Jump to content
larscph

Videdals Privatskolor

Recommended Posts

Nu var det specifikt Videdals Privatskola jeg spurgte til. Men blandt andet så tiltaler det os, at de har ekstra fokus på matematik og naturvidenskab. Samt at de har små klasser (14 elever). Jeg tror ikke at der er noget specielt galt med de skoler du nævner, har jeg i det mindste intet belæg for at udtale mig om. Har du selv kendskab til nogen af dem - så vil vi da gerne også høre om erfaringer med dem hvis det er...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den geografisk oplagte for os er Bäckagårdsskolan - den kan man gå til fra hvor vi bor uden at passere andet "farligt" end Risebergabäckan. Vi fravalgte også at have vores datter i förskola der, blandt andet fordi vi havde et ønske om en förskola hvor børnene er primært ude. Hun er p.t. på Husie Uteförskola og det er rigtig godt. Den anden oplagte er Husieskolen som også ligger meget tæt. Både Risebergaskolan og Österportskolan ligger så tilpas langt væk at det ikke er geografien som vejer op. Risbergaskolan har kun 1-3 klasse - det syntes jeg måske er lidt usmart. Dansk som modersmål er ikke et top krav herfra - jeg er ret sikker på at sørger man for at ungen kan tale dansk og bliver de dygtige til svensk i skolen - så kan man ret hurtigt komme efter de eventuelt manglende danske skriftlige færdigheder. Dansk historie skal vi nok selv sørge for :) Den manglende skolegård kan jeg isoleret set godt acceptere - jeg er ret sikker på at de har styr på ungerne. Jeg mindes i det mindste ikke at have læst om bortløbne børn derfra :) Overordnet set har jeg ingen speciel præference for om skolen er fritstående eller kommunal - men syntes at de værdier og tanker omkring skolen Videdals Privatskola skriver på deres webside matcher vores ønsker til en skole godt. Det var derfor at jeg spurgte til erfaringer om den. Nu var du oppe i nat og slette bemærkning omkring forældrenes uddannelses niveau vs valg af privat eller kommunal skole :) Men i vores tilfælde er det nu altså ikke manglende uddannelse hos forældrene der kan tilskrives som årsag til at vi kigger på en privatskole.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var noget om at der var en tendens til at forældre med lav uddannelse sendte deres børn i privatskole. Om det stemmer generelt eller ikke skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det var et fint link du sendte der skallstorp, det giver da lidt overblikstal. Og ja det er præcist det som er pointen, man ønsker det bedste for dem - og der er der selvfølgelig mange forskellige prioriteter som spiller ind. Hvis man sammenligner tallene fra SVT Pejl - så er Videdals Privatskola vel ret godt med. Selv om jeg godt ved at gode prøvekarakterer ikke er alt her i livet. Det er stadig interessant at høre hvis nogen faktisk kender skolen på første hånd...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites