Jump to content
Emmi

Fødsel i dk, hvad gøre vi i Sverige ?

Recommended Posts

Hi, så blev vi forældre ( for anden gang) i onsdags og valgte at føde i dk ( ligesom med den første). Sidste gang skete alt pr automatik, altså da vi kom hjem fra hospital (3-4 dage) havde modtageren breve fra svensk skatteverket med person nr og et indkaldelse til vardcentral. Men der er næsten gået 1 uge og vi har endnu ikke modtaget noget selv om jordemorderen sagde at de ville kontakte Sverige. Men hvad gøre vi hvis DK har glemt at sende/informere Sverige, altså hvad gøre man step by step..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med den lille ny! Jeg ville lige give det en uge til :) Ellers er step et vel at kontakte dem i DK igen og bede dem sørge for at fikse det? Må jeg være nysgerrig og spørge til hvorfor i valgte at føde i Danmark? Jeg husker meget tydeligt turen til MAS herfra klokken 3 om morgenen, og der var bare et par enkelte vejbump undervejs. Jeg kan slet ikke forestille mig at vi skulle have kørt hele vejen til København eller hvor man nu kan få lov at føde i Danmark :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå så fik jeg ringet til sognet hvor konen fødte og de siger grunden til at de endnu ikke har sendt informationer r samt fødselsatt til os er fordi det navn vi havde navngivet ikke fandtes i DK, Mit spørgsmål til jer er så om jeg bar med fødselsatt. Kan tage ned til skatteverk og få hende registeret eller kræver det et navn, for præsten sagde at der kunne få nogle mdr før familie styrelsen godkender navnet.. :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nå så fik jeg ringet til sognet hvor konen fødte og de siger grunden til at de endnu ikke har sendt informationer r samt fødselsatt til os er fordi det navn vi havde navngivet ikke fandtes i DK, Mit spørgsmål til jer er så om jeg bar med fødselsatt. Kan tage ned til skatteverk og få hende registeret eller kræver det et navn, for præsten sagde at der kunne få nogle mdr før familie styrelsen godkender navnet.. :(
Jeg tror at i kan få det gjort herovre. De er meget flexible. Endnu en grund til at föde i Sverige:laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til navne er det ikke min oplevelse at det er specielt smidigt. Mit mellemnavn måtte min datter ikke arve - så det er nu et fornavn hos hende... Det var en løsning vi selv måtte regne ud i øvrigt - ikke noget myndighederne foreslog - de afviste blot mellemnavnet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej heller ikke mig - min datter er født i Malmö og der var absolut intet at klage over. Derudover så blev hun født ved kejsersnit netop fordi de opdagede at hver gang der kom en ve, så faldt barnets puls... Det viste sig så at hun var viklet ind i navlestrengen - så tak for at de opdagede det i tide så vi i dag har en sund og rask lille pige...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
For mit vedkommende var jeg tilknyttet Rigshospitalet grundet årsager i relation til graviditeten som man ikke kan få hjælp til her i Sverige. Jeg KUNNE have valgt at føde her i SE' date=' men jeg fandt det mere naturligt at føde på Riget grundet ovenstående :th2:[/quote'] Det bliver jeg nødt til at spørge om... Hvad kan man medicinsk ikke få hjælp til i Sverige, som kræver man må rejse udenlands?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det svenske system opdagede aldrig at min barnebarn havde Downs syndrom før efter fødselen, dette til trods for at de ved en af scanningerne omtalte at han havde tyrenakke!! Dette burde have tændt advarsel lamper. Så jeg støtter alle der vælger at bruge det danske system

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det svenske system opdagede aldrig at min barnebarn havde Downs syndrom før efter fødselen' date=' dette til trods for at de ved en af scanningerne omtalte at han havde tyrenakke!! Dette burde have tændt advarsel lamper. Så jeg støtter alle der vælger at bruge det danske system[/quote'] Ush... Og der blev ikke foretaget nakkefoldsscanning? Jeg vil så sige at undervejs var vi heller ikke ubetinget tilfredse. Skiftende jordemødre og de opdagede jo ikke at Victoria pludselig ikke voksede så meget som hun burde - formentlig fordi hun var blevet vinklet ind i navlestrengen som jo betød at hun blev født ved kejsersnit og var absolut i underkanten vægtmæssigt. Det på trods af at hun undervejs ved scanningerne lå helt på normalkurven. Men selve fødslen og servicen på MAS ifm fødsel var der intet at udsætte på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nakkefoldsscanning er normal ikke standard i sverige som i dk - først på kvinder højt op i alder. Barnet var også født med 3 huller i hjertede og skulle have en hjerte operation hurtigst muligt da han kunne dø når som helst ( han skulle efter denne have en mave operation da en del af tarmen ikke virkede). Han blev indlagt i Lund for hjerte operation, 3 gange blev han gjort klar til operation men hver gang blev det aflyst indenfor den sidste time, da de manglede personale. Da det skete sidste gang, gik jeg op til overlægen og fortalte han at det blev deres skyld om han døde, og at jeg samme dag ville gå til dansk og svensk presse. En time efter dette lå han på operation stuen. Aldrig mere på Svensk sygehus

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites