jesperjensen 10 Anmeld indhold Skrevet January 6, 2014 Hejsa. Jeg er ny-tilflyttet til Malmø og er ved at finde ud af hvad jeg gør mht. Bank i sverige vs. danmark Jeg tjener jo min løn i danmark som går ind på en nem-konto i Danske Bank (Danske bank er snart et fy-ord i dansk økonomi) Men nu hvor jeg flytter er det måske tid at gøre status på det hele, jeg kan forstå på mange jeg taler med at de enten har Danske Bank eller Nordea i Danmark og Swedbank i Sverige, så overfører de deres løn til den Svenske Swedbank konto hvert måned. Er dette den rigtige model ? eller hvordan gør I ? Hvad jeg kan læse mig frem til herinde, er der åbenbart meget stor forskel på de gebyrer som bankerne tager for at overføre til udlandet, så kan det overhovedet svare sig at overføre beløb over 10.000 kr ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cronatus 13 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2014 På nuværende tidspunkt har jeg selv danske bank på begge sider af sundet, og overførsler foregår oftest uden problemer. De problemer der opstår sker som regel i den svenske del af overførslen og man bør altid have næsten en månedsløn ekstra på kontoen, da svenskerne er meget hissige hvad angår betaling for sent i forhold til betalingsdatoen. f.eks. når jeg den sidste bankdag i måneden overføre min løn til den svenske konto kl 5 om morgenen, bliver den hævet fra den danske konto kort tid efter (dvs omkring kl 7) og hvis jeg er heldig dukker de op på den svenske side kl 9.50 (og så har jeg 10 minutter til at betale regninger hvis de skal betales samme dag, ellers skal de sættes til betaling dagen efter). Oftest kommer de over lidt over 10 (dvs for sent til at kunne betale samme dag). En gang imellem (typisk fredage) dukker pengene først op en gang ugen efter. Det kan dog gøres med det samme hvis man ringer ind til den danske support linie og får dem til at overføre pengene istedet for at bruge deres telefonapp/internet banking. Supporten er generelt god i den danske del, men forvent et store problemer med den svenske afdeling. De er extremt ufleksible, de kan ikke tage beslutninger og de modarbejder generelt deres kunder. I forbindelse med at jeg skal have solgt/købt lejlighed her til foråret skifter vi til swedbank (som også har en dansk afdeling), for jeg "tør" ikke i fremtiden at være afhængig af danske bank i sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2014 Jeg kører med en "bedst til det enkelte produkt løsning". Har Basisbank i Danmark (havde dem før jeg flyttede over) til at modtage løn. Koster 200 kr om året i totalgebyr inkl. visa/Dankort. Veksler og overfører via Nordnet (løsning beskrevet i andre tråde). Det tager nogen dage, + lidt ekstra hvis man vil forsøge at time det. reelt er man nødt til at have en måneds ekstra likviditet stående. Har Länsförsäkringar bank til mine svenske girokort, mastercard mv. - havde også boliglån der, men Skandiabanken kunne give mere rabat på renten, så det blev flyttet derover i stedet. Investering på Investeringssparkonto via Nordnet. Højrentekonti hos skiftende småbanker som Sevenday eller lign - find de bedste på comboloan.se. Med hensyn til kreditkort er systemet i Sverige noget anderledes end i Danmark, da Sverige ikke må vælte butikkens gebyr over på kunden. Derfor kan det godt betale sig at have kort som Dinersclub, SAS Mastercard eller lign. hvor man ofte kan få det gebyrfrit, rentefri kredit i den løbende måned, og en eller anden form for kickback i form af fx eurobonus point. Siden du vælger betalingskortet og butikken betaler gebyret hver gang du køber noget, forsøger de derfor at "bestikke" dig til at anvende deres kort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2014 Jeg har "den nemme" løsning med Nordea i DK hvor jeg har lønkonto/dankort/Mastercard/netbank og Nordea i SE hvor jeg har bolån/VISA/VISAGold/netbank. Når man samler det hele og har ejerbolig med lån er det relativt let at nå til et kundeniveu i banken hvor der er relativt få gebyrer. For eksempel betaler jeg nul gebyr for overførsel mellem egne konti i DK/SE og det koster mig ikke gebyr at hæve penge i SE/NO på et Dansk Nordea VISA kort. Det fungerer alt i alt ret godt syntes jeg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jesperjensen 10 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2014 Hej igen, 1000 tak for svarene , det gav lige lidt at tænke over, jeg havde ikke forudset den udfordring med at lave + 1 månedsløn indestående pga. timingen med overførsel til SE. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2014 Lån og de fleste regninger bliver trukket omkring d.27 i mdr og min overførsel fra DK først d.1 ca. Så man er nødt til at have penge stående én mdr i forskud som min. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2014 Jeg kører med en "bedst til det enkelte produkt løsning". Har Basisbank i Danmark (havde dem før jeg flyttede over) til at modtage løn. Koster 200 kr om året i totalgebyr inkl. visa/Dankort. Veksler og overfører via Nordnet (løsning beskrevet i andre tråde). Det tager nogen dage, + lidt ekstra hvis man vil forsøge at time det. reelt er man nødt til at have en måneds ekstra likviditet stående. Har Länsförsäkringar bank til mine svenske girokort, mastercard mv. - havde også boliglån der, men Skandiabanken kunne give mere rabat på renten, så det blev flyttet derover i stedet. Investering på Investeringssparkonto via Nordnet. Højrentekonti hos skiftende småbanker som Sevenday eller lign - find de bedste på comboloan.se. Med hensyn til kreditkort er systemet i Sverige noget anderledes end i Danmark, da Sverige ikke må vælte butikkens gebyr over på kunden. Derfor kan det godt betale sig at have kort som Dinersclub, SAS Mastercard eller lign. hvor man ofte kan få det gebyrfrit, rentefri kredit i den løbende måned, og en eller anden form for kickback i form af fx eurobonus point. Siden du vælger betalingskortet og butikken betaler gebyret hver gang du køber noget, forsøger de derfor at "bestikke" dig til at anvende deres kort. Jeg giver kun DKK 100 om året for alt inkl. ét Visa/Dankort hos Basisbank (det er vist 100 kr pr kort - Visa/Dankort og/eller MasterCard - dog ikke MasterCard Gold). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2014 Der er sket meget de seneste år, og det er ikke længere lige til at åbne en bankkonto i Danmark om man er bosiddende i Sverige. Får man lov til at åbne en konto, så er det som regel uden et VISA/Dankort o.lign., da man skal have bopæl i Danmark for at få sådan et. Det er hvad jeg har erfaret på det sidste, mens jeg søgte efter alternativer til Danske Bank i Danmark. PS. Fandt iøvrigt noget om valutakonto hos SEB Bank i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2014 Hold da op... Og i Sverige kan man ikke længere optaget lån når man har løn i Danmark.. Tal om catch-22... :-p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2014 Tal om catch-22... Man kan godt hos de banker der er etablerede på begge sider af sundet... Men, man skal være en de gider samle på... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 7, 2014 Hold da op... Og i Sverige kan man ikke længere optaget lån når man har løn i Danmark.. Tal om catch-22... :-p Vi har SEB, ingen problem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret January 7, 2014 På nuværende tidspunkt har jeg selv danske bank på begge sider af sundet, og overførsler foregår oftest uden problemer. De problemer der opstår sker som regel i den svenske del af overførslen og man bør altid have næsten en månedsløn ekstra på kontoen, da svenskerne er meget hissige hvad angår betaling for sent i forhold til betalingsdatoen. f.eks. når jeg den sidste bankdag i måneden overføre min løn til den svenske konto kl 5 om morgenen, bliver den hævet fra den danske konto kort tid efter (dvs omkring kl 7) og hvis jeg er heldig dukker de op på den svenske side kl 9.50 (og så har jeg 10 minutter til at betale regninger hvis de skal betales samme dag, ellers skal de sættes til betaling dagen efter). Oftest kommer de over lidt over 10 (dvs for sent til at kunne betale samme dag). En gang imellem (typisk fredage) dukker pengene først op en gang ugen efter. Det kan dog gøres med det samme hvis man ringer ind til den danske support linie og får dem til at overføre pengene istedet for at bruge deres telefonapp/internet banking. Supporten er generelt god i den danske del, men forvent et store problemer med den svenske afdeling. De er extremt ufleksible, de kan ikke tage beslutninger og de modarbejder generelt deres kunder. I forbindelse med at jeg skal have solgt/købt lejlighed her til foråret skifter vi til swedbank (som også har en dansk afdeling), for jeg "tør" ikke i fremtiden at være afhængig af danske bank i sverige. Fungerer så 1.000 gange bedre med Swedbank. Overførslen laves og ankommer senest et par timer efter når det gøres på en hverdag inden klokken 15. De har også s.k. direktbetaling af regninger hvor pengene sendes fra din konto med det samme, og det har aldrig voldt mig problemer i forhold til for sen betaling selvom betalingen sker sidst på dagen på forfaldsdagen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
biz 2 Anmeld indhold Besvaret January 7, 2014 Bruger Handelsbanken på begge sider, hurtige gratis overførsler og aldrig et problem.. Jeg har betalt den sidste dag i måneden i 10 år og har i den forbindelse aldrig nogensinde fået en påtale, "varning" eller hørt noget negativt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret January 7, 2014 Bruger også Handelsbanken på begge sider. Ingen problemer. Banken klarer sig iøvrigt meget godt vedr. kundetilfredshed hvis man skal tro rapporter fra 2012 og 2013 (jeg har dog ikke læst undersøgelserne) 2012: http://finans.borsen.dk/artikel/1/242351/handelsbanken_scorer_foersteplads_hos_kunder.html/?utm_source=relatedright 2013: http://www.handelsbanken.dk/shb/inet/istartda.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=&navid=Banken&sa=/Shb/Inet/ICentDa.nsf/Default/q35598DA6E0A6A416C1257BFD00207AF5 PS. Jeg arbejder ikke for Handelsbanken, er blot tilfreds kunde siden 2008 :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Igelkottar 11 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2014 Bruger Handelsbanken på begge sider' date=' hurtige gratis overførsler og aldrig et problem.. Jeg har betalt den sidste dag i måneden i 10 år og har i den forbindelse aldrig nogensinde fået en påtale, "varning" eller hørt noget negativt![/quote'] Hvornår / hvordan ved man at har fået en varning? Vi har Nordea og betaler også altid d. Sidste dag i måneden, men nogen gange går der lidt kuk i fordi jeg bla ik altid er i nærheden af en pc, og der er da gået nogle dage over den første ? unden jeg har hørt noget ? ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nico_Idskov 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2014 Hvornår / hvordan ved man at har fået en varning? Vi har Nordea og betaler også altid d. Sidste dag i måneden, men nogen gange går der lidt kuk i fordi jeg bla ik altid er i nærheden af en pc, og der er da gået nogle dage over den første ? unden jeg har hørt noget ? ? Du får et brev. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2014 Det er ikke altid så smart det med sidste dag. Det gjorde sønnen også for år tilbage. Hans el stod i vores navn. Men da hans el var betalt for sent (Vores egen aldrig) ville de pludselig have 50000 kr i depositum da vi flyttede. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2014 Det er aldrig smart at betale for sent konsekvent. Jeg plejer at være meget nøje med at lige sende en mail til firmaet hvis det skulle ske - så har det faktisk aldrig været et problem. Transportstyrelsen er helt firkantede hvis man ikke har betalt til betalingsdagen løber der gebyr på kontoen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2014 Jeg kører med en "bedst til det enkelte produkt løsning". ... og det lyder grundlæggende fornuftigt. Jeg har taget springet nu! Det skar mig i gnierpungen hver gang jeg så gebyr hævet på Danske Bank hhv. i DK og SE. Så NU sker det. Er i gang med at oprette konto hos Lån og Spar bank i DK samt Nordnet i SE, og så lukker jeg begge Danske Bank konti. Bye, bye. Jeg vælger dog det modsatte af dig og har en alt-i-en-bank i DK. Mest pga., at de vilkår, jeg kan opnå hos Lån og Spar Bank kræver, at jeg samler alt hos dem, og det ser ud til, at det er en fordel for mig. Så skal jeg se, hvordan jeg klarer overførsler til Nordnet og får betalt regninger osv. med den. Regner med at overføre penge til min kones bank, så hun kan betale giro-kort osv., for det kan jeg forstå, at man ikke kan gøre med Nordnet? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2014 Man kan godt med Nordnet SE's "Banktjänsten" betale regninger, men ikke så let og smertefrit som via Autogiro, da man manuelt skal betale sine regninger hver gang. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2014 Man kan godt med Nordnet SE's "Banktjänsten" betale regninger' date= men ikke så let og smertefrit som via Autogiro, da man manuelt skal betale sine regninger hver gang. Ok - så er et af problemerne løst. Men det er rigtigt forstået, at man ikke kan tilknytte et betalingskort til Nordnet? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2014 Ok - så er et af problemerne løst. Men det er rigtigt forstået, at man ikke kan tilknytte et betalingskort til Nordnet? Vh, Lars. Så vidt jeg ved er det ikke længere muligt at få et kreditkort hos Nordnet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2014 Så vidt jeg ved er det ikke længere muligt at få et kreditkort hos Nordnet. Er der en god metode at få et svensk betalingskort, så man ikke behøver at bruge det danske? Der behøver ikke være kredit på. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2014 Er der en god metode at få et svensk betalingskort, så man ikke behøver at bruge det danske? Der behøver ikke være kredit på. Vh, Lars. I Sverige er der normalt ikke gebyr på diverse kort transaktioner - modsat DK - og man kan få alle de kort typer (alle farve typer) som findes på marked (AMAX, MasterCard, VISA, osv.) - igen modsat DK - hvad man skal betale i årsgebyr og hvilke som er bedst for dig, kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke længere har fingeren på pulsen, da jeg nu igen bor i DK. Om det er en god idé at få et svensk kreditkort, er jo op til dig selv - om du har behov for det - hvis du gør indkøb i S, så vil det jo være en fin løsning, så slipper du for en måske dyr vekselkurs, hvis du fx benytter et DK kort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2014 Om det er en god idé at få et svensk kreditkort, er jo op til dig selv - om du har behov for det - hvis du gør indkøb i S, så vil det jo være en fin løsning, så slipper du for en måske dyr vekselkurs, hvis du fx benytter et DK kort. Netop derfor vil jeg gerne have et svensk kort. Best regards/Vh, Lars Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites