Jump to content
jesperjensen

Rumænske tiggere i malmö (sverige)

Recommended Posts

Hej alle. Nu undre jeg mig meget, for der har været noget skriverri i sydsvensken omkring rumænske tiggere som er blevet overfuset eller udsat for vold. - Og jeg må spørge, er tiggerri lovligt i Sverige ? (jeg ved foran Netto på söderkulla sag der også en rumænsk tigger, og personalet i netto sagde at de kunne intet gøre ved sagen) Jeg bor selv i centrum og der er massivt mange rumænske tiggere, jeg har oplevet op til et par gange at de er blevet vrede over at man ikke gider give dem penge, hvor de nærmest råber efter en at man er nærig. Det virker som om at politiet i Malmö er ret ligeglade, butiksvagter har jeg set stå passivt og se på at kunder til div. indkøbs center skal konfronteres med tiggeri på vej ind og ud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej alle. Nu undre jeg mig meget, for der har været noget skriverri i sydsvensken omkring rumænske tiggere som er blevet overfuset eller udsat for vold. - Og jeg må spørge, er tiggerri lovligt i Sverige ? (jeg ved foran Netto på söderkulla sag der også en rumænsk tigger, og personalet i netto sagde at de kunne intet gøre ved sagen) Jeg bor selv i centrum og der er massivt mange rumænske tiggere, jeg har oplevet op til et par gange at de er blevet vrede over at man ikke gider give dem penge, hvor de nærmest råber efter en at man er nærig. Det virker som om at politiet i Malmö er ret ligeglade, butiksvagter har jeg set stå passivt og se på at kunder til div. indkøbs center skal konfronteres med tiggeri på vej ind og ud.
Det er faktisk så underligt at de har lov til at tigge. Vi fik en tigger i Skurup for nogen år (Den første, nu er de desværre en del af gadebilledet i perioder) Den lokale sherif rykkede straks ud, men han havde tilladelse fra politiet i Malmö til tiggeri i hele Skåne. Ret sygt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da kæft manner (der spiller Sverige sgu fallit der), jeg vil sige det begynder at blive et stigende problem, da der kommer flere og flere, og man kan jo selv lave matematikken på hvad de finder på hvis ikke folk giver dem penge når de tigger. Der er ikke noget at sige til at nogen måske raser ud på dem, selvom min personlige holdning er at hvis de passer sig selv og ikke generer mig så er må det være som det er. Det er jo heldigvis frivilligt om man vil give dem noget eller ej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg er i Skandinavien er jeg ikke meget for at give til tiggere. Min grundlæggende holdning er at hver gang jeg har tjent 100 kr. ekstra afleverer jeg omkring 55 kr. til fælles godgørende og administrative formål over skattebilletten - og derudover giver jeg noget ekstra via momsen hver gang jeg køber noget. At der dukker nogen op, som synes at de ikke har fået en tilstrækkelig andel fra denne kæmpe fælleskasse, kan ikke være min skyld. Det må skyldes noget misforvaltning et eller andet sted. I dette tilfælde ligger størstedelen af misforvaltningen nok nede i Rumænien, men det er stadig ikke min skyld.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Når jeg er i Skandinavien er jeg ikke meget for at give til tiggere. Min grundlæggende holdning er at hver gang jeg har tjent 100 kr. ekstra afleverer jeg omkring 55 kr. til fælles godgørende og administrative formål over skattebilletten - og derudover giver jeg noget ekstra via momsen hver gang jeg køber noget. At der dukker nogen op, som synes at de ikke har fået en tilstrækkelig andel fra denne kæmpe fælleskasse, kan ikke være min skyld. Det må skyldes noget misforvaltning et eller andet sted. I dette tilfælde ligger størstedelen af misforvaltningen nok nede i Rumænien, men det er stadig ikke min skyld.
+1 Min bedre halvdel er fra Ukraine. Et af Europas fattigste lande. Og hun har decideret forbudt mig at give til dem, med henvisning til at de ikke er "rigtigt" fattige. Angiveligt markedsfører de den skandinaviske tiggerløsning i Rumænien som vejen til hurtige og gode penge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lorte skat Det må være svært at falde i søvn om natten med disse store hverdags bekymringer. Tænk at tjene så meget at man skal betale 55% i skat, og så oven i det hele gå forbi en tigger i ny og næ. En fidus du kan benytte dig af for at slippe for det store skattetryk, er at søge drømmejobbet som kassedame i Aldi. Jeg lover dig, at du aldrig mere betaler 55% af din sidst tjente krone, og du sover trygt om natten igen ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis det så bare var skat og moms, men der er også div. afgifter, især hvis du har bil og hus. En Dansker med bil og hus sender sku nok ihvertfald de 80 kr ud af de 100 tilbage til stats kassen.
