Jump to content
splint

Lån hos diverse butikkæder

Recommended Posts

Jeg ved ikke om det er bare mig eller er det blevet umuligt for alle som ikke har svensk indkomst at få lån hos eksempelvis elgiganten, mediamarkt, mv. Selvom man medbringer ansættelsesbevis, de seneste lønsedler osv. får jeg afslag, fordi jeg ikke har svensk indkomst. Jeg følger mig virkeligt som andenrangsborger. Hvad faen sker der for svenskerne? Har boet her siden 2006 og syntes efterhånden det bliver værre og værre. Hvad blev der af den såkaldte øresundsregion, hvor borgere frit kan bo og arbejde (læs uden problemer). Da man flyttede herover fik man nærmest smidt kreditkort i nakken. Er det kun mig der har disse oplevelser? Gad vide hvad der vil ske hvis man en dag får en bøde for et eller andet og siger til eksempelvis politiet, at man ikke kan betale bøden, da man ikke har svensk indkomst. Jeg er sgu ved at være træt af det lort her i se. I dk kan man heller ej låne, da man ikke har adresse der. Min økonomi fejler intet, så det pisser mig noget af. Skulle af med lidt frustrationer:cry:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide, hvordan svenskere - dvs. dem med svensk medborgerret - bliver behandlet i El-Giganten, Mediamarkt m.v..... Man skulle egentlig tro, at de var interesseret i at gøre en handel, for hvis man har boet i Sverige i 7 år uden betalingsanmærkninger, er det jo et tegn på, at man faktisk både har vilje og evne til at overholde en betalingsaftale.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste smålån i butikkerne har alligevel nogen ÅOP, som burde få en til at løbe skrigende væk. På en måde kan jeg godt forstå at administrationsudgifterne på sådanne små lån kun kan holdes nede til et minimum, hvis man kører kreditvurderingen maskinelt ud fra de data man kan trække fra centrale databaser. Men hvis bankerne seriøst begynder at stille sådanne krav som "indkomst og lån kun i samme valuta", for de større lån, vil jeg mene at de er i strid med EU-lovgivningen omkring arbejdskraftens fri bevægelighed. Det skal dog være officiel politik og ikke bare en enkelt idiotisk bankrådgiver som siger noget vås.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har d.d. klaget til konsumentvärket over det som jeg mener er tale om diskrimanation af pendlere (læs: folk i arbejde uden svensk indkomst). I klagen beskrev jeg det stigende problem og min "trussel" om at sende en klage til EU-ombudsmanden om dette, samt andre issues som pendlere bliver udsat for. Jeg håber at Konsumentvärket vil behandle klagen seriøst og foretage de nødvendige handlinger, således at denne diskrimination stoppes. Jeg har tidliger været udsat for, at If har givet mig to forskellige tilbud på en bil. Eneste forskel er, at det er væsentligt dyrere at forsikre en importret bil i forhold til svensksåld. Dette mener jeg helt klart er en overtrædelse af EU-regler om varernes frie bevægelighed, idet en importret vare dermed gøres dyrere og derfor bliver mindre interessant for forbrugeren (når vi ser bort fra de enkelte landes moms og afgifter. I mit tilfælde drejede det sig om en forskel på ca. 30 % i præmie.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De fleste smålån i butikkerne har alligevel nogen ÅOP' date=' som burde få en til at løbe skrigende væk.[/quote'] Ind imellem er de nu OK - blandt andet har de store teknik kæder ind imellem noget stil med "30 måneder rente og afgifts frit" - så er ÅOP godt nok ikke særlig høj :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har d.d. klaget til konsumentvärket over det som jeg mener er tale om diskrimanation af pendlere (læs: folk i arbejde uden svensk indkomst). I klagen beskrev jeg det stigende problem og min "trussel" om at sende en klage til EU-ombudsmanden om dette, samt andre issues som pendlere bliver udsat for.
Hvis det giver nogen mening er du velkommen til at supplere med det svar jeg har fra Nordea omkring lån - skriv evt en pm så kan du få en kopi af mail'en med navn på bankrådgiveren osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ind imellem er de nu OK - blandt andet har de store teknik kæder ind imellem noget stil med "30 måneder rente og afgifts frit" - så er ÅOP godt nok ikke særlig høj
Ja, hvis man har vænnet sig til at købe på kredit, så er det vel en god løsning - og den har de vel udtænkt fordi langt de fleste køber på kredit. Man kan så sige, at det er diskriminerende, at de ikke tilbyder et afslag på prisen til dem der betaler kontant... Men sådan er der så meget. Og det er vel hvad det drejer sig om... Big business er vel at tilpasse produktet til de største såkaldte markedssegmenter - og der fylder vi grænsegængere ikke meget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jeg har lige snakket med en ven, som har lån hos mediamarkt, siba og elgiganten i sverige. og noget i jysk. Han har ikke oplevet noget som helst, tværtimod svenskerne var vildt glade, da de så han lønseddel, og ville med glæde låne ham endnu mere!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået svar fra Konsumentvärket om, at det ligger udenfor deres ressort, idet der er tale om diskriminering. Jeg har tænkt mig at følge sagen til døren, så derfor vil jeg skrive til diskrimineringsombudsmannen. Såfremt denne ikke mener der er noget i det, så er der ingen tvivl om, at deter en sag for EU-ombudsmanden. Såfremt andre ligger inde med lignende sager er i velkomne til at kontakte mig med en PM,. Jo flere beviser for denne sindsyge behandling af pendlere des bedre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har lige snakket med en ven, som har lån hos mediamarkt, siba og elgiganten i sverige. og noget i jysk. Han har ikke oplevet noget som helst, tværtimod svenskerne var vildt glade, da de så han lønseddel, og ville med glæde låne ham endnu mere!
Jeg har oplevet at blive nægtet lån i MedieMarkt da jeg ikke havde gyldigt svensk ID på det tidspunkt (jeg havde "kun" et dansk pas). Ellers har jeg altid "fået lov" men aldrig uden at dokumentere fast ansættelse i DK og lønseddel. Det er så OK. Sidst var da jeg købte ny bil - og der foreslog BMW faktisk at jeg ordnede finansiering i Danmark! Det sagde jeg ikke kunne komme på tale - og jeg blev da også godkendt af BMW Finance, men de ringede faktisk til min chef for at få bekræftet min ansættelse i DK. Måske det til dels skyldtes at forhandleren var i Stockholm og derfor måske nok ikke vandt til at handle med folk med indkomst fra udlandet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har fået svar fra Konsumentvärket om, at det ligger udenfor deres ressort, idet der er tale om diskriminering. Jeg har tænkt mig at følge sagen til døren, så derfor vil jeg skrive til diskrimineringsombudsmannen. Såfremt denne ikke mener der er noget i det, så er der ingen tvivl om, at deter en sag for EU-ombudsmanden. Såfremt andre ligger inde med lignende sager er i velkomne til at kontakte mig med en PM,. Jo flere beviser for denne sindsyge behandling af pendlere des bedre.
Kan desværre ikke byde ind med dokumentation, men oplevede at Elgiganten ikke ville låne til rente/omk. frit grundet manglende dk adresse.. Gik da jeg blev fornærmet - heldigvis kom produktet ugen efter inkl. tilbehør for 2500 hos anden forhandler til samme pris - her kunne man ikke få kredit, men prisen var skarp nok så måtte man slå til. Oprindeligt ville jeg primært handle grundet det svarede til at spare op og jeg ville have haft produktet længe, men syntes det er lidt klamt det ikke fremgår tydeligere, for forsøgte netop at undersøge det med småt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen som kan forklare mig, hvordan man lovgiver sig frem til, at butikskæder og andre erhvervsdrivende skal yde kredit/afbetalingsordninger til bestemte kundegrupper? Er det ikke dét man har banker til? Jeg tænkte, at måske disse butikskæder har en grund til at f.eks. grænsegængere/gränsarbetare ikke kan få kredit - muligvis et stort antal der flytter hjem og "glemmer" at betale. Bare en mulighed...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ulovligt at diskriminere - og hvis det at nægte kredit kun med den baggrund alene, at man ikke har svensk indkomst (men derimod dokumenterbar fast udenlandsk indkomst) kan betragtes som diskrimination - vil det være ulovlig praksis. Jeg skal ikke gøre mig klog på at vurdere hvornår der er tale om diskrimination - men det kan ombudsmanden forhåbentlig kaste lys over. Men det står vel næppe til diskussion at bøvlet med at optage lån uden svensk indkomst ikke er noget som fremmer arbejdskraftens frie bevægelighed mellem landende. Og med hensyn til banker, ja så er meldingen fra Nordea jo netop som jeg skriver længere oppe at de netop IKKE længere ønsker at gøre bankforretning med indvandrere som kun har udenlandsk indkomst. Jeg siger ikke at de ikke kan have gode grunde til det, og de har helt sikkert brændt fingerne også da boligpriserne var på deres højeste og det væltede over med danskere til de dengang "billige" svenske boliger. Men den form for ændringer er da i høj grad med til at gøre landet mere indvandrerfjendsk for de som vælger at arbejde uden for Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde problemet da jeg skulle have briller. Både i Danmark og Sverige blev jeg afvist af den samme kæde. I dk er det Louis Poulsen, i Sverige Syn...etellerandet (Den i Jägersro centeret). I Danmark kunne jeg ikke få en betalingsaftale da jeg ikke havde bopæl her, og i Sverige var svaret nej fordi jeg ikke havde indtægt. ÖB tilbyder betalingskort til kunderne. Du får et automatisk genereret afslag som dansker. Not a chance. Da vi flyttede herover ville vi have Bredbandsbolaget som leverandør, men de ville ikke eje og have os, da vi begge havde indtægt i Danmark. Jeg skrev faktisk en klage til Malmö kommune dengang, og spurgte til intentionerne med integrationen. Fik blot svaret, at forretningerne selv bestemmer hvem de vil have som kunder. Eneste positive oplevelse er XXX Lutz. De ved at så mange af deres kunder arbejder i Danmark, at de har en aftale med Handelsbanken, som accepterer en kopi af en DK lønseddel, og så kan man få en konto.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du kan tilføje at sparbanken öresund ikke vil give mig mobilbank-adgang da jeg ikke er svensk statsborger. Det samme med deres e-legitimation.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ulovligt at diskriminere - og hvis det at...
Der kom politikeren så frem... ordet "hvis"... :) Her kan man læse mere om hvad diskrimination er... og så vidt jeg kan se, så er det ikke en menneskeret at kunne få på kredit. Følgende afsnit dækker nok over hvad man kan føle, når man ikke umiddelbart kan få de ting andre kan: "Man kan føle, at man har været eller bliver udsat for diskrimination, uden at det imidlertid kan kategoriseres som faktisk/retlig diskrimination. Dette gør ikke oplevelsen mindre alvorlig, men gør at den skal adresseres på en anden måde end den faktiske/retlige diskrimination. "

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har intet med menneskerettigheder ift at kunne optage lån at gøre. Det er forskelsbehandling på et for mig at se ret usagligt grundlag jeg har noget imod. Lidt som hvis de nægtede lån til personer af eksempel Græsk eller Italiensk oprindelse fordi man jo som bekendt ikke har styr på økonomien i de lande.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er korrekt, at det ikke er en menneskeret at få kredit, men derimod er grundlaget (manglende svensk indkomst)for afslag diskriminerende. Jeg har ligeledes et andet eksempel på diskrimination. På et tidspunkt får jeg en reklame ind fra mercedes forsikring hvori der står, at de sikkert er billigere end mit nuværende forsikringsselskab. Det syntes jeg lyder interessant så jeg ringer. En forsikringsagent tager telefonen og jeg finder ud af at der er tale om if forsikring. Jeg fortæller hvilken bil der er tale om og får et tilbud på ca. 14 000 kr, hvilket jeg svarer til, at det absolut ikke er billigere end det som jeg har i forvejen (9400). Herefter sig sælgeren, at han har regnet lidt forkert, nu stiger prisen til lidt over 17000. Hertil spørger jeg hvorfor dette er tilfældet, hvortil der svares, at der er tale om en importbil. Jeg fortæller sælgeren, at der ikke er tale om en direkteimportret bil, hvortil sælger svarer, at dette ingen betydning, for den er ikke svensksåld. Jeg ønskede en begrundelse for denne prisforskel og får at vide, at deres statistik viser, at importbiler laver flere skader!! Sikke noget sludder. Jeg bliver da ikke mere vild af at køre i en importeret opel corsa eller for den sags skyld en merceds diselhakker. Det er personen bag rattet man skal bedømme og ikke bilen. Så her er endnu et eksempel på diskrimination, dog ikke personlig men noget som ikke er direkte forbundet med sverige. Det er min klare opfattelse, at der her er tale om en rigtig god sag om hindring af varernes frie bevægelighed, idet selskaber forskelsbehandler svensksolgte biler overfor importbiler. Denne sag agter jeg plus andre atbringe for EU-Kommissionen.Det er ikke så længe siden forsikringsselskaberne blev pålagt at ændre deres prissætning på forsikringer i forhold til mand kvinde. Nu må der nemlig ikke længere forskelsbehandles. Jeg stopper her, for jegkunne blive ved.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites