Jump to content
ronny85

CSN Studiestöd afvist

Recommended Posts

Hej alle sammen. Min kone afsluttede for kort tid siden SFI(Svensk for Invandre) og vi ansøgte om SFI bonus, men fik afslag, pga. jeg arb. i DK. Min kone valgte så at læse videre på SAS(Svensk som andet sprog) og vi indsendte ansøgningen til SU(studiestöd) I dag fik jeg et brev ind, hvor det blev afvist, pga. jeg arb. i DK. Kan det virkelig passe det her? At os som arb. i DK, ikke har de samme rettigheder! Vh Ronny

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For dit eget vedkommende: Når du ikke arbejder i Sverige, og hvis du ønsker at studere i Sverige, så er det kun fra Danmark, at du som dansk statsborger i Sverige kan være berettiget til at få studiestøtte. Ligeledes for din kone: Når hun ikke arbejder i Sverige, så må hun søge om studiestøtte fra sit hjemland. Eller vente med at søge, indtil hun har fået permanent ophold, for så vil hun formentlig kunne være berettiget til studiestøtte fra Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har fået svar fra Eu parlamentet. Klagede til EU om dette Dette er hvad de skriver Kære x Tak for din henvendelse af 1. oktober 2013. Du spørger, om Sverige har ret til at afvise at give studiestøtte til din kone med den begrundelse, at du arbejder i Danmark. For at kunne undersøge sagen har vi brug for flere oplysninger om de nærmere omstændigheder. Derfor vil vi bede dig om at give os oplysninger om, hvilken nationalitet du og din kone har, og hvor du og din kone har bopæl. Vi vil også gerne vide, om du eller din kone modtager en lignende ydelse i Sverige eller i Danmark. Europa-Kommissionen bemærker, at uddannelsesstøtte betragtes som en social fordel, og at afvisning at give den under visse omstændigheder kan udgøre en overtrædelse af EUretten. Hvis en EU-borger allerede modtager en ydelse af samme grund i en anden medlemsstat, har den studerende ikke ret til at søge andre tilskud eller stipendier, der ydes af samme grund og dækker lignende behov. Med venlig hilsen Kontaktperson:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
For dit eget vedkommende: Når du ikke arbejder i Sverige' date=' og [b']hvis du ønsker at studere i Sverige, så er det kun fra Danmark, at du som dansk statsborger i Sverige kan være berettiget til at få studiestøtte. Ligeledes for din kone: Når hun ikke arbejder i Sverige, så må hun søge om studiestøtte fra sit hjemland. Eller vente med at søge, indtil hun har fået permanent ophold, for så vil hun formentlig kunne være berettiget til studiestøtte fra Sverige.
Har du et link, hvor man kan läse mere? Jeg har fået opfattelsen af, at man godt kan söge og få CSN som dansk statsborger, hvis man studerer i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Csn

Har du et link' date=' hvor man kan läse mere? Jeg har fået opfattelsen af, at man godt kan söge og få CSN som dansk statsborger, hvis man studerer i Sverige.[/quote'] Jo, man kan godt få CSN som dansker. Men hvor lang tid , afhänger lidt af hvilken uddannelse man har i forvejen. En ervervsuddannelse (Typ lärlingeuddannelse) regnes ikke. De spörger om man har gymnasie uddannelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites