. Og nu hvor Zigeunerne har fået adgang til hele EU, bliver de transporteret rundt i organiseret menneskehandel (organiseret af ledende zigeunere). Retfærdigvis prøver nogen af dem på at slutte sig til det normale samfund, men det er åbenbart en stor kulturomvæltning at skulle vænne sig til at sende sine børn i skole i stedet for at sende dem ud og begå kriminalitet på gaden - så det tager lang tid. Rumænerne er langt mere normale - landet er bare ludfattigt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret July 9, 2014 Nu har svenske medier så - big surprice - fundet ud af at problemet skyldes dansk eksport og vinkler mod racisme som sædvanligt !? http://www.svd.se/nyheter/utrikes/dansk-insats-mot-tiggeri_3730768.svd iøvrigt er det ikke sandt http://www.mx.dk/penge_erhverv/nyheder/story/17239857?utm_source=eniro&utm_medium=eniroBoksTekstLink&utm_campaign=eniro Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret July 16, 2014 Der er åbenbart nogen, som må mene at tiggerne får penge nok. http://www.sydsvenskan.se/sverige/pojke-doms-for-tiggarstold/ En 17-årig knægt er blevet dømt til 30 timers samfundstjeneste for at stjæle en tiggers tiggerkop indeholdende den fyrstelige sum af 62 svenske kroner.! Bestemt en usympatisk handling, men måske ikke den største kriminalsag i svensk historie. Gad vide hvor mange skattekroner, der så er gået til at politi og domstole skulle fange og dømme idioten - formentlig mere end 62 kroner. Sagen lyder egentlig mest som en sag for Politiets Indsats Styrke alias PIS: https://www.youtube.com/watch?v=01JJznQNEH8 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jesperjensen 10 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2014 Sagens kerne er nok at politiet i sverige er magtesløse overfor tiggerne, de er stort set fredet i sverige som jeg nu kan forstå det. Jeg skrev i sin tid til politet i Sverige for at få fjernet nogen af de tiggere som generer gadebilledet i City og fik dette svar: "Hej Tiggeri är inte förbjudet i Sverige. Därför kan vi inte flytta på dem." Den Netto som ligger nede omkring Triangln (malmö) tror det hedder Lugnagatan, der sidder fast en tigger ude foran, den anden dag jeg var dernede, sad han og så ussel ud og nogen af Nettos kunder gav ham lidt mønter. På vejen ud sidder han fanme og taler i mobil-telefon og ryger, så undskyld mig lige... hvor fattig er man så, hvis der åbenbart er penge til 2 to ting? Humøret var ellers høj i hans samtale (dømt ud fra hans tone og ansigtsudtryk) forstår ikke lige det sprog han talte. Jeg kan tænke mig at der snart må være en business for "private" vagtværn som "fjerner" de her elementer fra butikkernes indgang. Hvis jeg havde en butik med en fast "campist" ude foran ville jeg nok kraftigt overveje nogle pigge op på fortorvet så man ikke kan sidde der, og på størst mulig måde gøre det svært for dem. eller alternativt sætte et skilt op "Tak for at du ikke giver penge til tiggere" . :-D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2014 Jeg kan tænke mig at der snart må være en business for "private" vagtværn som "fjerner" de her elementer fra butikkernes indgang. Hvis jeg havde en butik med en fast "campist" ude foran ville jeg nok kraftigt overveje nogle pigge op på fortorvet så man ikke kan sidde der, og på størst mulig måde gøre det svært for dem. eller alternativt sætte et skilt op "Tak for at du ikke giver penge til tiggere" . :-D Den går ikke i politisk korrekte Sverige... Se bare den ICA butik, som efter gentagende gange at være blevet snydt af sigøjnere, skrev en lap til personalet om at de ikke måtte veksle penge for dem (http://avpixlat.info/2014/07/11/vansterpartiet-do-anmaler-ica-butik) eller en butikschef fra ICA som blev hængt ud uskyldigt da nogen påstod han havde smidt vand på nogle tiggere (http://avpixlat.info/2014/07/12/gp-jk-anmals-for-uthangning-av-butikschef-som-rasist)... Men når staten (dvs. os skatteydere) betaler for deres ophold her i landet er der jo heller ikke så meget incitament til at rejse hjem (http://denkorteavis.dk/2014/fattige-romaer-strommer-til-sverige-nu-far-de-deres-egne-campingpladser-som-svenskerne-betaler) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2014 Sagens kerne er nok at politiet i sverige er magtesløse overfor tiggerne, de er stort set fredet i sverige som jeg nu kan forstå det. Jeg skrev i sin tid til politet i Sverige for at få fjernet nogen af de tiggere som generer gadebilledet i City og fik dette svar: "Hej Tiggeri är inte förbjudet i Sverige. Därför kan vi inte flytta på dem." Den Netto som ligger nede omkring Triangln (malmö) tror det hedder Lugnagatan, der sidder fast en tigger ude foran, den anden dag jeg var dernede, sad han og så ussel ud og nogen af Nettos kunder gav ham lidt mønter. På vejen ud sidder han fanme og taler i mobil-telefon og ryger, så undskyld mig lige... hvor fattig er man så, hvis der åbenbart er penge til 2 to ting? Humøret var ellers høj i hans samtale (dømt ud fra hans tone og ansigtsudtryk) forstår ikke lige det sprog han talte. Jeg kan tænke mig at der snart må være en business for "private" vagtværn som "fjerner" de her elementer fra butikkernes indgang. Hvis jeg havde en butik med en fast "campist" ude foran ville jeg nok kraftigt overveje nogle pigge op på fortorvet så man ikke kan sidde der, og på størst mulig måde gøre det svært for dem. eller alternativt sætte et skilt op "Tak for at du ikke giver penge til tiggere" . :-D I weekenden var vi i Lidl i Limhamn. Udenfor sad en østeuropæisk tigger. Hun havde taget sine sko af for at se mere sølle ud. Nå, vi gå ind og handler men vi har hunden i bilen så jeg smutter hurtigt ud igen for at lufte hunden. Imens kommer hendes ven/pimp/boss på en cykel over til hende. Det ser ud til at han afleverer en sandwich til hende, herefter smutter han igen. Men ikke ret langt fandt jeg ud af. Da muffi og jeg vandrede rundt kunne vi se at han blot havde lagt sig om bag en busk(ude af sigte). Her lå han så og talte i telefon, røg og generelt slappede af. Han så meget sørgelig ud, men et tiggerjob er vel et af de få job hvor det er en fordel at være usoigneret. Det er sørgeligt at være fattigt og tiggeri kan være den eneste løsning for nogle og dem giver jeg gerne til. Men det her systematiserede tiggeri bryder jeg mig ikke om. Men hvis folk vil give noget til dem anbefaler jeg at de giver mad/drikke. For det er vel derfor man tigger? For at få mad på bordet? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jesperjensen 10 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2014 I weekenden var vi i Lidl i Limhamn. Udenfor sad en østeuropæisk tigger. Hun havde taget sine sko af for at se mere sølle ud. Nå, vi gå ind og handler men vi har hunden i bilen så jeg smutter hurtigt ud igen for at lufte hunden. Imens kommer hendes ven/pimp/boss på en cykel over til hende. Det ser ud til at han afleverer en sandwich til hende, herefter smutter han igen. Men ikke ret langt fandt jeg ud af. Da muffi og jeg vandrede rundt kunne vi se at han blot havde lagt sig om bag en busk(ude af sigte). Her lå han så og talte i telefon, røg og generelt slappede af. Han så meget sørgelig ud, men et tiggerjob er vel et af de få job hvor det er en fordel at være usoigneret. Det er sørgeligt at være fattigt og tiggeri kan være den eneste løsning for nogle og dem giver jeg gerne til. Men det her systematiserede tiggeri bryder jeg mig ikke om. Men hvis folk vil give noget til dem anbefaler jeg at de giver mad/drikke. For det er vel derfor man tigger? For at få mad på bordet? Jeg er helt enig, systematisk tiggerri eller tigger-mafia har jeg absolut intet til overs for. Det var for snart en del år siden en dokumentar om hjemløse i KBH og hvordan de klarede deres hverdag, her kan man virkelig tale om at tigge penge af nød, det var nærmest eneste mulighed for overlevelse for de fleste af dem. Østeuropæerne har klart set dette smuthul i systemet for at udnytte muligheden for at score nogle penge, men som tidligere skrevet - hvis man stopper med at give dem penge så stopper tiggerriet nok af sig selv. Den hurtige vil nok sige at hvis de ikke kan tjene penge på tiggerri så er der nok en chance for at det udvikler sig til noget kriminelt istedet for, men her har politiet så mulighed for at gøre noget :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret October 4, 2014 En stor del af tiggeriet er nu organiseret af bander/bagmænd Mange rumænerne er naturligvis i en ulykkelig situation - de er basalt set flygtet fra fattigdom i et fødeland, hvor der er voldsom korruption, som forhindrer det frie initiativ og økonomisk udvikling. Men dem som er kommet herop er jo ikke de aller fattigste - de må have fundet penge til bus billeten på en eller anden måde. Desværre tror jeg det er sådan, at jo flere penge man giver til tiggende Rumænere, jo flere kommer der. Og det skulle ikke undre mig, hvis nogen af dem kunne ende med flere penge i hånden, end ved at tage et reelt job i hjemlandet (hvis de dog kan finde et). ..... Efter denne tråd blev skrevet har jeg sidenhen lagt mere mærke til de lokale rumænske tiggere nede foran ICA Maxi. Det har egentlig undret mig lidt at der hverken kom flere eller færre som ugerne gik, og at antallet lå nogenlunde konstant på 1-2 personer. Jeg må nu erkende at jeg på trods af min skepsis alligevel har været naiv. Virkeligheden er langt værre end jeg havde fantasi til at forestille mig. Det er organiseret - der er simpelthen bander i Rumænien og Bulgarien, som lokker og fragter folk herop for derefter at kræve penge af dem for deres "tiggerpladser" - plus at de naturligvis også skal betale rejseomkostningerne tilbage (og formentlig en del ekstra udover det) . Utsatta, outbildade och utan ett öre på fickan. DN kan nu avslöja att många av tiggarna på Stockholm gator måste betala mellan 400 och 2.000 kronor för en tiggarplats till ledare för olika grupper som delat upp staden mellan sig. Ofta är de skuldsatta upp över öronen innan de ens satt sig ned på gatan. ”Jag betalar 1.000 för platsen, 2.000 för resan hit och 1.000 för en plats att sova”, säger en kvinna till DN. .............. Andra personer som kommit till Stockholm för att tigga eller spela musik på egen hand berättar för DN att de under det senaste året blivit tvingade att betala en avgift till en ”okänd man som hälsat på”. http://www.dn.se/sthlm/sa-tvingar-de-tiggarna-att-betala/ Det er sørgelig læsning :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret October 4, 2014 Virkeligheden kan være endnu værre end den du beskriver Bananas. For år tilbage cirkulerede der rygter, på baggrund af et enkelt og logisk spørgsmål: "Hvorfor sover tiggerens baby altid når jeg går forbi?". http://www.hoaxorfact.com/Social-Awareness/begging-gangs-hire-babies-and-drug-them-to-sleep-facts-analysis.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2014 Det er forfærdelig læsning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jesperjensen 10 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2014 Det er ret skræmmende at læse, det er absolut et problem der snart skal tages hånd om. Specielt i malmø city syntes jeg problemet er vokset meget siden jeg sidst startede dette indlæg. Det kan kun stoppes ved lovgivning eller at man som vane bare aldrig giver dem noget som helst. (det sidste er nok svært at få praktiseret), men der kunne godt laves forsøg med at oplyse nærmere om at man ikke støtter et godt formål med at give penge til tiggere. Der kan ikke herske nogen tvivl om at det tiggerri vi ser i dag er organiseret, og der er givetvis nogle bagmænd som tjener gode penge på det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2014 Det er ret skræmmende at læse, det er absolut et problem der snart skal tages hånd om. Specielt i malmø city syntes jeg problemet er vokset meget siden jeg sidst startede dette indlæg. Det kan kun stoppes ved lovgivning eller at man som vane bare aldrig giver dem noget som helst. (det sidste er nok svært at få praktiseret), men der kunne godt laves forsøg med at oplyse nærmere om at man ikke støtter et godt formål med at give penge til tiggere. Der kan ikke herske nogen tvivl om at det tiggerri vi ser i dag er organiseret, og der er givetvis nogle bagmænd som tjener gode penge på det. Hvis folk virkeligt ville gøre noget ved problemet så skulle de jo helt undlade at give penge direkte til tiggerne, men i stedet give de samme penge til at starte en hjælpeorganisation, som gik i gang med at bekæmpe fattigdommen og især korruptionen i Rumænien og Bulgarien. Det er hårdt at forbedre et helt land på den måde, men det er det eneste permanente fix. Men det kommer næppe til at ske - den almindelige svensker er jo ikke vant til tænke selv, er indoktrineret til at "nu skal vi väre goda", og kan ikke se ud over sin egen næsetip. Så der gives hjælp til det man kan se med egne øjne, hvilket reelt bare vil få endnu flere herop til at "arbejde" med hvad man reelt må kalde for "alternativt medlidenhedsteater": http://www.sydsvenskan.se/lund/de-kunde-inte-blunda-nar-fattigdomen-kom-nara/ Allerede for flere hundrede år siden sagde Machiavelli noget i retning af, at man kan gøre mindst lige så meget skade ud fra gode intentioner som onde intentioner, hvis man ikke kan overskue konsekvenserne af ens handlinger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2014 Hvis folk virkeligt ville gøre noget ved problemet så skulle de jo helt undlade at give penge direkte til tiggerne, men i stedet give de samme penge til at starte en hjælpeorganisation, som gik i gang med at bekæmpe fattigdommen og især korruptionen i Rumænien og Bulgarien. Det er hårdt at forbedre et helt land på den måde, men det er det eneste permanente fix. Korrekt, men man skal bare huske at se sig for hvem man giver sine penge til... Mange af de større hjælpeorganisationer driver også en politisk agenda som understøtter tiggeriet gennem brug af offentlige midler på at hjælpe dem som kommer her til landet, dvs. reelt set sender man pengene i lommerne på bagmændene... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2014 En mulighed i Malmö er Soppkök Malmö, og én i Göteborg er Franciskushjälpen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jesperjensen 10 Anmeld indhold Besvaret October 28, 2014 http://www.sydsvenskan.se/malmo/eu-migranterna-kan-fa-tak-vid-extremt-vader/ Er det bare mig, eller er dette næsten en åben invitation til at der skal komme flere herop? Jo mere man gør for dem jo mere fremmer det at der er flere som finder på at tage herop. Vi må være helt enige om at disse mennesker er bekvemmeligheds-turister (og det nok den pæne fortolkning af det). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret November 2, 2014 http://www.sydsvenskan.se/malmo/eu-migranterna-kan-fa-tak-vid-extremt-vader/ Er det bare mig, eller er dette næsten en åben invitation til at der skal komme flere herop? Jo mere man gør for dem jo mere fremmer det at der er flere som finder på at tage herop. Vi må være helt enige om at disse mennesker er bekvemmeligheds-turister (og det nok den pæne fortolkning af det). *suk* Godheds industrien er gået i gang........ for vores regning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret November 3, 2014 http://www.sydsvenskan.se/malmo/eu-migranterna-kan-fa-tak-vid-extremt-vader/ Er det bare mig, eller er dette næsten en åben invitation til at der skal komme flere herop? Jo mere man gør for dem jo mere fremmer det at der er flere som finder på at tage herop. Vi må være helt enige om at disse mennesker er bekvemmeligheds-turister (og det nok den pæne fortolkning af det). EU-migranter er altså synonym for rumænske tiggere i artiklen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret November 3, 2014 EU-migranter er altså synonym for rumænske tiggere i artiklen. Hvilket faktisk er grotesk misforstået misbrug af ordet "EU-migrant". EU's fri bevægelighed giver alle borgerne fri mulighed for at flytte til et andet land FORUDSAT at man skal arbejde, studere eller på anden vis kan forsørge sig selv. Disse betingelser kan umuligt gælde, hvis man sidder og tigger på gaden, og sover i udtjente biler på forladte pladser - så kan man jo netop ikke forsørge sig selv. Jeg ville umiddelbart tro at de svenske myndigheder er i sin gode ret til at sende disse "tigger-migranter" tilbage til Rumænien. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret November 3, 2014 http://www.sydsvenskan.se/malmo/eu-migranterna-kan-fa-tak-vid-extremt-vader/ Er det bare mig, eller er dette næsten en åben invitation til at der skal komme flere herop? Jo mere man gør for dem jo mere fremmer det at der er flere som finder på at tage herop. Vi må være helt enige om at disse mennesker er bekvemmeligheds-turister (og det nok den pæne fortolkning af det). Altså... nu er både DK, SE og Rumænien/Bulagrien jo altså medlem af EU - Så kan man vel ikke kalde dem bekvemmeligheds-turister. Faktisk vil jeg kalde sådan nogle som os, der arbejder i DK og bor i SE som bekvemmelighedsturister. Og nu taler jeg for mig selv, men jeg flyttede da til Sverige i 2007 primært fordi jeg så en økonomisk fordel ved det. Grundlæggende er der ingen forskel på os og tiggerne. At man så "bidrager til samfundet" mere når man som os arbejder frem for som "dem" tigger, er jo så rent faktisk noget andet. Nej... selvfølgelig synes jeg ikke, at det er godt, og jeg er da også irriteret over de tiggere, man ser rundt omkring Og nej... de kan ikke "sendes hjem". Danske politi prøvede for nogle år siden, hvor nogle romaer havde bosat sig på Amager. Politiet mente, at de ernærede sig ved tyveri, og sendte dem ud af landet. Det røg til EU-domstolen, hvilket resulterede i, at politiet måtte tage til Bulgarien for at hente dem herop igen. Misfortå mig ikke... jeg kan godt se problemet. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites