Jump to content
bonne

Legitimation.

Recommended Posts

Nu har Länsforsäkring Bank sendt mig min "dosa" rekommenderet... og så vil Malmborg i Limhamn ikke acceptere mit danske pas som legitimation. Troede da at dansk pas går som gyldig legitimation i SE? Best regards/Vh, Lars

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opgav kampen for flere år siden - og smed pengene for at få et svensk ID kort fra Skatteverket. Selv om det ikke burde være nødvendigt, så gør det altså livet bare lidt lettere. Både ift at hente post, men også til at prøve biler hos forhandlere osv - man er pludselig "meget mere tillidsvækkende" når man har et officielt svensk ID kort på sig. Relativt fjollet ja, men ikke desto mindre et faktum.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg opgav kampen for flere år siden - og smed pengene for at få et svensk ID kort fra Skatteverket. Selv om det ikke burde være nødvendigt, så gør det altså livet bare lidt lettere. Både ift at hente post, men også til at prøve biler hos forhandlere osv - man er pludselig "meget mere tillidsvækkende" når man har et officielt svensk ID kort på sig. Relativt fjollet ja, men ikke desto mindre et faktum.
Jeg gider ikke have svensk ID blot for det. Jo.. lige da jeg flyttede til SE i 2007 ville jeg gerne have et svensk ID, men det kunne jeg ikke. Dengang var det bankerne, der udleverede ID, og det krævede, at man skulle have en nært beslægtet med svensk ID, der kunne sige god for, at man var den, man udgav sig for. Da jeg overhovedet ikke har noget familie i Sverige, kunne det jo så ikke lade sig gøre. Det er der så nogle kloge hoveder nu, der kan se det idiotiske i det, og nu kan man vist købe et ID på borgerkontoret uden at have familie med svensk ID... men nu har jeg det sådan lidt: "Fuck det". Så jeg tror at jeg lader forsendelserne gå retur. Er der nogle andre svenske banker end Länsforsäkring Bank som tilbyder gratis konto med mulighed for webbank og bankID? Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår bestemt godt at du gør sådan! Personligt endte jeg midt med konklusionen 'skik følge eller land fly'. Vi regner med at blive hvor vi bor i cirka 10 år før der skal ske noget nyt. Og så var det ganske enkelt ikke bøvlet værd syntes jeg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg forstår bestemt godt at du gør sådan! Personligt endte jeg midt med konklusionen 'skik følge eller land fly'. Vi regner med at blive hvor vi bor i cirka 10 år før der skal ske noget nyt. Og så var det ganske enkelt ikke bøvlet værd syntes jeg.
Det forstår jeg... Nu googlede jeg lidt rundt, og så fandt jeg Skandia... her kan man oprette konto med sit bankID (som jeg har fra Danske Bank), og på mindre end 5 minutter havde jeg en konto og var logget ind i internetbanken... med "begrænset behørighed". Ringede til deres support (som har åbent 24h), og de sagde, at der er sendt et rek. brev ud med PIN-kode, som jeg skal logge på med for at få fuld behørighed... :mad: Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Måske bare lettere at indse at svensk ID er det man bruger her...
yep, uanset hvor latterligt og oldnordisk det for os måtte synes, så er det bare nemmere at give efter. Ligesom Lars (larscph) gav jeg også op for flere år tilbage og underkastede mig den svenske "ID-kultur". I mit eget tilfælde anskaffede jeg mig et svensk kørekort, som modsat svensk ID ikke skal fornyes "hele tiden". Levetiden er derimod hele 10 år. Fornyelsen af kortet koster vist 150,-

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror jeg havde taget fat i Länsförsäkring Bank og informeret dem om, at du ikke kan modtage deres forsendelse, idet posten nægter at udlevere pakken, selvom du fremviser gyldigt EU pas. Det er dem der sikkert har afsendt pakken med "Utökad identificering" (http://www.ehandel.se/Posten-foersoeker-motverka-bedraegerier-med-ny-tjaenst,1199.html / http://www.postnordlogistics.se/sv/kundservice/Sidor/utokad-identifiering.aspx). Men uanset, så havde jeg nok luftet min skepsis overfor posten, om hvorvidt det er en lovlig praksis for et EU medlemsland at afvise godkendt EU pas.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tror jeg havde taget fat i Länsförsäkring Bank og informeret dem om' date=' at du ikke kan modtage deres forsendelse, idet posten nægter at udlevere pakken, selvom du fremviser gyldigt EU pas. [/quote'] Og det har jeg gjort flere gange. De beder mig gå tilbage til Malmborg for endnu engang at prøve at få min post. :rolleye: Jeg har så fortalt dem, at jeg altså ikke går ned i Malmborg endnu engang og bliver til grin. De har så foreslået, at jeg kan tage til deres hovedkontor og hente "dosan" - hvorfor pokker fik jeg den så ikke, da jeg var dernede for en uge siden for at underskrive papirer... Nå, men nu ser det ud til, at Skandiabanken har et mere fordelagtigt tilbud... nu må vi se om jeg kan hente posten dér... Det er helt sikkert dét, der er problemet. Og jeg er absolut mere tilbøjelig til at tage kampen op fremfor den nemme løsning med at få svensk ID. Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha, Kender det. Jeg har boet her i 7 år og kommet næsten dagligt i vores lokale butik. Jeg Har hentet utallige breve og Pakker. Først brugte jeg et ID Kort jeg havde fra første gang jeg flyttede til Sverige (1995) Udstedt af Postvæsnet. Men det Blev mere og mere problematisk efter det løb ud (gyldighed på 10 år). Så brugte jeg mit Danske EU kørekort (evt sammen det udløbne post ID, pga det har mit svenske person nummer), Det blev også mere og mere problematisk selv om de udemærket vidste hvem jeg var. Nå Tilsidst ville de ikke længere acceptere det. Så var der bare mit Danske Pas. Men synes det er latterligt, hvorfor skal jeg vise en udvedkommende mit pas og der med hvor jeg har rejst til de sidste 10 år ??? Hvad ved kommer det dem. Jeg synes det er latterligt at ID skal fornyes og betale 400-500 kr. hver 5 år. Nu skal mit Pas snart fornys , så får jeg sikkert store problemer. Jeg formoder jeg skal aflevere mit Pas, når jeg søger om et Nyt. Så sender de formentlig mit Nye Pas Rekommanderet, hmmmm hvordan skal jeg så lige kunne hente det. (hvis Jeg ikke er hjemme eller postbudet ikke gidder ringe på) OMG.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Latterligt ja måske - men sådan har man nu engang organiseret det. De indfødte skal jo også vise ID. Evt kan du jo bytte til svensk kørekort, det holder vist noget længere end ID kortet gør. Når du søger om nyt (dansk) pas behøver du ikke aflevere det gamle, det får en tur med hullemaskinen. Det nye pas kommer i en almindelig hvid kuvert hjem i din postkasse med tydelig afsender "Rigspolitiet / Pas & Kørekort" på forsiden. Aldrig nogen der gætter hvad der findes i den kuvert :) Jeg har netop fornyet pas både selv og for min datter og de nåede pænt frem. Selv om jeg syntes det virker lidt usikkert at de fremsender et personligt dokument som et pas jo er på den måde. Specielt fra Danmark hvor man jo er hysterisk personnummer forskrækket.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah Tak Lars Så er jeg mere Rolig, alternativt havde jeg selv blevet nødt til Personligt at hente det. Ja jeg kunne Godt få mig et Svensk Kørekort, men når jeg nu har et Fint Dansk, der gælder til jeg er 70, så er det for mig ikke noget godt bytte. Det er besværligt, Det koster flere penge og det skal så fornyes hvert 10 år. Jeg vil ikke give efter for deres ID-fanatisme, så må jeg bruge mit Danske Pas som ID, selv om jeg er imod det. Jeg Var en gang inde i en Radio/Tv forretning Der Hed ON/OFF , jeg skulle vist købe en ny antenne. Da jeg kom til Kassen ville jeg betale med mit Visa/dankort (med Billed), Kasse damen forlangte ID , Jeg viste mit Danske EU Kørekort , Det var ikke godt nok. Så det køb blev ikke til noget (sidste gang jeg kom der). Senere Gik den Tv/radio kæde konkurs, de skulle måske have tænkt service ind i deres koncept. Da jeg stadig kunne bruge mit EU Kørekort som ID, hos vores lokale købmand, Var det som om de (kasse damerne) havde en Sadistisk Glæde over at kunne afvise ens ID, det var med stor glæde når de kunne sige at mit Kørekort var udløbet og der med ugyldigt. Jeg Kunne så fortælle dem (og vise dem) at det sandelig var mit Erhvervs Kørekort der var udløbet (Var Taxichauffør i Tidernes Morgen), men Kørekortet var gyldigt til jeg var 70 år. Jeg Synes det er en Underlig måde at behandle kunder på. Når Jeg er på Filippinerne og bruger mit Visa Kort er der ingen problemer med at bruge mit EU Kørekort, Der er jeg ikke en kendt kunde, jeg kommer langvejs fra, Med Et Kørekort de ikke kan læse (på Dansk) Men det Accepteres. Jeg Handler Kun de Mest Nødvendige ting hos den Købmand og Glæder mig til at Netto måske etablere butik her, så er det helt slut med at være kunde der. kæde

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det må vel være sådan at med danske kreditkort skal man vise Dansk ID. Det giver ingen mening at vise svensk. Tilsvarende med svenske kreditkort er det svensk ID som gælder. At damen hos on/off insisterede med svensk ID til et dansk VISA kort tyder mest af alt på uvidenhed hos hende. Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår det store modstand mod at skaffe et svensk ID kort med mindre man elsker princip-rytteri :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig, men nu har aldrig prøvet før at skulle id i dk .... Aldrig ! Jeg har en vis kasse kredit som så mange andre på mit danske visakort, og da det kun handlede om små 4000 kr blev lidt målløs over skulle vise id. Her i Sverige har jeg naturligvis også svensk id , men med tiden hvor jeg har boet herover er det mere og mere sjældent jeg skal vise mit id ?. ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Betalte du med PIN kode i butikken? For ja så er det faktisk lidt underligt at de beder om ID. Men se på det på den måde, de forsøger at undgå brug af stjålne/falske kort og dermed ville de jo også spare dig for bøvl hvis det var at nogen havde stjålet dit kort. Når det så er sagt så er det faktisk rigtigt, jeg har oplevet det samme at ved betaling med VISA/Mastercard med PIN kode så kan jeg faktisk ikke huske hvornår jeg sidst er blevet bedt om ID. Før i tiden havde de i Hornbach (byggemarkedet) et system uden PIN kode men kun underskrift. De bad dengang helt konsekvent om at se ID når man betalte. Det eneste sted jeg oplever at man er meget konsekvent er når man henter post som ligger til afhentning. Der ER det til gengæld ret nemt når man så har et gyldigt ID kort. Også hvis jeg for eksempel skal hente en pakke for fruen, så skal jeg bare have hendes + mit ID kort med så får jeg pakken. Ingen bøvl med fuldmagt eller andet halløj. Så der syntes jeg egentlig også at det fungerer ganske fint for os som har kastet den der "jeg vil IKKE HAVE det der dumme svenske ID kort" tanke i skraldespanden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja betalte med pin kode som altid
Jeg tror det er fast procedure i Elgiganten at man skal vise ID ved betalingskort-køb over x tusinde kroner. Det står i hvert fald på et skilt ved kassen i Elgiganten på Amagerbrogade, og mener også jeg har set det i Fields.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror det er fast procedure i Elgiganten at man skal vise ID ved betalingskort-køb over x tusinde kroner. Det står i hvert fald på et skilt ved kassen i Elgiganten på Amagerbrogade' date=' og mener også jeg har set det i Fields.[/quote'] Ja - de er nok trætte af folk som køber diverse let omsætteligt gear med stjålne kreditkort..... Jeg forstår det egentlig godt!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den anden dag skulle jeg sætte et kontant beløb i banken (Handelsbanken), det var over 10000 kr. Så Damen spurgte (forventeligt) hvor pengene kom fra, jeg sagde så at det var min kones penge, hun spurgte så igen hvor de kom fra, så sagde jeg Løn som er hævet fra hendes løn konto, så spurgte hun om jeg havde nogen kvittering. Det havde jeg så ikke. Det var hun så ikke tilfreds med, men accepterede det denne gang, da jeg sagde vi ellers ikke ville kunne betale vores regninger. Så bad Hun om ID. Jeg viste hende mit Danske Kørekort (har altid været ok i Handelsbanken), men nu var det ikke godt nok, jeg viste hende så mit Svenske Post ID (udløbet i 2006), det var heller ikke ok da det var udløbet, men jeg er jo samme person og fotoet ligner da stadig lidt. Jeg foreslog mit Danske Pas (som jeg dog ikke havde med), men det var heller ikke ok. Nå til sidst accepterede hun det for denne gang (og tog fotokopi af Kørekort + Post ID). Da jeg kom hjem skrev jeg en klage til Handelsbanken (jeg undersøgte også på deres hjemmeside og der stod at bare Svensk Id er godkendt), et par dage efter (mandag) fik jeg svar det var korrekt at kun Svensk Id var gyldigt, de ville gerne lave et gyldigt ID til mig. Jeg skrev så tilbage at jeg ikke mente det var lovligt at nægte at modtage Gyldigt Dansk ID når begge lande er medlem i EU, og jeg synes det er splid af penge at bruge 500 skr hvert femte år på et ID kort som jeg kun i extreme tilfælde får brug for. Jeg har så også skrevet til EU, som gav mig ret at det kunne være diskriminerende. (det har jeg dog ikke skrevet til dem). Den anden dag fik jeg så et brev, hvor de godt kunne se problemet og ville løse det ved give mig et ID kort og se bort fra betalingen. Det har jeg så valgt at sige ja tak til. Så nu ser det ud til jeg har Svensk ID de næste 5 år. VH P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites