Jump to content
Kvalm

BMW 320d aut. vs 520d aut.

Recommended Posts

Just nu har BMW et godt tilbud på begge udgaver - www.bmw.se/se/sv/general/erbjudanden/erbjudanden.html Valget ka derfor synes svært, hvilket en testtur i dag ska hjælpe til med at afsløre. Det er jo besnærende at vælge den største vogn, når prisen er næsten ens. Hvis der sku være en bilejer herinde, der har ejet begge modeller, hører jeg det gerne - eller andre, der sku ha en mening om emnet :-) Jeg er selv meget i tvivl, hva der vil være det bedste valg. Min omgangskreds siger 520d, men jeg er lige nu mest varm på 320d Touring, jeg prøvede sidst, min 120d var til service (som kunde-/lånebil). Jeg har de seneste år ejet 1-, 3- og 5-serien - med vidt forskellige motorer...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har ingen erfaring med 520d, men kørte i min kammerats '13 320d Touring for 14 dage siden. Det var en meget positiv oplevelse køremæssigt - og resten var simpelthen bare lækkert. Lyden fejlede heller ikke noget med det store Harmann/Kardon installeret. Sådan en raket kunne jeg sagtens finde på at købe, skulle jeg have ny bil her og nu. @ Tapatalk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Prøvede dem begge idag - desværre, hvor 320d Touring var med manuel gear. Den støjede gevaldigt og påfaldende, og jeg tror simpelthen, at det var en dårlig udgave, vi prøvede. Øv, men vi gør et nyt forsøg om et par dage. 520d sportsaut. var lige i skabet - hold da helt kæft en vogn. Total iorden må jeg sige og vinder 5-0 idag !! Retfærdigvis bør nævnes, at den var spækket med det udstyr, jég ka lide - M sportpaket og 19" f.eks.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville personligt gå efter en 320d med automatgear og det rette "øvrige udstyr". Og gerne i sedan. For tiden har jeg en 530xd touring (E61) og der er jo ikke noget galt med den, men jeg syntes godt nok min gamle 330i E90 var et federe stykke automobil at køre i. Så med mindre du har brug for pladsen - eller den faktisk ER så meget mere støjende end den nye 5 serie. Så ville jeg tage en 3'er....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ville personligt gå efter en 320d med automatgear og det rette "øvrige udstyr". Og gerne i sedan. For tiden har jeg en 530xd touring (E61) og der er jo ikke noget galt med den, men jeg syntes godt nok min gamle 330i E90 var et federe stykke automobil at køre i. Så med mindre du har brug for pladsen - eller den faktisk ER så meget mere støjende end den nye 5 serie. Så ville jeg tage en 3'er....
Nu har vi jo haft de 3 nævnte serier, og den nye 520d gør det forbavsende godt. Vi vil prøve en 320d sedan næste gang - for den direkte sammenlignings skyld. Konfigureringsmæssigt drukner man næsten i muligheder - der er noget at beslutte, må man sige :-) Prøv at hente app'en BMW Individual ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Måske man bare skal have den med m-paket.... :) Det er der i fruens 118d - dét er godt nok ikke skidt for vejegenskaberne!
Jep, men det koster alt sammen - og man blir desuden begrænset lidt vedr. valgmulighederne, hvis den pakke vælges (indtræk osv.). M-pakken til 5-serien er lige i øjet IMO !

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jep' date=' men det koster alt sammen - og man blir desuden begrænset lidt vedr. valgmulighederne, hvis den pakke vælges (indtræk osv.). M-pakken til 5-serien er lige i øjet IMO ![/quote'] Det gør det helt sikkert!! Men sådan en 1'er med M pakke og sportslæder sæder - dét er ikke skidt :) Vi har ikke købt den fra ny, men så har den tidligere ejer gjort det kompromis at det er en 118d i stedet for en 120d...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Klart 520d' date=' den nye 3 serie er ikke helt i øjet i mine øjne.[/quote'] Jeg er osse ved at være ovre i den grøft - prøvede en 520d Touring idag. Kæft man kan konfigurere 5'eren nice med lidt Individual utrustning :-) Prøv at lade ned BMW Kndividual app...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være jeg burde prøve sådan én en dag. Ellers er jeg p.t. mere ovre i 330d/335d når familieflyderen skal skiftes ud. Men måske der faktisk ER tilstrækkelig godt med træk og power i 2.0 liters motoren? Ellers vil jeg sige positivt om x-drive som vist også kan tilkøbes til de tilbud de har p.t. Det har jeg i min 530'er og det er godt nok i orden. På fedtede/glatte/snedækkede veje var det som nat vs dag i forhold til min 330i med baghjulstræk. På friktions vinterdæk, forstås. Og da den normalt trækker 40/60 på for/baghjul bliver dækkene tilmed mere jævnt slidt end ved baghjulstræk alene.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er tilfældigvis pt. ejer af en BMW 520dA Touring (’12). Har kørt ca. 40.000 km i den, og efter en tur til Italien, 2 voksne + 2 børn, osv må jeg sige, at det er en ekstremt kapabel og fleksibel familiebil. God plads (i kabinen), god finish, alt er gennemtænkt og virker som det skal. Og så er der motoren, som jo er en 4-cyl maskine og derfor har sine begrænsninger, men den er rigtig godt dæmpet i 5’eren, modsat hvad jeg har hørt skulle være tilfældet også i den nye 3’er. 184 hk er jo ikke meget til denne bil, men der er så godt som ingen turbolag og den formår virkelig at trække igennem i et stort omdrejningsområde. Min forrige bil var en 320dA Touring (’09, LCI) og her var mit eneste ankepunkt den manglende dæmpning af motoren, ikke så meget lydmæssigt, men mere mht. vibrationer, men det har de altså fået styr på i 5’eren. Jeg kan dog ikke udtale mig om den nye 3’er ud fra andet en magasintests osv. Inden jeg købte 5’eren kørte jeg en del i en kammerats 525dA Sedan (’11) og det er altså en noget bedre bil i mine øjne, men også et helt andet prisleje naturligvis. De vigtigste forskelle mellem de 2 biler nok følgende: - Komfort: 520’eren er noget hårdere sat op end den nævnte 525’er. Det er naturligvis en smagssag, men jeg foretrækker 525’erns opsætning. Hos Theanders, hvor jeg købte bilen, kom de med en historie om, at det skulle være for at modvirke krængning i Touring-modellen. Det er muligt – kan jeg ikke vurdere. - Motor: Når man sammenligner de 2 biler opdager man forskellen mellem ”minimalt med vibrationer fra motoren” og ”absolut 0 vibrationer fra motoren”  Der er naturligvis også forskel i trækkraften, men måske pga. vægtforskellen virker det ikke så udtalt. Ang. køreegenskaber (520d Touring – har ikke kørt så vildt i den lånte): Her kan jeg sammenligne direkte med min forrige 3’er og endda også 3’eren jeg havde før den (320iA Sedan ’05). Og 3’eren har per definition bedre køreegenskaber. Men selvom 5’eren er en stor bil, så føles den ikke så stor, når man f.eks. skal foretage hurtige retningsskift – har rent faktisk måttet foretage et par akutte undvigemanøvrer med den, og her bestod den med bravur. Derudover har den en knap til indstilling efter humør, som ECO/Normal/Sport (som jeg normalt synes er noget pjat, når den ikke ændrer støddæmpere), men jeg må faktisk sige, at hvis den føles en smule afdæmpet/svag/flyder-agtig i Normal, så ændrer den faktisk karakter, når man sætter den i Sport, hvor den både mht. speederrespons, men især mht. til styretøjet endelig føles som en rigtig BMW :-) At den så også skifter karakteristik mht. gearskifte følger jo med, men det har man jo altid kunnet gøre ved at sætte gearvælgeren i Sport. Det eneste reelt negative jeg vil fremhæve om bilen, er dens sidevindsfølsomhed ude på højbroen, men det har måske noget med Touring’ens størrelse og form at gøre. Håber du kunne bruge det til noget. Vh Jacob

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
520d sportsaut. var lige i skabet - hold da helt kæft en vogn. Total iorden må jeg sige og vinder 5-0 idag !! Retfærdigvis bør nævnes, at den var spækket med det udstyr, jég ka lide - M sportpaket og 19" f.eks.
Se mit andet svar om 5'eren generelt. Men jeg kunne godt tænke mit at høre din mening om komforten med dette udstyr? Jeg går ud fra, at det var en Touring, du prøvede? Personligt ville jeg ikke ønske mig noget med hårdere undervogn end standard (18" hjul) med de nye chikaner, de har lavet ved betalingsanlægget. Vh Jacob

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nice vurdering da - taaak !! Jeg er langt hen ad vejen helt enig i dine oplevelser, men kan helt klart bedst lide vogne med fast undervogn. Alle mine biler har været med sænket sportschassis abfabrik, så jeg synes ikke den sportslige udgave af 520d på 19" er for hård. Det var iøvrigt en sedan, vi kørte i. Sportsgearkassen med programmerne er helt fantastisk, og den blir helt anderledes potent i "sport" end i sleeperprogrammet "normal". Har man tilmed købt instrumentpakken, hvor de skifter billede og karakter alt efter gearkasse-mode, ka man ik forlange mere - flot flot ! Men 520d blir desværre dyr (ift. 320d), når den har været gennem konfiguratoren - rabatten er mindre just nu end på 320d. Jeg har flere biler...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

@Jaxe Tak for en super anmeldelse:thumbup:th2: Hvordan er brændstof økonomien i det daglige pendler kørsel? Hvad lå den på turen til Italien? Her kan jeg forestille mig gennemsnits hastigheden var lidt højre:) Mvh Jacob

Jeg er tilfældigvis pt. ejer af en BMW 520dA Touring (’12). Har kørt ca. 40.000 km i den, og efter en tur til Italien, 2 voksne + 2 børn, osv må jeg sige, at det er en ekstremt kapabel og fleksibel familiebil. God plads (i kabinen), god finish, alt er gennemtænkt og virker som det skal. Og så er der motoren, som jo er en 4-cyl maskine og derfor har sine begrænsninger, men den er rigtig godt dæmpet i 5’eren, modsat hvad jeg har hørt skulle være tilfældet også i den nye 3’er. 184 hk er jo ikke meget til denne bil, men der er så godt som ingen turbolag og den formår virkelig at trække igennem i et stort omdrejningsområde. Min forrige bil var en 320dA Touring (’09, LCI) og her var mit eneste ankepunkt den manglende dæmpning af motoren, ikke så meget lydmæssigt, men mere mht. vibrationer, men det har de altså fået styr på i 5’eren. Jeg kan dog ikke udtale mig om den nye 3’er ud fra andet en magasintests osv. Inden jeg købte 5’eren kørte jeg en del i en kammerats 525dA Sedan (’11) og det er altså en noget bedre bil i mine øjne, men også et helt andet prisleje naturligvis. De vigtigste forskelle mellem de 2 biler nok følgende: - Komfort: 520’eren er noget hårdere sat op end den nævnte 525’er. Det er naturligvis en smagssag, men jeg foretrækker 525’erns opsætning. Hos Theanders, hvor jeg købte bilen, kom de med en historie om, at det skulle være for at modvirke krængning i Touring-modellen. Det er muligt – kan jeg ikke vurdere. - Motor: Når man sammenligner de 2 biler opdager man forskellen mellem ”minimalt med vibrationer fra motoren” og ”absolut 0 vibrationer fra motoren”  Der er naturligvis også forskel i trækkraften, men måske pga. vægtforskellen virker det ikke så udtalt. Ang. køreegenskaber (520d Touring – har ikke kørt så vildt i den lånte): Her kan jeg sammenligne direkte med min forrige 3’er og endda også 3’eren jeg havde før den (320iA Sedan ’05). Og 3’eren har per definition bedre køreegenskaber. Men selvom 5’eren er en stor bil, så føles den ikke så stor, når man f.eks. skal foretage hurtige retningsskift – har rent faktisk måttet foretage et par akutte undvigemanøvrer med den, og her bestod den med bravur. Derudover har den en knap til indstilling efter humør, som ECO/Normal/Sport (som jeg normalt synes er noget pjat, når den ikke ændrer støddæmpere), men jeg må faktisk sige, at hvis den føles en smule afdæmpet/svag/flyder-agtig i Normal, så ændrer den faktisk karakter, når man sætter den i Sport, hvor den både mht. speederrespons, men især mht. til styretøjet endelig føles som en rigtig BMW :-) At den så også skifter karakteristik mht. gearskifte følger jo med, men det har man jo altid kunnet gøre ved at sætte gearvælgeren i Sport. Det eneste reelt negative jeg vil fremhæve om bilen, er dens sidevindsfølsomhed ude på højbroen, men det har måske noget med Touring’ens størrelse og form at gøre. Håber du kunne bruge det til noget. Vh Jacob

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for en super anmeldelse:thumbup:th2: Hvordan er brændstof økonomien i det daglige pendler kørsel? Hvad lå den på turen til Italien? Her kan jeg forestille mig gennemsnits hastigheden var lidt højre:)
Velbekomme. Ved pendling Oxie-Kbh-Oxie siger computeren ca 5,8 l/100km i snit. Men når jeg tanker står den på ca. 6,0 l/100km hvilket i praksis betyder 6,4 l/100km, hvis man kontrollerer ved standeren. Dette snit kan sikkert forbedres, hvis man kører lidt langsommere… Turen til Italien var hård, for der var en del køkørsel, og når der ellers var fri hastighed i Tyskland stod fartpiloten på 200 km/t. Det samme i Italien, dog med maks fart omkring 150 km/t, plus en masse ”bjergkørsel” med hårdnålesving (som i øvrigt går som en drøm i den bil, selv med fuld oppakning). Jeg nulstillede computeren hjemmefra, og så vidt jeg husker stod den på 7,8l/100km ved hjemkomsten. Det er ok, synes jeg, bilens størrelse samt hastigheden taget i betragtning. Vh Jacob

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nice vurdering da - taaak !! Jeg er langt hen ad vejen helt enig i dine oplevelser, men kan helt klart bedst lide vogne med fast undervogn. Alle mine biler har været med sænket sportschassis abfabrik, så jeg synes ikke den sportslige udgave af 520d på 19" er for hård. Det var iøvrigt en sedan, vi kørte i.
Velbekomme. Ok, det kan jo være, at sedanen generelt er mere harmonisk, også med M undervogn.
Har man tilmed købt instrumentpakken, hvor de skifter billede og karakter alt efter gearkasse-mode, ka man ik forlange mere - flot flot !
Det har jeg desværre ikke :-)
Men 520d blir desværre dyr (ift. 320d), når den har været gennem konfiguratoren - rabatten er mindre just nu end på 320d. Jeg har flere biler...
Fair nok. Nu kender jeg ikke de præcise priser, men jeg har selv overvejet, om man skulle tage en 3'er næste gang (måske GT), men så nuppe den med benzinmotor (320i eller 328i) for at slippe for diesellyd/vibrationer, som de åbenbart ikke er kommet helt til livs (i 3'eren vel at mærke). Må naturligvis prøve dem en dag, så man kan få syn for sagen. De er jo også med turbo og skulle dermed have lidt bundtræk også, men går naturligvis ikke så langt på literen som diesel - men hvor stor er forskellen mon i praksis? Er det noget du har overvejet? Nå, ender sgu nok med en 5'er alligevel, én gang tyst kabine, altid tyst kabine :-) Vh Jacob

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Fair nok. Nu kender jeg ikke de præcise priser, men jeg har selv overvejet, om man skulle tage en 3'er næste gang (måske GT), men så nuppe den med benzinmotor (320i eller 328i) for at slippe for diesellyd/vibrationer, som de åbenbart ikke er kommet helt til livs (i 3'eren vel at mærke). Må naturligvis prøve dem en dag, så man kan få syn for sagen. De er jo også med turbo og skulle dermed have lidt bundtræk også, men går naturligvis ikke så langt på literen som diesel - men hvor stor er forskellen mon i praksis? Er det noget du har overvejet?
Jeg har præcis samme tanke (!), fordi jeg tidligere pendlede i en BMW 335i cab ! Nu fik din kommentar så den flamme til at blusse op igen, så jeg vil regne på det idag. I princippet har jeg ikke et problem med brændstoføkonomien, men man blir jo hurtigt vant til den lave udgift, en 2 liters diesel medfører. Min nuværende kører 18,5 km/l, målt over 40.000 km (5,4 l / 100 km). P.S.: Vi kigger på de 2 (320 / 520), fordi rabatten er heavy just nu på dem. Derved blir alternative udgaver relativt dyre sammenligningsmæssigt - en BMW 420d / 428i coupe vil for vort vedkommende være lige i skabet ! Iøvrigt vil en BMW i3 jo nok være pendlerens drøm, når nu vi er ved alternativerne, men min bedre halvdel synes ikke bilen, når man ser den på nettet. Den introduceres jo den 16. November. Jeg kigger osse på Mercedes CDI, hvor C-klassen er på vej med en ny model. Jeg har aldrig haft een, men kunne godt se mig i sådan een...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har præcis samme tanke (!), fordi jeg tidligere pendlede i en BMW 335i cab ! Nu fik din kommentar så den flamme til at blusse op igen, så jeg vil regne på det idag. I princippet har jeg ikke et problem med brændstoføkonomien, men man blir jo hurtigt vant til den lave udgift, en 2 liters diesel medfører. Min nuværende kører 18,5 km/l, målt over 40.000 km (5,4 l / 100 km). P.S.: Vi kigger på de 2 (320 / 520), fordi rabatten er heavy just nu på dem. Derved blir alternative udgaver relativt dyre sammenligningsmæssigt - en BMW 420d / 428i coupe vil for vort vedkommende være lige i skabet !
Der kunne dælme godt stå en 428i i vores indkørsel om et års tid, men for fanden altså, BMW må sgu få styr på pålideligheden i deres biler. Prøv med en søgning på "malfuntion" eller "limp mode" på http://www.f30post.com/forums/ - og vi snakker ikke bare nogle få procent, som har problemer... Vi snakker om en vanvittig stor procentdel af forummets brugere, som er ramt af problemer. Mønstret peger i retning af problemer med forskellige sensorer og blæsere, som simpelthen kaster bilen i limp mode hvert andet øjeblik, og selv om folk får skiftet komponenter i stride strømme, fortsætter problemerne. Det er galimatias, at BMW kaster så upålidelige biler på gaden anno 2013/2014. Jeg spekulerer på, om det er, fordi alle F30'ere solgt i USA også er bygget i USA (ja, lidt fordomsfuld er man vel :)) med komponenter af en ringere kvalitet end de tysk-byggede ditto?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nå' date=' ender sgu nok med en 5'er alligevel, én gang tyst kabine, altid tyst kabine :-)[/quote'] Jeg har haft nu 2 stk 5'ere (E39 stc og E61) og en 3'er (E90). Jeg er nu stadig umiddelbart forfalden til en 3-serie igen. Det kunne også være en 4-serie, men det er dog mest praktisk med bagdøre når man har barn. Med hensyn til diesel vs benzin... Ja men så er der INGEN tvivl om at hjertet og køreglæden i mig gerne ville have en benzin række-6 - den er bare indiskutabel lækker at køre med. Min nuværende disel række-6 går bestemt også godt og vibrationsfrit, men lyden og muligheden for at dreje den op på 7000 omdrejninger savnes altså... Til gengæld er den en del billigere at holde med brændstof og der er fint med træk og kraft i den. En 328 (eller anden 4 cyl benzin) ved jeg egentlig ikke rigtig hvad jeg skal syntes om - der var jeg nok mere til en diesel udgave fordi jeg alligevel kører pænt lange motorvejsstræk. Og den kan ikke rigtig noget diesel udgaven ikke kan udover at lyde mindre/pænere i tomgang.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...