Det må være svært at falde i søvn om natten med disse store hverdags bekymringer. Tænk at tjene så meget at man skal betale 55% i skat, og så oven i det hele gå forbi en tigger i ny og næ. En fidus du kan benytte dig af for at slippe for det store skattetryk, er at søge drømmejobbet som kassedame i Aldi. Jeg lover dig, at du aldrig mere betaler 55% af din sidst tjente krone, og du sover trygt om natten igen ;)
Du har ret Michael, i princippet er der ingengrund til at brokke sig over at betale top skat, hvis udgangs punktet er at der helt sikkert er andre der har værre. Man kan bare ikke sætte det så enkelt op. Og selv om andre har det værre, kan man jo forsøge at forbedre tingenes tilstand. Omkring du her rumænske tiggere, så for de heller intet af mig, mange af dem bliver jo kørt herop for at tjene penge, ofte til bagmænd. Nej den slags støtter jeg ikke. Jeg har tilgengæld ofte købt husforbi af en hjemløs.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det må være svært at falde i søvn om natten med disse store hverdags bekymringer. Tænk at tjene så meget at man skal betale 55% i skat, og så oven i det hele gå forbi en tigger i ny og næ. En fidus du kan benytte dig af for at slippe for det store skattetryk, er at søge drømmejobbet som kassedame i Aldi. Jeg lover dig, at du aldrig mere betaler 55% af din sidst tjente krone, og du sover trygt om natten igen ;)
Et tænkt eksempel: Hvis du arbejder på fabrik og kan nå at tømme 10 paller og få 1000 kroner for det, skal du betale 50% i skat og får halvdelen udbetalt. Såfremt du vælger at give den en ekstra skalle og arbejde dobbelt så meget, skal du pludselig svare 75% skat af de ekstra timer. Dvs. du arbejder dobbelt så meget men får kun 50% mere udbetalt. Lyder det fair?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1. Hvem sagde at det bekymrede mig? 2. Hvorfra kom al den mavesurhed og kassedamen fra Aldi ind i billedet? Det ville da netop skabe endnu flere problemer hvis jeg fulgte dit forslag og skiftede til et lavtlønsjob, for så kunne jeg jo på ingen måde levere den samme skattebetaling i kroner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1. Hvem sagde at det bekymrede mig? 2. Hvorfra kom al den mavesurhed og kassedamen fra Aldi ind i billedet? Det ville da netop skabe endnu flere problemer hvis jeg fulgte dit forslag og skiftede til et lavtlønsjob, for så kunne jeg jo på ingen måde levere den samme skattebetaling i kroner.
Så vil jeg godt sige tak for alle de dejlige skattekroner som gør at jeg kan komme til lægen, studere og køre på vejene... Helt gratis :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man burde egentligt starte med at ryge for at få nogen af sine skattepenge tilbage (da en pakke smøger skulle kost 133-150 kr, hvis det skulle gå lige op) ;-) Men jeg giver heller ikke noget som helst til nogen der tigger, udover hvis de tigger om håndmadder ,-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har tilgengæld ofte købt husforbi af en hjemløs.
Husk at alle ægte sælgere af Hus Forbi er udstyret med ID kort med navn og foto. Glem ikke den detalje, da der desværre er nogle der gerne stjæler sælgernes blade med videresalg for øje. http://lokalavisen.dk/%C3%B8steuropaeere-overfaldt-hus-forbi-saelger-/20101229/artikler/101229285/1265 http://lokalavisen.dk/rumaensk-fupmager-solgte-hus-forbi-/20101118/artikler/101119267/1265

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange rumænerne er naturligvis i en ulykkelig situation - de er basalt set flygtet fra fattigdom i et fødeland, hvor der er voldsom korruption, som forhindrer det frie initiativ og økonomisk udvikling. Men dem som er kommet herop er jo ikke de aller fattigste - de må have fundet penge til bus billeten på en eller anden måde. Desværre tror jeg det er sådan, at jo flere penge man giver til tiggende Rumænere, jo flere kommer der. Og det skulle ikke undre mig, hvis nogen af dem kunne ende med flere penge i hånden, end ved at tage et reelt job i hjemlandet (hvis de dog kan finde et). Der er mange naive Skandinaver, som gerne vil føle sig gode, og derfor giver penge til nogen, som ser ud til at være stakler. Men det hjælper jo ikke nogen på den længere bane, at man reelt betaler Rumænere for at rejse gennem Europa for at de derefter skal sidde og se sølle ud foran supermarkederne. Det producerer ingenting og de får ingen færdigheder. Det rigtige er at støtte den økonomiske udvikling i hjemlandet og at hjælpe dem med at bekæmpe korruptionen. Det er den eneste som hjælper på det lange sigt. Det er bare pissesvært at føre ud i praksis. Især når rigtig mange EU støttemidler ender med at blive misbrugt, og måske ligefrem bidrage til den generelle korrumpering - utilsigtet naturligvis, men desværre ofte sandt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mange rumænerne er naturligvis i en ulykkelig situation - de er basalt set flygtet fra fattigdom i et fødeland, hvor der er voldsom korruption, som forhindrer det frie initiativ og økonomisk udvikling. Men dem som er kommet herop er jo ikke de aller fattigste - de må have fundet penge til bus billeten på en eller anden måde. Desværre tror jeg det er sådan, at jo flere penge man giver til tiggende Rumænere, jo flere kommer der. Og det skulle ikke undre mig, hvis nogen af dem kunne ende med flere penge i hånden, end ved at tage et reelt job i hjemlandet (hvis de dog kan finde et). Der er mange naive Skandinaver, som gerne vil føle sig gode, og derfor giver penge til nogen, som ser ud til at være stakler. Men det hjælper jo ikke nogen på den længere bane, at man reelt betaler Rumænere for at rejse gennem Europa for at de derefter skal sidde og se sølle ud foran supermarkederne. Det producerer ingenting og de får ingen færdigheder. Det rigtige er at støtte den økonomiske udvikling i hjemlandet og at hjælpe dem med at bekæmpe korruptionen. Det er den eneste som hjælper på det lange sigt. Det er bare pissesvært at føre ud i praksis. Især når rigtig mange EU støttemidler ender med at blive misbrugt, og måske ligefrem bidrage til den generelle korrumpering - utilsigtet naturligvis, men desværre ofte sandt.
Jeg må sige at jeg er helt enig her, at give penge til dem som kommer herop, fordre bare til at der skal komme flere. Det kilden til det der skal sættes ind for, dvs. i deres hjemland problemet skal løses. Som Bananas også påpeger er dette jo nok enormt svært, da man langt fra kan forvente at midlerne bliver forvaltet rigtigt. Men dertil må man jo sige at hvis Sverige kan sige ja til de må være heroppe på de vilkår , så er man jo allerede der ved at tisse i bukserne, det er jo selvklart at problemet vil vokse hvis ikke man sætter et eller andet krav til deres ophold her. Det er på ingen måde et værdigt liv at sidde foran et supermarked dagen lang og tigge penge, det er spild at liv. Man kunne godt forstille sig at det som man har oplevet det i københavn er organiseret tiggerri hvor der kommer en bus op og læsser dem af - så er der jo nok en form for tiggerri-mafia bag det som sikkert tjener gode penge på deres landsmænds fattigdom. (dette er naturligvis bare en tanke)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske man i stedet for at give dem penge for ingenting forlangte noget for pengene. Altså noget med at jeg giver dig kr.100,- hvis du kommer hjem og arbejder i min have i en times tid. Skarp overvåget af muffi og jeg. Nu har jeg så ingen have men det er tanken der tæller. Hvad mon han ville svare?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Måske man i stedet for at give dem penge for ingenting forlangte noget for pengene. Altså noget med at jeg giver dig kr.100,- hvis du kommer hjem og arbejder i min have i en times tid. Skarp overvåget af muffi og jeg. Nu har jeg så ingen have men det er tanken der tæller. Hvad mon han ville svare?
Det er faktisk en sjov tanke, de ville nok hurtigt regne på om det kan svare sig kontra hvad de tjener på en time på gaden, men jeg tænker at man må være pænt desperat hvis man tager til et fremmed land for at sidde og tigge på gaden. Det er ikke sikkert de er bange for at lave noget manuelt arbejde hvis det kom dertil :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og det skulle ikke undre mig, hvis nogen af dem kunne ende med flere penge i hånden, end ved at tage et reelt job i hjemlandet (hvis de dog kan finde et).
Metroexpress (avisen) prøvede for noget tid siden at klæde en journalist ud som tigger og placere ham på Malmö Central... Han lavede cirka 200 kr. i timen på den dag han sad der...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Metroexpress (avisen) prøvede for noget tid siden at klæde en journalist ud som tigger og placere ham på Malmö Central... Han lavede cirka 200 kr. i timen på den dag han sad der...
200 kr i timen!!! , det er jo skattefrie kroner (må jeg gå ud fra) - så tror jeg de melder pas på have-arbejdet :-) Selvom der næppe kan være tale om en fast timeløn så er det da rystende at høre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
200 kr i timen!!! ' date=' det er jo skattefrie kroner (må jeg gå ud fra) - så tror jeg de melder pas på have-arbejdet :-) Selvom der næppe kan være tale om en fast timeløn så er det da rystende at høre.[/quote'] Gæt selv hvor mange af dem som opgiver den indkomst til Skatteverket ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites