Jump to content
Markowitch

Øresundsbroen er den dyreste togstrækning i Europa

Recommended Posts

Hvis nogen herinde skulle være i tvivl, er en mistanke der må have naget enhver daglig pendler, blevet bekræftet. En nylig undersøgelse udført af Union Internationale des Chemins de fer, UIC, viser at Øresundsbroen er den dyreste togstrækning i Europa. http://www.sydsvenskan.se/sverige/taget-over-bron-dyrast-i-europa/ Øresundsbroen har lige fra sin fødsel været et symbol på det muliges kunst ud i det politiske håndværk. Desværre har det også vist hvor svært det er at nytænke broens rolle i regionen, underlagt som den er, af politiske aftaler og regler, der næppe kan ændres. Der er bl.a. det kunstige hensyn til færgerne ved Helsingør-Helsingborg, og det faktum at vi, i modsætning til færgerne, skal betale moms på billeterne. At enhver på både den danske og svenske side kan benytte de enorme landanlæg, der udgør motorvejsforbindelserne til broen, uden at betale en krone til broen, mens vi, der benytter broen, forventes at betale for både bro og landanlæg. Derudover har vi også en meget mærkelig prisstruktur på togtrafikken, hvor priserne bestemmes kunstigt i et støvet regeringskontor, mens broens eneste virkelig råderet på prissætningen er på biler og lastvogne. Vi har også CPH lufthavn, som for næsten ingenting, har fået hele Sydsverige serveret på et sølvfad. Tingenes tilstand er nu engang som de er. Alle kan nok blive enig om at vi kendte vilkårene, og må acceptere dem. Hvad vi også kan se er at samfundet også har høstet frugterne af at vi har en bro over Øresund. Skulle man vælge at bygge en ny forbindelse over sundet, er der forhåbentlig nogle der vil tænke på at dele byrderne på lidt anden vis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Af samme grund har vi i en rundspørge netop svaret "nej tak" til en ny forbindelse over Øresund, idet de samme penge er givet bedre ud til den eksisterende forbindelse ved at sænke prisen for togpassagerer og bilister...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har lige været i Oslo... Der koster en enkeltbillet med Flytoget fra flypladsen til centrum 170 nok - turen tager cirka 20 minutter. Det er godt nok også dyrt!
Der kan Stockholm også være med. Arlanda Express: 260 SEK for en enkeltbillet. Tager også 20 minutter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der kan Stockholm også være med. Arlanda Express: 260 SEK for en enkeltbillet. Tager også 20 minutter.
Ah ja! Med Stockholm forsøger jeg at flyve til Bromma hvis jeg kan (meget fin forbindelse fra Malmö Airport med Malmö Aviation), det er meget nemmere og hurtigere end via Kastrup! Og flybussen til centralen koster 75 så vidt jeg husker og tager også 20-25 min :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites